Navegação Licenciatura em Física por data do documento
Itens para a visualização no momento 1-20 of 50
-
Sobre o conceito de entropia nos livros didáticos brasileiros para o ensino médio
(Insitituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2011-08-23)Teaching concepts of thermodynamics for high school students, especially those related to the Second Law, it’s no such trivial task, given the rare activities proposed to address these concepts in the classroom. Due to ... -
O (não) ensino de radiações ionizantes : concepções sobre o uso, geração e proteção radiológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2016-08-18)In this paper, mandatory requirement to complete the Degree in Physics IFRN, Campus Natal Central, bring a discussion of the importance of updating the high school science curriculum, in terms of modern and contemporary ... -
Um estudo sobre eclipses para o ensino de física no ensino médio: um diálogo entre o conceitual e o uso das tecnologias
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2016-12-22)This is a monograph for the conclusion of the course in Physics degree from the Institute of Education, Science and Technology of do Rio Grande do Norte, Campus Santa Cruz. The ... -
Abordagem histórica no ensino das Leis de Newton no ensino médio: uma análise de livros didáticos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-02-02)This monograph presents reflections about the historical approach of Newton's Laws to the teaching of Physics in High School. The study was carried out by means of a bibliographic study about this content, based on the ... -
O ensino de ciências na educação de jovens e adultos na escola municipal professora Elita Barbosa da Fonseca – Tangará/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-02-21)In this monograph at the end of the undergraduate course in Physics of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte, Campus Santa Cruz, we developed a thematic around the teaching of ... -
O ensino das leis de Kepler com o uso do simulador planetary orbit
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-03-06)This monograph has as its theme the Kepler Laws that are fundamental for the understanding of the movements of the planets, of the natural and artificial satellites and of any body that orbits another under the influence ... -
O experimento como meio facilitador na aprendizagem da física moderna no ensino médio, com materiais acessíveis
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-03-06)This work shows how it is possible to develop, with high school students, experiments that involve the foundations of Modern and Contemporary Physics, using accessible and easily acquired materials, focused on the Brazilian ... -
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e a produção da calculadora solar de baixo custo para uso em atividades experimentais nas aulas de física
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-12-14)This work of course completion proposes the use of low cost material (solar calculator), as methodology teaching the content of Modern Physics, more specifically ... -
O uso de simuladores flash no ensino da formação de imagens em espelhos planos e esféricos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2018-06-10)And the difficulties faced in the teaching of Physics in the secondary schools scattered throughout the country are well known. This monograph aims to analyze the advantages and the contributions that these ... -
Uma análise sobre a ocorrência do termo microgravidade em livros didáticos do 1º ano do ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2018-12-13)This work has the aim to analyze didactic books of the discipline of Physics of the National Program of the Didactic Book, normally adopted in the 1st year of the High School with regard to the term microgravity. It is ... -
As aplicações da física quântica no cotidiano: uma análise dos livros de física do ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-07-30)Throughout the history of mankind, the observation of natural phenomena and the claim to control over them have enabled man to develop ever more. With the advent of quantum physics in the early twentieth century, the ... -
A gravidade newtoniana e einsteiniana não é só uma dicotomia conceitual
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-08-12)One of nature's most notorious and simple observations is that if you hold a stone on your hand and drop it, the stone falls. Why does it happen? The answer is: - Gravity. It was Isaac Newton (1643-1727), one of the most ... -
As abordagens da linguagem matemática na descrição de fenômenos da conservação da energia mecânica em livros de física do ensino superior
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-11-26)In the field of exact sciences, the areas of physics and math have an important relationship with the scientific scenario. Physics uses mathematics as a support for description of its phenomena present throughout the ... -
Construção da identidade dos licenciandos de física do IFRN/ Campus Caicó
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-10)The Teaching Identity is the way of being and of being in the profession, something own and exclusive of the teacher. It is the form how he sees the world and sees itself acting in the teaching, his conceptions, and the ... -
O ensino de física através do uso de instrumentos musicais como ferramenta didática: um estudo sobre as qualidades fisiológicas do som
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-11) -
O USO DAS SIMULAÇÕES NO ENSINO DE FÍSICA A NÍVEL DO ENSINO MÉDIO A PARTIR DOS RELATOS DE EXPERIÊNCIAS PUBLICADOS EM PERIÓDICOS CIENTÍFICOS NACIONAIS
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-12) -
Proposta de atividade de verificação de aprendizagem sobre associação de lâmpadas com uso do simulador PhET.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-12-12)This paper aims to verify students' learning regarding the content of lamp associations using the PhET simulator as a didactic resource and the application of an activity script, aimed at high school students in general. ... -
A evolução sócio-histórico-cultural e a potencialidade didático-pedagógica do violão para o ensino de física
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-12)This study is a result of a research about the socio-historical-cultural evolution and the didactic-pedagogical potential of the guitar in order to teaching Physics, with the view to group, in general, elements that can ... -
Formação de professores no ensino de astronomia: um estudo de caso na rede básica de ensino de São José do Seridó/Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-18)This study is an investigation concerning the teaching of astronomy in the education of pedagogy teachers, who worked in the early years of elementary school at Raul de Medeiros Dantas Municipal School, in São José do ... -
Aprendizagem baseada em problemas: uma adaptação metodológica voltado para circuitos elétricos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-18)In our daily lives, we are surrounded by various types of electrical circuits in our homes, schools, work, etc., but their identification and understanding is not easy for any citizen. This becomes a problem when it is ...