| português (Brasil)English | A-AA+
    • português (Brasil)
    • English
  • Enviar Arquivo
  • Portal IFRN
  • Navegar  
    • Comunidades e Coleções
    • Por data do documento
    • Autores
    • Títulos
    • Assuntos
  • Sobre
  • Ajuda  
    • Em Construção
  • Entrar
Ver item 
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de especialização
  • Ensino
  • Ver item
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de especialização
  • Ensino
  • Ver item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navegar

Todo o repositórioComunidades e ColeçõesPor data do documentoAutoresTítulosAssuntosEsta coleçãoPor data do documentoAutoresTítulosAssuntos

Minha conta

Entrar

O bibliotecário escolar como mediador da informação em tempos de transformação digital: um estudo exploratório

Thumbnail
Visualizar/Abrir
O_bibliotecário_escolar_2025_TCC.pdf (717.5Kb)
Data
2025-08-15
Autor
Figueiredo, Danielly Livia Adeltrudes
http://lattes.cnpq.br/5186798920659494
Metadado
Mostrar registro completo
Resumo
This study analyzes the role of the school librarian as an information mediator in high school in the face of transformations driven by digital technologies. The research, of an exploratory nature and based on a literature review in RBBD, CBBD, BRAPCI, and REBECIN databases, shows that the librarian’s role goes beyond collection management, incorporating functions such as digital curation, promotion of information literacy, and pedagogical collaboration with teachers. The reviewed studies indicate that integrating the library into the pedagogical project fosters investigative practices, critical thinking, and student autonomy. However, the effectiveness of such mediation is conditioned by structural factors, such as the shortage of librarians in many schools, technological infrastructure limitations, and institutional resistance to interdisciplinarity. At the same time, digital resources and collaborative methodologies expand learning possibilities when articulated in a planned and critical way. It is concluded that consolidating the librarian as a strategic agent requires public policies to ensure their presence in schools, continuous training, and the strengthening of collaborative practices, transforming the school library into a dynamic and inclusive hub in the information society.
URI
http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/3049
Coleções
  • Ensino
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015 
 
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015