Navegação Licenciatura em Física por título
Itens para a visualização no momento 10-29 of 31
-
O ensino das leis de Kepler com o uso do simulador planetary orbit
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-03-06)This monograph has as its theme the Kepler Laws that are fundamental for the understanding of the movements of the planets, of the natural and artificial satellites and of any body that orbits another under the influence ... -
O ensino de ciências na educação de jovens e adultos na escola municipal professora Elita Barbosa da Fonseca – Tangará/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-02-21)In this monograph at the end of the undergraduate course in Physics of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte, Campus Santa Cruz, we developed a thematic around the teaching of ... -
O ensino de física através do uso de instrumentos musicais como ferramenta didática: um estudo sobre as qualidades fisiológicas do som
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-11) -
O ensino de física e o aluno com TDAH: caminhos didáticos e inclusivos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-05-20) -
O ensino de física na perspectiva inclusiva e o espectro autista: possibilidades didáticas no ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-04-22)This work aims to show the need for adapted classes, reinforce the importance of teacher training, reflect on the role of the school and the importance of the physics teacher for the insertion of the autistic student in ... -
Um estudo sobre eclipses para o ensino de física no ensino médio: um diálogo entre o conceitual e o uso das tecnologias
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2016-12-22)This is a monograph for the conclusion of the course in Physics degree from the Institute of Education, Science and Technology of do Rio Grande do Norte, Campus Santa Cruz. The ... -
A evolução sócio-histórico-cultural e a potencialidade didático-pedagógica do violão para o ensino de física
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-12)This study is a result of a research about the socio-historical-cultural evolution and the didactic-pedagogical potential of the guitar in order to teaching Physics, with the view to group, in general, elements that can ... -
O experimento como meio facilitador na aprendizagem da física moderna no ensino médio, com materiais acessíveis
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-03-06)This work shows how it is possible to develop, with high school students, experiments that involve the foundations of Modern and Contemporary Physics, using accessible and easily acquired materials, focused on the Brazilian ... -
Formação de professores no ensino de astronomia: um estudo de caso na rede básica de ensino de São José do Seridó/Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-18)This study is an investigation concerning the teaching of astronomy in the education of pedagogy teachers, who worked in the early years of elementary school at Raul de Medeiros Dantas Municipal School, in São José do ... -
A gravidade newtoniana e einsteiniana não é só uma dicotomia conceitual
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-08-12)One of nature's most notorious and simple observations is that if you hold a stone on your hand and drop it, the stone falls. Why does it happen? The answer is: - Gravity. It was Isaac Newton (1643-1727), one of the most ... -
Investigação da utilização de textos didáticos e videoaulas no ensino de física durante o período de ensino remoto
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-04-20) -
O (não) ensino de radiações ionizantes : concepções sobre o uso, geração e proteção radiológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2016-08-18)In this paper, mandatory requirement to complete the Degree in Physics IFRN, Campus Natal Central, bring a discussion of the importance of updating the high school science curriculum, in terms of modern and contemporary ... -
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e a produção da calculadora solar de baixo custo para uso em atividades experimentais nas aulas de física
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-12-14)This work of course completion proposes the use of low cost material (solar calculator), as methodology teaching the content of Modern Physics, more specifically ... -
Proposta de atividade de verificação de aprendizagem sobre associação de lâmpadas com uso do simulador PhET.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-12-12)This paper aims to verify students' learning regarding the content of lamp associations using the PhET simulator as a didactic resource and the application of an activity script, aimed at high school students in general. ... -
Proposta de ensino sobre óptica geométrica: usando quadros táteis para cegos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-08-25)The teaching proposal is aimed at high school physics teachers who have blind students in their classes. The goal is to propose a didactic sequence that will serve as a basis for the teacher to systematize the contents ... -
Proposta de unidade didática para o ensino de indução eletromagnética com ênfase no funcionamento da bobina de Tesla
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-09-02)The teaching of Physics is involved in a daily and technological applicability, in a way that presents itself to facilitate the teaching-learning process. In this scenario, the use of experiments associated with the ... -
RPG no ensino de física como ferramenta metodológica: vantagens e desvantagens para o processo de ensino e aprendizagem
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-10-06)This study is bibliographic research the works that report the use of Role-Playing Games (RPG) as a pedagogical tool in the teaching of Physics and Mathematics, showing, as expected, to appropriate this style of game as a ... -
Sobre o conceito de entropia nos livros didáticos brasileiros para o ensino médio
(Insitituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2011-08-23)Teaching concepts of thermodynamics for high school students, especially those related to the Second Law, it’s no such trivial task, given the rare activities proposed to address these concepts in the classroom. Due to ... -
Soluções gráficas para a equação de Laplace em três dimensões : uma abordagem por computação simbólica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-08-25) -
O USO DAS SIMULAÇÕES NO ENSINO DE FÍSICA A NÍVEL DO ENSINO MÉDIO A PARTIR DOS RELATOS DE EXPERIÊNCIAS PUBLICADOS EM PERIÓDICOS CIENTÍFICOS NACIONAIS
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-12)