Navegação Licenciatura em Matemática por data do documento
Itens para a visualização no momento 1-20 of 24
-
O uso do cubo mágico como estratégia de ensino de permutações e funções
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2016-05-12)The teaching of Math, although presenting improved in recent years, still faces difficulties when it comes to teaching and learning. The use of games in mathematics classes has been one of the possible ways of solving such ... -
O papel da compreensão relacional na resolução de problemas matemáticos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-08-04) -
O uso do geogebra e suas contribuições no estudo da função afim
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-08-10) -
Análise combinatória no ensino médio: uma proposta para além do livro didático
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-09-24)The Combinatorial Analysis is inserted among the mathematical contents worked in High School and was constituted as the object of study of the research of this monograph basis. In this paper, we aim to map to reflect on ... -
FUNÇÃO QUADRÁTICA NA FORMA CANÔNICA: UMA PROPOSTA DE ANÁLISE GRÁFICA COM O SOFTWARE GEOGEBRA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-11-09) -
O ensino de números primos através de problemas abertos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-03-19)This study aims to work on the prime numbers emphasizing their historical importance, as well as presenting the Goldbach Conjecture from a historical and theoretical perspective, exposing it as a form of teaching for prime ... -
Probabilidade e estatística: uma análise acerca da abordagem no ensino médio público de Natal
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-09-24)The thematic of this work is the teaching of Probability and Statistics in High School. The objective is to investigate the approach taken to the study of Probability and Statistics in High School in the state schools of ... -
A relação entre a formação do conceito do objeto matemático e sua relação com as representações dos conceitos semióticos de Raymund Duval: em uma análise no estudo das equações do primeiro grau.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-11-26) -
Conexão entre a Matemática e a Física: a interdisciplinaridade explicando o funcionamento de um arrefecedor caseiro, o Eco Cooler
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-12-17)Mathematics, with its own refined language, has always played a central role in man's understanding of the world around him. Therefore, Science, in particular Physics, uses it to express its thinking, in a rational and ... -
Letramento matemático: um estudo exploratório em duas escolas públicas do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-02-25)ABSTRACT This research deals with a theme that is still very little discussed in Brazil, but very important for the area of education: literacy, which can be said to be a still new term for the educational environment, ... -
Uma análise da proposta dos livros didáticos de matemática do ensino médio sobre as demonstrações e condições de existência de um poliedro convexo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-03-08) -
O problema da trissecção do ângulo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-03-08)The problem of angle trisection is part and parcel of a set geometrical constructions problems from the Ancient Greece, which were looking for your solutions just using ruler and compass. In this regard, this works approaches ... -
Reserva de vagas e desempenho acadêmico no IFRN: um estudo a partir dos coeficientes de rendimento
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-03-11)Mathematics is present and guides the lives of all, regardless of their social performances. In this way, their presence in educational environments is indispensable, as well as in the processes of entry that contain basic ... -
Teoria dos grafos como ferramenta para o ensino de Matemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2021-01-22)In this work we will deal with Graph Theory, in the historical, theoretical aspects added with an activity proposal, starting from some of the most basic definitions and culminating in the possibility of classroom practice ... -
A história da matemática como metodologia no ensino médio: introdução ao estudo das funções
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2021-08-16)In this paper, we present a survey carried out with 17 teachers with a degree in Mathematics, selected to watch a video class about function carried out through the methodology of the History of Mathematics “Introduction ... -
O uso de jogos no ensino das quatro operações matemáticas para alunos com transtorno do espectro autista: uma pesquisa bibliográfica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-09-02)We know that Mathematics encompasses concrete and abstract elements, and those that are abstract, make learning and understanding the content even more complicated for students with Autism Spectrum Disorder, so we bring ... -
Análise de estratégias de ensino de calculo diferencial e integral para alunos com deficiência visual
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-09-02)The social/educational exclusion of people with disabilities was a common practice for a long period of human history, being a reflection of the economic, social and political structure of each era. The birth of new ... -
O uso de materiais manipuláveis para a introdução de conceitos de geometria espacial no ensino fundamental II
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-02-08) -
O ensino do conceito de função com uso do excel em uma proposta didática para o ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-02-08)The concept of a function is fundamental not only to Mathematics, but to science in general. Thus, in view of issues that involve difficulties in learning this concept, the objective is to study the functions through a ... -
Resolução de triângulos e suas congruências: uma proposta didática para o ensino médio utilizando o geogebra
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-02-14)Geometry has been studied throughout human history by various peoples, each of whom has developed methods for solving problems involving areas of different plane figures such as triangles. In the 21st century it is already ...