Navegação Licenciatura em Química por título
Itens para a visualização no momento 1-20 of 36
-
A abordagem CTSA no ENEQ: o que reportam os trabalhos publicados nas últimas edições do evento
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2025-05-19)Faced with the challenges posed by the growing complexity of social, environmental and technological issues, the Science, Technology, Society and Environment (STSE) approach has been consolidated as an important perspective ... -
Análise do teor de fenóis totais e atividade antioxidante da espécie tabebuia caraíba cultivada na Fazenda Escola do IFRN – Campus Apodi
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilApodiIFRN, 2019-12-18) -
Análise fisíco-química dos bebedouros e da caixa d’água do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Câmpus Pau dos Ferros-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2022-03-24)Water is essential to the existence of all living beings, it is characterized as a fundamental substance in the maintenance and preservation of life. But it can pose a health risk if its quality is compromised, and its ... -
Análise quantitativa e qualitativa de metabólitos secundários da espécie mimosa caesalpiniifolia (Sabiá) cultivada na Fazenda Escola do IFRN – Campus Apodi
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilApodiIFRN, 2019-12-18) -
Aprendizagem baseada em problemas: a alfabetização científica no ensino de propriedades coligativas
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2023-06-27)Several factors contribute to the understanding of the world by individuals, one of them is directly linked to science education, its reading from scientific knowledge. For this reason, a relentless pursuit of science ... -
Arco de maguerez: uma abordagem para o ensino da tabela periódica no ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2025-01-21)The Active Methodology of the Maguerez Arch (MA) is characterized by a problematization approach, consisting of five distinct stages: Observation of Reality, Key Points, Theorization, Solution Hypotheses, and Application ... -
Avaliação das características fitoquímicas qualitativa e quantitativa da Caraibeira (Tabebuia caraíba (Mart.) Bur.) cultivada na fazenda escola do IFRN - Campus Apodi
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilApodiIFRN, 2019-12-18)The use of plants for medicinal purposes has followed the human being since the first centuries, its use for a long time represented the only source of medicinal material. Plants that carry medicinal power play an important ... -
Avaliação do potencial coagulante/floculante da semente de Moringa Oleífera Lam (Moringaceae) na purificação de água da Lagoa do Apodi-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilApodiIFRN, 2018-01-30)Water is one of the most important goods for man, about 97.5% of the water on the planet is salty, present in the seas and oceans, the other 2.5% are fresh water available for human consumption, present mainly rivers, lakes ... -
Avaliação do teor de fenóis totais e atividade antioxidante da árvore Sabiá (Mimosa caesalpiniifolia) cultivada na fazenda escola do IFRN - Campus Apodi
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilApodiIFRN, 2019-12-18)The use of medicinal plants to treat health problems has been going on since ancient times and remains very current. With the passage of time and the advancement of technology, the identification and the possibility of ... -
Água e seus tratamentos como tema gerador: reflexões sobre a melhor utilização em regi]oes de escassez e o ensino de Química
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCurrais NovosIFRN, 2023-02-15)This work was carried out through investigative experiments combined with the theme of water in chemistry teaching, in a 1st year high school class at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio ... -
Chemykin: desenvolvimento de um aplicativo de apoio ao processo de ensino e aprendizagem de química
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2024-03-08)The present work presents as its center of interest the development of an application, entitled ChemyKin, for teaching Chemistry, structured based on concepts linked to Chemical Kinetics, aiming to build an interactive and ... -
Concepções e práticas de leitura e escrita no processo de formação docente da licenciatura em química
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2022-09-29)This This study investigates reading and writing practices in the teacher training process in the Chemistry Degree Course. The objective is to analyze the conceptions and practices of reading and writing in teacher ... -
As contribuições da experimentação investigativa no ensino de soluções químicas: uma análise da aprendizagem dos alunos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2024-03-06)The present work is a didactic sequence developed during the residency period of the Pedagogical Residency Program (PRP), the program aims to promote the professional development of the graduate, in research activities ... -
Desafios e estratégias de conciliação: um estudo sobre as dificuldades enfrentadas por mães durante graduação
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2025-04-28)Female participation in higher education has grown significantly, becoming a key milestone in the pursuit of gender equality and reflecting progress in access to education. However, when this path is undertaken by women ... -
A destilação do fermentado alcoólico de fruta a partir do jambo-vermelho (syzygium malaccense): uma análise físicoquímica e sensorial
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2024-01-10)The red jambo is an exotic tropical fruit with underexploited commercial potential and a high level of waste during the harvest. Therefore, the objective of this work was to analyze the use of red jambo juice (syzygium ... -
Ensino de química por investigação: evidenciando indicadores da alfabetização científica a partir da SEI no ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2023-06-28)The National Common Curricular Base - BNCC proposes, within the scope of the Natural Sciences area in the elementary and high school stages, the use of investigave activities, in which students can reflect, plan and execute ... -
Esterificação do ácido cinâmico usando catálise enzimática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilApodiIFRN, 2021-02-04)The formation of an ecological conscience and the obligation to preserve the environment, have generated the development of new methods for obtaining natural products, without causing damage to the environment, in view ... -
Estudo da motivação dos estudantes de licenciatura em química do IFRN - Campus Pau dos Ferros
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2023-04-26)Motivation is understood as a determining factor in the effectiveness of the student's learning process, on the other hand, its absence is one of the indicators that can lead to problems, from adaptation to staying at the ... -
FICÇÃO COMBUS: PERSONIFICANDO COMBUSTÍVEIS ATRAVÉS DO CONTEÚDO REAÇÃO DE COMBUSTÃO
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2022-03-29)The expansion of methodologies and pedagogical strategies highlights the importance of an in-depth study of cognitive development processes, as well as the educational actions that permeate educational learning environments. ... -
A gamificação como recurso de aprendizagem ativa dos conteúdos de cinética química e equilíbrio químico com uma turma do 2º ano do curso técnico de nível médio integrado em alimentos do IFRN - campus Pau dos Ferros
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2023-12-21)The teaching process today is marked by changes fostered by constant technological advancement rooted in the social context, as a result of these changes are potentiated among young people because they are involved in ...



















