| português (Brasil)English | A-AA+
    • português (Brasil)
    • English
  • Enviar Arquivo
  • Portal IFRN
  • Navegar  
    • Comunidades e Coleções
    • Por data do documento
    • Autores
    • Títulos
    • Assuntos
  • Sobre
  • Ajuda  
    • Em Construção
  • Entrar
Ver item 
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de graduação
  • Licenciatura em Matemática
  • Ver item
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de graduação
  • Licenciatura em Matemática
  • Ver item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navegar

Todo o repositórioComunidades e ColeçõesPor data do documentoAutoresTítulosAssuntosEsta coleçãoPor data do documentoAutoresTítulosAssuntos

Minha conta

Entrar

O ensino de matemática na perspectiva do letramento matemático: um estudo sobre o nível IV da EJA da Escola Municipal Professora Emília Ramos, Natal-RN /

Thumbnail
Visualizar/Abrir
O ENSINO DE MATEMÁTICA NA PERSPECTIVA DO LETRAMENTO MATEMÁTICO.pdf (1.179Mb)
Data
2025-02-24
Autor
Santos, Everton Bezerra dos
http://lattes.cnpq.br/0241472119065235
Metadado
Mostrar registro completo
Resumo
This monograph explores mathematics education with a focus on mathematical literacy for Level IV students of Youth and Adult Education (EJA) at Escola Municipal Professora Emília Ramos in Natal/RN. The aim is to analyze how mathematical literacy contributes to the development of critical-reflective thinking, particularly in interpreting data and statistics from electoral campaigns. The study seeks to: (a) assess the relationship between students' level of mathematical literacy and their ability to critically analyze electoral data; and (b) understand how problem-solving in mathematics strengthens critical thinking applicable to everyday situations. The methodology employs mixed methods, combining qualitative and quantitative approaches. Data collection will occur in two 90-minute workshops, using resources such as a blackboard, projector, tablets, and graph visualization software. In the first workshop, students will be introduced to mathematical literacy using electoral data from the TSE (Superior Electoral Court), reflecting on its impact on daily life. In the second, Level IV EJA mathematical concepts will be applied to practical problems and graph analysis. Qualitative analysis will include observations and discussions, while quantitative analysis will use pre- and post-workshop performance tests to compare mathematical skills. The expected outcomes are the improvement of logical-mathematical reasoning and critical-reflective thinking, enabling students to interpret quantitative data in daily life. The research is justified by the relevance of mathematical literacy in contemporary society, aiming to contribute to the improvement of municipal education and the formation of critical and informed citizens.
URI
http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/2951
Coleções
  • Licenciatura em Matemática
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015 
 
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015