| português (Brasil)English | A-AA+
    • português (Brasil)
    • English
  • Enviar Arquivo
  • Portal IFRN
  • Navegar  
    • Comunidades e Coleções
    • Por data do documento
    • Autores
    • Títulos
    • Assuntos
  • Sobre
  • Ajuda  
    • Em Construção
  • Entrar
Ver item 
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de especialização
  • Ensino
  • Ver item
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de especialização
  • Ensino
  • Ver item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navegar

Todo o repositórioComunidades e ColeçõesPor data do documentoAutoresTítulosAssuntosEsta coleçãoPor data do documentoAutoresTítulosAssuntos

Minha conta

Entrar

A psicogênese da língua escrita e a política nacional de alfabetização: um olhar crítico sobre as abordagens do processo de alfabetização

Thumbnail
Visualizar/Abrir
A_psicogênese_da_língua_2025_TCC.pdf (850.7Kb)
Data
2025
Autor
Melo, Felipe França
http://lattes.cnpq.br/1556815224572100
Metadado
Mostrar registro completo
Resumo
This article analyzes the relationship between the Psychogenesis of Written Language and the National Literacy Policy (PNA), discussing their conceptual, methodological, and pedagogical implications in the literacy process. Based on a theoretical review, the study presents the contributions of Psychogenesis, which sees the child as an active subject in the construction of knowledge, and contrasts this perspective with the phonics-based approach advocated by the PNA, which focuses on the grapheme-phoneme correspondence. The limitations of a literacy model based exclusively on decoding are discussed, particularly regarding the disregard for sociocognitive aspects of writing. The article concludes by defending a balanced approach that combines structured teaching with active knowledge construction, respecting the diversity of learning processes.
URI
http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/3041
Coleções
  • Ensino
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015 
 
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015