Navegação Licenciatura em Física por título
Itens para a visualização no momento 35-50 of 50
-
Oficinas pedagógicas sobre astronomia como ferramenta de formação continuada para professores da educação básica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-10)The deficiency in the initial training of teachers who teach science in basic education is indicated by research as an issue to be overcome in the teaching of astronomy. This monograph deals with the continuing education ... -
Perspectiva sobre o ensino de cinemática: uma análise do ensino médio estadual de Caicó - RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-02-16)In this thesis, we investigate the teaching of kinematics in high school. Our general objective is to analyze the teaching of kinematics in high school in state schools in the city of Caicó in Rio Grande do Norte. For this, ... -
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e a produção da calculadora solar de baixo custo para uso em atividades experimentais nas aulas de física
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-12-14)This work of course completion proposes the use of low cost material (solar calculator), as methodology teaching the content of Modern Physics, more specifically ... -
Proposta de atividade de verificação de aprendizagem sobre associação de lâmpadas com uso do simulador PhET.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-12-12)This paper aims to verify students' learning regarding the content of lamp associations using the PhET simulator as a didactic resource and the application of an activity script, aimed at high school students in general. ... -
Uma proposta de aula expositiva sobre fibra óptica: sua ciência e tecnologia no ensino médio e tecnológico
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-02-08)Historically, in the common sense, Physics has been restricted to being a specific discipline for memorizing formulas, performing calculations and doing enough to move forward in the school years and in technical and ... -
Proposta de ensino sobre óptica geométrica: usando quadros táteis para cegos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-08-25)The teaching proposal is aimed at high school physics teachers who have blind students in their classes. The goal is to propose a didactic sequence that will serve as a basis for the teacher to systematize the contents ... -
Proposta de unidade didática para o ensino de indução eletromagnética com ênfase no funcionamento da bobina de Tesla
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-09-02)The teaching of Physics is involved in a daily and technological applicability, in a way that presents itself to facilitate the teaching-learning process. In this scenario, the use of experiments associated with the ... -
Uma proposta para o ensino de hidrostática com ênfase em ciência, tecnologia e sociedade
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-05-20)This work proposes an approach to teaching hydrostatics, highlighting the integration between science, technology and society. Initially, the basic concepts of hydrostatics are presented and the importance of its teaching ... -
RPG no ensino de física como ferramenta metodológica: vantagens e desvantagens para o processo de ensino e aprendizagem
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-10-06)This study is bibliographic research the works that report the use of Role-Playing Games (RPG) as a pedagogical tool in the teaching of Physics and Mathematics, showing, as expected, to appropriate this style of game as a ... -
Salto com vara e conservação de energia mecânica: uma análise das questões de física em vestibulares
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-04-18)This study aims to analyze the issues of entrance exams and ENEM, focusing on understanding the different types of energy involved in pole vaulting, especially the conservation of mechanical energy. The research focused ... -
Sobre o conceito de entropia nos livros didáticos brasileiros para o ensino médio
(Insitituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2011-08-23)Teaching concepts of thermodynamics for high school students, especially those related to the Second Law, it’s no such trivial task, given the rare activities proposed to address these concepts in the classroom. Due to ... -
Soluções gráficas para a equação de Laplace em três dimensões : uma abordagem por computação simbólica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-08-25) -
O uso da realidade aumentada como ferramenta experimental para o ensino da gravitação universal
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-07-24) -
O USO DAS SIMULAÇÕES NO ENSINO DE FÍSICA A NÍVEL DO ENSINO MÉDIO A PARTIR DOS RELATOS DE EXPERIÊNCIAS PUBLICADOS EM PERIÓDICOS CIENTÍFICOS NACIONAIS
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-12) -
O uso de simuladores flash no ensino da formação de imagens em espelhos planos e esféricos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2018-06-10)And the difficulties faced in the teaching of Physics in the secondary schools scattered throughout the country are well known. This monograph aims to analyze the advantages and the contributions that these ... -
A utilização de experimentos de baixo custo para construção dos conceitos de hidrostática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-05-30)Considering that experimental activities are methods that collaborate in the investigation and development of the student's knowledge construction, research is carried out on the experiment kit for Hydrostatic classes, in ...