| português (Brasil)English | A-AA+
    • português (Brasil)
    • English
  • Enviar Arquivo
  • Portal IFRN
  • Navegar  
    • Comunidades e Coleções
    • Por data do documento
    • Autores
    • Títulos
    • Assuntos
  • Sobre
  • Ajuda  
    • Em Construção
  • Entrar
Ver item 
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de especialização
  • Ensino
  • Ver item
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de especialização
  • Ensino
  • Ver item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navegar

Todo o repositórioComunidades e ColeçõesPor data do documentoAutoresTítulosAssuntosEsta coleçãoPor data do documentoAutoresTítulosAssuntos

Minha conta

Entrar

Oficina de sabão ecológico: estratégia didática para o ensino de química e biologia na modalidade PROEJA

Thumbnail
Visualizar/Abrir
Oficina_de_sabão_ecológico_2025_TCC.pdf (1.705Mb)
Data
2025-08-11
Autor
Vidal, Lorena Marques Gurgel
-
Metadado
Mostrar registro completo
Resumo
This study aims to present teaching strategies for Chemistry and Biology teachers, with an emphasis on the Integrated Youth and Adult Education and Vocational Education (PROEJA) program. The methodological approach adopted was an ecological soap production workshop, conducted with seventh-semester students of the Commerce technical program offered by the Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), Zona Norte campus. The choice of a qualitative experimental approach was based on the potential of hands-on learning to foster student interest and promote knowledge development. The experimental activity involved making bar soap from recycled cooking oil, allowing for the exploration of concepts related to the chemical transformations that occur in the saponification process and the environmental impact of improper waste disposal, which underscore the specific research objectives. The results demonstrate the active and meaningful participation of students, as well as the contribution of pedagogical practice to the development of critical reflections and contextualized knowledge.
URI
http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/3046
Coleções
  • Ensino
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015 
 
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015