Trabalhos acadêmicos e técnicos
Navegar por
Submissões recentes
-
Ensino-aprendizagem de geografia nos anos iniciais do ensino fundamental : um estudo de caso na Escola Municipal Estudante Emmanuel Bezerra, em Natal-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-01-31)Geography in the early years of elementary school is an excellent tool to develop spatial thinking and geographic reasoning in children, cognitive processes necessary for their social and cognitive construction. In ... -
Relatório de estágio curricular realizado na empresa Update Soluções
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2023-08-09) -
Compreensão e produção oral em aulas de espanhol no programa residência pedagógica e o uso das plataformas digitais : relato de experiência docente no IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-07-18) -
Tecnologias digitais da informação e da comunicação: contribuição do ensino de língua espanhola no ensino remoto do IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-09-29)Con la pandemia de COVID-19, cuestiones como el acceso a la internet, el uso de herramientas digitales precisas en el proceso educativo y el mantenimiento del aprendizaje significativo en la enseñanza remota se han convertido ... -
Modelagem do sistema-O'Time
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-08-24)The present work deals with the modeling of a web time management system, O'Time, developed in Vue.js and using a Django REST Framework API. The main objective is to carry out the modeling of a system, capable of pointing ... -
A história da matemática como metodologia no ensino médio: introdução ao estudo das funções
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2021-08-16)In this paper, we present a survey carried out with 17 teachers with a degree in Mathematics, selected to watch a video class about function carried out through the methodology of the History of Mathematics “Introduction ... -
Aplicação web para o gerenciamento de acervo de uma biblioteca escolar
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2021-04-15)School libraries are fundamental to encourage reading and writing among students and to help teachers in their classes. Technology should be used as an aid tool to achieve learning objectives as an environment to promote ... -
Análise de estratégias de ensino de calculo diferencial e integral para alunos com deficiência visual
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-09-02)The social/educational exclusion of people with disabilities was a common practice for a long period of human history, being a reflection of the economic, social and political structure of each era. The birth of new ... -
Práticas docentes para formação de alunos cegos no curso de letras português e espanhol do IFRN: desafios e possibilidades
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-07-18) -
Uma proposta para o ensino de hidrostática com ênfase em ciência, tecnologia e sociedade
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-05-20)This work proposes an approach to teaching hydrostatics, highlighting the integration between science, technology and society. Initially, the basic concepts of hydrostatics are presented and the importance of its teaching ... -
Oficinas pedagógicas sobre astronomia como ferramenta de formação continuada para professores da educação básica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-10)The deficiency in the initial training of teachers who teach science in basic education is indicated by research as an issue to be overcome in the teaching of astronomy. This monograph deals with the continuing education ... -
Salto com vara e conservação de energia mecânica: uma análise das questões de física em vestibulares
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-04-18)This study aims to analyze the issues of entrance exams and ENEM, focusing on understanding the different types of energy involved in pole vaulting, especially the conservation of mechanical energy. The research focused ... -
Física e Educação Inclusiva: um relato de experiência de estratégias para a inclusão de um estudante com TEA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-03-26)The education has undergone many changes over the years. However, we know that inclusive education is still greatly neglected and classroom adaptations are still challenging. Therefore, when speaking of inclusive education, ... -
Um estudo sobre a percepção de alunos do ensino médio acerca do trabalho do cientista
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-12-18)ABSTRACT This article investigates high school students' perception of scientific work, with a specific focus on a school in the interior of Rio Grande do Norte. To contextualize this analysis, the research is based on ... -
A integração da história e filosofia da ciência no ensino de física: uma análise por meio da revisão sistemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-12)In this article, we conducted a systematic review carried out on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), with the aim of analyzing the methods and teaching ... -
Preferências dos consumidores de vestuário de Caicó/RN: uma análise dos elementos que influenciam a opção pela Shein em detrimento do comércio físico local
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-08)With the evolution of Information and Communications Technologies in the 20th century, information about the culture of fashion consumption has become global. This evolution also took place in the form of production, giving ... -
Estudo comparativo da modelagem plana de um vestido feminino sob a ótica dos biotipos propostos na norma ABNT NBR 13.377/95 e 16.933/21
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-05)The body and clothing are kinetic. The interaction between design, fashion and the body materialize clothing, which affects the sensitivity of the being and syncretizes expression, language and communication. Understanding ... -
Desenvolvimento de um produto de vestuário para pessoas com transtorno de processamento sensorial, especificamente sensibilidades à têxteis e texturas
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-11-20)This research addresses the issue of Sensory Processing Disorder (SPD) in clothing, since for fashion the senses are extremely important, especially touch and sight, as they provide experiences, satisfaction and adherence ... -
Hora do sono: transformando a qualidade de vida
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-02) -
Análise sobre a aplicabilidade do plano diretor do município de São Paulo do Potengi - RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSão Paulo do PotengiIFRN, 2018-08-25)