Trabalho de conclusão de curso de especialização
Navegar por
Coleções nesta comunidade
Submissões recentes
-
Práticas pedagógicas intencionais no ensino de matemática: análise crítica, pedagógica e tecnológica do LAVIMAT no ensino de matemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025-03-10)Teaching is inherently connected to understanding a variety of learning strategies that guide the construction of pedagogical practices to achieve learning objectives (Camargo & Daros, 2021). In this context, this research, ... -
O bibliotecário escolar como mediador da informação em tempos de transformação digital: um estudo exploratório
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025-08-15)This study analyzes the role of the school librarian as an information mediator in high school in the face of transformations driven by digital technologies. The research, of an exploratory nature and based on a literature ... -
Os benefícios da música para o desenvolvimento da criança com Transtorno de Défict de Atenção com Hiperatividade (TDAH)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025-08-13)This study aimed to analyze the benefits of music for the development of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), focusing on the cognitive, motor, emotional, and social dimensions. The research is ... -
Contextos investigativos na educação infantil como prática pedagógica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025-03-11)The object of this article is to study the use of investigative contexts as pedagogical strategies designed to stimulate children's protagonism through active learning and exploration as an enabler of the investigative ... -
Oficina de sabão ecológico: estratégia didática para o ensino de química e biologia na modalidade PROEJA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025-08-11)This study aims to present teaching strategies for Chemistry and Biology teachers, with an emphasis on the Integrated Youth and Adult Education and Vocational Education (PROEJA) program. The methodological approach adopted ... -
A transposição das técnicas da abordagem cognitiva-comportamental para o processo ensino/aprendizagem em sala de aula
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025-08-08)This paper presents the transposition of techniques from the Cognitive-Behavioral Approach, grounded in the theoretical contributions of Aaron Beck and Judith Beck, to the teacher/learner relationship within classroom ... -
A psicogênese da língua escrita e a política nacional de alfabetização: um olhar crítico sobre as abordagens do processo de alfabetização
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025)This article analyzes the relationship between the Psychogenesis of Written Language and the National Literacy Policy (PNA), discussing their conceptual, methodological, and pedagogical implications in the literacy process. ... -
O ensino de língua inglesa na educação de jovens e adultos no Município de Canguaretama/RN : percepções docentes
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-11-05)Teaching English to Youth and Adult Education students – EJA – still constitutes a major challenge for teachers in Brazil. Based on this question, the present paper is then established, with the objective of knowing the ... -
O filme a província moderna em sala de aula: estratégias e possibilidades metodológicas para o ensino de História
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSão Gonçalo do AmaranteIFRN, 2025-07-16) -
“Que rompam as correntes!”: o jornal abolicionista Gazeta da tarde (RJ) como fonte para a pesquisa e para o ensino de História
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSão Gonçalo do AmaranteIFRN, 2025-05-08) -
Práticas de alfabetização e letramento na educação de jovens e adultos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2019-07-03)This work has the aim to analyse the Young and adult literacy practice, developed on Homero Homem School, in Canguaretama – RN. It is about a qualitative research that has privileged as methodological procedures: the ... -
Proposta interdisciplinar para o ensino de ciências nas séries iniciais: uma sequência didática baseada na BNCC
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-04-04)Interdisciplinarity, particularly in the educational context, has been widely discussed. Moreover, teachers' pedagogical practices play a crucial role in shaping students' learning experiences. However, integrating ... -
Práticas interdisciplinares no ensino de ciências nas séries iniciais do ensino fundamental: reflexões a partir da realidade do Seridó
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-03-25)Este artigo apresenta uma análise das práticas pedagógicas dos professores polivalentes das séries iniciais do ensino fundamental na região do Seridó, no Rio Grande do Norte, relacionando-as às abordagens discutidas em ... -
Interdisciplinaridade no ensino de ciências: uma análise da BNCC para os anos finais do Ensino Fundamental
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-04-04)This article investigates how the National Common Core Curriculum (BNCC) guides interdisciplinarity in science teaching in the final years of elementary school. The general objective is to analyze the presence of ... -
Interdisciplinaridade no ensino de ciências para a educação de jovens e adultos: desafios e possibilidades
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-03-14)This study investigated the implications of interdisciplinarity in Science education within Youth and Adult Education (EJA). The main objective was to examine how interdisciplinarity can be applied in Science teaching in ... -
Formação do professor polivalente para o ensino de ciências: uma análise do projeto pedagógico do curso de pedagogia da UFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-03-14)This work is part of a project entitled Perspectives and Challenges of Science Teaching in Elementary Education. The study presented here focuses on the training of polyvalent (generalist) teachers for science education. ... -
Interdisciplinaridade na formação inicial docente: uma análise dos projetos pedagógicos de cursos de ciências naturais no Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-03-14)This study analyzes the Pedagogical Course Projects (PPCs) of undergraduate programs in Biological Sciences, Physics, and Chemistry offered by institutions in the state of Rio Grande do Norte, aiming to investigate the ... -
A interdisciplinaridade nos livros didáticos de ciências de ciências do PNLD para o ensino fundamental
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-03-25)This study analyzed Science textbooks for the early years of Elementary Education used in the municipality of Caicó, RN, from an interdisciplinary perspective, based on the guidelines of the Brazilian National Common ... -
A neuropsicopedagogia mediando as metodologias na aprendizagem de jovens e adultos - EJA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-05-31)Il presente studio ha sviluppato il tema "NEUROPSYCHOPEDAGOGY MEDIATING METHODOLOGIES IN LEARNING YOUNG AND ADULTS - EJA", sottolineando l'insegnamento dell'EJA e le sue sfide metodologiche, ha come obiettivo generale ... -
Mulheres estudantes da EJA : memórias, trajetórias e impasses para escolarização
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-01-04)This study is the result of the Completion Work of a Specialization Course in Youth and Adult Education in the Context of Diversity, offered by the Federal Institute of Education, Sciences and Technology of Rio Grande ...



















