Navegação Licenciatura em Física por título
Itens para a visualização no momento 23-42 of 52
-
Um estudo sobre os problemas do horizonte e da planura do modelo cosmológico padrão
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-08-04) -
A evolução estelar e seus aspectos físicos: uma abordagem para a educação básica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-02)The study of stellar evolution is fundamental for the process of compression of our universe, it is the studies on the processes or stages of the life of stars that allow us to make countless discoveries about the cosmos. ... -
A evolução sócio-histórico-cultural e a potencialidade didático-pedagógica do violão para o ensino de física
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-12)This study is a result of a research about the socio-historical-cultural evolution and the didactic-pedagogical potential of the guitar in order to teaching Physics, with the view to group, in general, elements that can ... -
O experimento como meio facilitador na aprendizagem da física moderna no ensino médio, com materiais acessíveis
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-03-06)This work shows how it is possible to develop, with high school students, experiments that involve the foundations of Modern and Contemporary Physics, using accessible and easily acquired materials, focused on the Brazilian ... -
Física e Educação Inclusiva: um relato de experiência de estratégias para a inclusão de um estudante com TEA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-03-26)The education has undergone many changes over the years. However, we know that inclusive education is still greatly neglected and classroom adaptations are still challenging. Therefore, when speaking of inclusive education, ... -
Formação de professores no ensino de astronomia: um estudo de caso na rede básica de ensino de São José do Seridó/Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-18)This study is an investigation concerning the teaching of astronomy in the education of pedagogy teachers, who worked in the early years of elementary school at Raul de Medeiros Dantas Municipal School, in São José do ... -
A gravidade newtoniana e einsteiniana não é só uma dicotomia conceitual
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-08-12)One of nature's most notorious and simple observations is that if you hold a stone on your hand and drop it, the stone falls. Why does it happen? The answer is: - Gravity. It was Isaac Newton (1643-1727), one of the most ... -
A integração da história e filosofia da ciência no ensino de física: uma análise por meio da revisão sistemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-12)In this article, we conducted a systematic review carried out on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), with the aim of analyzing the methods and teaching ... -
Interdisciplinaridade no ensino de ciências: uma sequência didática para o 5º ano do ensino fundamental
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-21)Este artículo discute la importancia de la enseñanza de Ciencias en los primeros años de la Educación Primaria desde un enfoque interdisciplinario, destacando la necesidad de estrategias pedagógicas que integren diferentes ... -
Uma introdução ao estudo de ondas gravitacionais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-02-17) -
Uma introdução ao estudo de ondas gravitacionais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-02-17) -
Investigação da utilização de textos didáticos e videoaulas no ensino de física durante o período de ensino remoto
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-04-20) -
A jornada dupla no cotidiano acadêmico: vivências dos estudantes do Curso de Licenciatura em Física no IFRN Campus Caicó
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-19)This study analyzes the impact of formal employment on the academic performance and well-being of Physics undergraduate students at IFRN, Caicó Campus. Using a mixed-methods approach, the research involved 31 students who ... -
O (não) ensino de radiações ionizantes : concepções sobre o uso, geração e proteção radiológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2016-08-18)In this paper, mandatory requirement to complete the Degree in Physics IFRN, Campus Natal Central, bring a discussion of the importance of updating the high school science curriculum, in terms of modern and contemporary ... -
Oficinas pedagógicas sobre astronomia como ferramenta de formação continuada para professores da educação básica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-10)The deficiency in the initial training of teachers who teach science in basic education is indicated by research as an issue to be overcome in the teaching of astronomy. This monograph deals with the continuing education ... -
Perspectiva sobre o ensino de cinemática: uma análise do ensino médio estadual de Caicó - RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-02-16)In this thesis, we investigate the teaching of kinematics in high school. Our general objective is to analyze the teaching of kinematics in high school in state schools in the city of Caicó in Rio Grande do Norte. For this, ... -
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e a produção da calculadora solar de baixo custo para uso em atividades experimentais nas aulas de física
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-12-14)This work of course completion proposes the use of low cost material (solar calculator), as methodology teaching the content of Modern Physics, more specifically ... -
Proposta de atividade de verificação de aprendizagem sobre associação de lâmpadas com uso do simulador PhET.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-12-12)This paper aims to verify students' learning regarding the content of lamp associations using the PhET simulator as a didactic resource and the application of an activity script, aimed at high school students in general. ... -
Uma proposta de aula expositiva sobre fibra óptica: sua ciência e tecnologia no ensino médio e tecnológico
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-02-08)Historically, in the common sense, Physics has been restricted to being a specific discipline for memorizing formulas, performing calculations and doing enough to move forward in the school years and in technical and ... -
Proposta de ensino sobre óptica geométrica: usando quadros táteis para cegos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-08-25)The teaching proposal is aimed at high school physics teachers who have blind students in their classes. The goal is to propose a didactic sequence that will serve as a basis for the teacher to systematize the contents ...