Itens para a visualização no momento 1-20 of 49

  • Abordagem histórica no ensino das Leis de Newton no ensino médio: uma análise de livros didáticos 

    Silva, Wisllane de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/4441893523723638 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-02-02)
    This monograph presents reflections about the historical approach of Newton's Laws to the teaching of Physics in High School. The study was carried out by means of a bibliographic study about this content, based on the ...
  • As abordagens da linguagem matemática na descrição de fenômenos da conservação da energia mecânica em livros de física do ensino superior 

    Silva, Álison Pereira da; http://lattes.cnpq.br/9909203166046102 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-11-26)
    In the field of exact sciences, the areas of physics and math have an important relationship with the scientific scenario. Physics uses mathematics as a support for description of its phenomena present throughout the ...
  • Análise da evasão no curso de licenciatura em física do IFRN – Campus Caicó 

    Santos, Cláudia Rejane dos; https://wwws.cnpq.br/cvlattesweb/PKG_MENU.menu?f_cod=D33ECB1CD2CB277D538C700F1E8CF51F# (Universidade Federal do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-05-31)
    No presente estudo buscou-se identificar quais os principais motivos da evasão Licenciatura em Física do IFRN/Campus Caicó, no período de 2012 a 2018. Para isso, além de dados coletados na ferramenta de controle e registro ...
  • Uma análise sobre a ocorrência do termo microgravidade em livros didáticos do 1º ano do ensino médio 

    Silva, Gilclécia Barbosa da; http://lattes.cnpq.br/6215269328700012 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2018-12-13)
    This work has the aim to analyze didactic books of the discipline of Physics of the National Program of the Didactic Book, normally adopted in the 1st year of the High School with regard to the term microgravity. It is ...
  • As aplicações da física quântica no cotidiano: uma análise dos livros de física do ensino médio 

    Oliveira Neto, João Victor de; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K2778055A7&tokenCaptchar=03AOLTBLRPMV8bZ6-PrpsNnr2K_kFxrSJiXnD3pDYeOiUQbc0kYRid5PGAHbeglIcPU4qs7MVs3heU8TO296ZReASpIAH-JbtGFcji-EBuzP90bwHMEOQGmwHB9oSGBNzWwKFauQjpc6o4Tx39p6vU3SJme5IdH1MFALHy8a0kfwlHatjK7zs-UjJXOPEUyrEYTDbVxh5Oro0rfBQLHGcbADwlMc8JEXlfcDeZ0dHF-beKdEnXjjvCeRovXvJKTNCDos6PqWb6ujsFwJaFsTopoCQhuOKQlCJ7HYMNuXdvtWqAxibUkjzD0pysYXujHT2kUv5WVLsQbmXzVA1zoQ0r64tH5nEZewwwNmJHlbCvJ64iAdErH9zZVd-8TsI1yCwzQ19qidaTyx-lUA84l3addI9ErXUpTU8tMPs4lHpezxS2ICCGFA1P_jzjGwiudqJaHV9w2kVqbxPT8lzqIMY6ASv4Co0WwAbdOg (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-07-30)
    Throughout the history of mankind, the observation of natural phenomena and the claim to control over them have enabled man to develop ever more. With the advent of quantum physics in the early twentieth century, the ...
  • Aprendizagem baseada em problemas: uma adaptação metodológica voltado para circuitos elétricos 

    Medeiros, David de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/5551336331086975 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-18)
    In our daily lives, we are surrounded by various types of electrical circuits in our homes, schools, work, etc., but their identification and understanding is not easy for any citizen. This becomes a problem when it is ...
  • Uma competição em física para o ensino médio: carrinhos pilotáveis 

    Silva, Eriques Wanderley da; http://lattes.cnpq.br/8429760427841170 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-03-31)
    High school is the level of education where the student is faced with the discipline of physics in a specific way for the first time. The fact of explaining phenomena and using, many times, only calculations and theories ...
  • O conceito de antimatéria e uma análise da sua utilização em aulas de física do ensino médio 

    Silva, Francisco Múcio Ferreira da; http://lattes.cnpq.br/3988632742802699 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-10-27)
    This research seeks to present how the concept of antimatter emerged, some of its applications and suggest a teaching proposal to be used in high school. Initially, a brief review of the content of antimatter is presented, ...
  • Construção da identidade dos licenciandos de física do IFRN/ Campus Caicó 

    Morais, Alana Laíz de Medeiros; http://lattes.cnpq.br/8846157220353079 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-10)
    The Teaching Identity is the way of being and of being in the profession, something own and exclusive of the teacher. It is the form how he sees the world and sees itself acting in the teaching, his conceptions, and the ...
  • A construção e a utilização de um jogo didático como instrumento facilitador/motivador no ensino-aprendizagem da física 

    Melo, Wallison de; http://lattes.cnpq.br/8772120966837499 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-20)
  • Criação de material adaptado de eletrostática para alunos cegos alfabetizados em braille 

    Nascimento, Wesllayne; http://lattes.cnpq.br/1004332126488763 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-07-13)
    This work aims to create an educational resource in the form of a Braille-adapted booklet, containing specific content from the Physics discipline, focusing on Electrostatics. The material will be intended for blind ...
  • Desenvolvimento de uma plataforma de engrenagens como ferramenta didática para aulas de física. 

    Pereira, Mizael Araújo; http://lattes.cnpq.br/6510535917313539 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-04-20)
    It is common for high school students to have difficulties in Physics due to mathematical rigor and lack of familiarity with their concepts. Despite this, experiences that combine theory and quantitative practice are few ...
  • O ensino da termologia ao aluno surdo: uma proposta metodológica para professores de física 

    Oliveira, Maria do Socorro de; http://lattes.cnpq.br/7266602296474645 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-02-15)
    Several studies emphasize the need for some adjustments in education to ensure effective learning for deaf students. Many have learning difficulties in certain subjects, such as Physics, in high School, with that in mind, ...
  • O ensino das leis de Kepler com o uso do simulador planetary orbit 

    Silva, Kedma Dantas da; http://lattes.cnpq.br/0928864456427807 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-03-06)
    This monograph has as its theme the Kepler Laws that are fundamental for the understanding of the movements of the planets, of the natural and artificial satellites and of any body that orbits another under the influence ...
  • O ensino de ciências na educação de jovens e adultos na escola municipal professora Elita Barbosa da Fonseca – Tangará/RN 

    Bernardo Neto, João Cassimiro; http://lattes.cnpq.br/4441893523723638 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-02-21)
    In this monograph at the end of the undergraduate course in Physics of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte, Campus Santa Cruz, we developed a thematic around the teaching of ...
  • O ensino de física através do uso de instrumentos musicais como ferramenta didática: um estudo sobre as qualidades fisiológicas do som 

    Nascimento, Hildeberto Diniz Silva; http://lattes.cnpq.br/6195851851944987; http://lattes.cnpq.br/6195851851944987; Nascimento, Hildeberto Diniz Silva (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-11)
  • O ensino de física e o aluno com TDAH: caminhos didáticos e inclusivos 

    Santos, Francisca Elaine dos; http://lattes.cnpq.br/1580360146237707 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-05-20)
  • O ensino de física na perspectiva inclusiva e o espectro autista: possibilidades didáticas no ensino médio 

    SILVA, GISELE FREITAS DA; http://lattes.cnpq.br/8057720901379886 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-04-22)
    This work aims to show the need for adapted classes, reinforce the importance of teacher training, reflect on the role of the school and the importance of the physics teacher for the insertion of the autistic student in ...
  • O ensino de física no contexto das questões ambientais: uma proposta experimental para a sala de aula 

    Maia, Márcia Rejane dos Santos Gomes; http://lattes.cnpq.br/1204972252455284 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2021-02-23)
    We understand population growth in urban areas as one of the main causes of climate change. The unbridled consumption of natural resources and the uncontrolled emission of GHG (greenhouse gases) are analyzed by researchers ...
  • Um estudo sobre a percepção de alunos do ensino médio acerca do trabalho do cientista 

    Oliveira, Moisés Medeiros de; https://lattes.cnpq.br/6640088237851231 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-12-18)
    ABSTRACT This article investigates high school students' perception of scientific work, with a specific focus on a school in the interior of Rio Grande do Norte. To contextualize this analysis, the research is based on ...