Navegação Licenciatura em Matemática por título
Itens para a visualização no momento 1-20 of 36
-
Análise combinatória no ensino médio: uma proposta para além do livro didático
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-09-24)The Combinatorial Analysis is inserted among the mathematical contents worked in High School and was constituted as the object of study of the research of this monograph basis. In this paper, we aim to map to reflect on ... -
Uma análise da proposta dos livros didáticos de matemática do ensino médio sobre as demonstrações e condições de existência de um poliedro convexo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-03-08) -
Análise de estratégias de ensino de calculo diferencial e integral para alunos com deficiência visual
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-09-02)The social/educational exclusion of people with disabilities was a common practice for a long period of human history, being a reflection of the economic, social and political structure of each era. The birth of new ... -
A cesta básica como tema gerador para o ensino de estatística: uma sequência didática construída sob a ótica da aprendizagem baseada em projetos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-08-06)In view of contemporary demands for mathematical education that enables critical reading of the world, this study proposes an approach to teaching statistics in basic education, linking the fundamentals of project-based ... -
Conexão entre a Matemática e a Física: a interdisciplinaridade explicando o funcionamento de um arrefecedor caseiro, o Eco Cooler
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-12-17)Mathematics, with its own refined language, has always played a central role in man's understanding of the world around him. Therefore, Science, in particular Physics, uses it to express its thinking, in a rational and ... -
Educação financeira no currículo das licenciaturas em matemática das Instituições de Ensino Superior (IES) públicas do Rio Grande do Norte.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-11-11)The National Common Curricular Base (BNCC), in force since 2017, designates Financial Education as one of the contents to be developed in the school environment and, despite its multidisciplinarity, it is especially ... -
O Ensino de função quadrática através do software geogebra: uma proposta para os alunos do primeiro ano do ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-04-26)The present work is a proposal for teaching the quadratic function for a 1st year high school class, which aims to provide a differentiated methodology in order to use the GeoGebra software, in order to help both teachers ... -
O ensino de matemática na perspectiva do letramento matemático: um estudo sobre o nível IV da EJA da Escola Municipal Professora Emília Ramos, Natal-RN /
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-CentralIFRN, 2025-02-24)This monograph explores mathematics education with a focus on mathematical literacy for Level IV students of Youth and Adult Education (EJA) at Escola Municipal Professora Emília Ramos in Natal/RN. The aim is to analyze ... -
O ensino de números primos através de problemas abertos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-03-19)This study aims to work on the prime numbers emphasizing their historical importance, as well as presenting the Goldbach Conjecture from a historical and theoretical perspective, exposing it as a form of teaching for prime ... -
O ensino do conceito de função com uso do excel em uma proposta didática para o ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-02-08)The concept of a function is fundamental not only to Mathematics, but to science in general. Thus, in view of issues that involve difficulties in learning this concept, the objective is to study the functions through a ... -
Explorando potencialidades no ensino de recorrências com os três momentos pedagógicos: história, teoria e aplicações
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-07-16)This work aims to present a teaching proposal for numerical sequences and recurrence relations based on the methodology of the Three Pedagogical Moments (3PM). The study starts from the observation that many students ... -
Formação docente na licenciatura em matemática na percepção de egressos (2012-2022)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-05-04)The present work conducts a study on teacher training in mathematics and the obstacles of the labor market from the perception of graduates of the Degree in Mathematics course in the face-to-face modality of the Federal ... -
FUNÇÃO QUADRÁTICA NA FORMA CANÔNICA: UMA PROPOSTA DE ANÁLISE GRÁFICA COM O SOFTWARE GEOGEBRA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-11-09) -
A história da matemática como metodologia no ensino médio: introdução ao estudo das funções
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2021-08-16)In this paper, we present a survey carried out with 17 teachers with a degree in Mathematics, selected to watch a video class about function carried out through the methodology of the History of Mathematics “Introduction ... -
Integração de funções racionais por frações parciais: uma possibilidade de ensino por meio da metodologia ativa aprendizagem baseada em equipes
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2024-10-01)Students' learning about concepts in a course involving Integral Calculus presents worrisome difficulty rates, as there is a significant number of failures and withdrawals in disciplines involving this theme. To investigate ... -
Letramento matemático: um estudo exploratório em duas escolas públicas do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-02-25)ABSTRACT This research deals with a theme that is still very little discussed in Brazil, but very important for the area of education: literacy, which can be said to be a still new term for the educational environment, ... -
Matemática e música em uma sequência didática para o ensino de frações no 7º ano do ensino fundamental
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-04-04)This is a monograph for the completion of the Licentiate in Mathematics course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte - Campus Santa Cruz. It investigated, through bibliographical ... -
Matemática recreativa e Malba Tahan: sequência didática para o ensino de expressões numéricas no ensino fundamental II, a partir da obra o homem que calculava
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-08-12)This study highlights the importance of incorporating teaching methodologies in Mathematics classes that make learning more dynamic, accessible, and contextualized, stimulating students’ interest in the subject and ... -
O papel da compreensão relacional na resolução de problemas matemáticos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-08-04) -
Probabilidade através da utilização do Jogo “corrida de cavalos”: uma proposta para o 8º ano do ensino fundamental
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-04-26)The study of probability is considered of paramount importance for the formation of the individual, given that it should arouse enthusiasm and help in improving the students' critical sense so that they are able to participate ...



















