Trabalho de conclusão de curso de especialização
Navegar por
Coleções nesta comunidade
Submissões recentes
-
A neuropsicopedagogia mediando as metodologias na aprendizagem de jovens e adultos - EJA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-05-31)Il presente studio ha sviluppato il tema "NEUROPSYCHOPEDAGOGY MEDIATING METHODOLOGIES IN LEARNING YOUNG AND ADULTS - EJA", sottolineando l'insegnamento dell'EJA e le sue sfide metodologiche, ha come obiettivo generale ... -
Mulheres estudantes da EJA : memórias, trajetórias e impasses para escolarização
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-01-04)This study is the result of the Completion Work of a Specialization Course in Youth and Adult Education in the Context of Diversity, offered by the Federal Institute of Education, Sciences and Technology of Rio Grande ... -
A educação ambiental em uma escola do Rio Grande do Norte em tempos de pandemia
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-08-30)Environmental transformations resulting from the exploitation of nature by society have been the subject of discussions and the elaboration of studies on the development and implementation of Environmental Education, as a ... -
Explorando o potencial do biochar na produção de mudas para recuperação de áreas degradadas e seu impacto no sequestro de carbono: uma revisão de literatura
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-06-08)This literature review aimed to analyze published works on the technique of producing seedlings with biochar and its relation to carbon sequestration. The concepts of biochar, its benefits for soil and plants, as well as ... -
Descolonizar o currículo : reflexões sobre o ensino da cultura indígena entre Jovens e Adultos da Escola Municipal Alberto Torres Galvão (Sítio Aterro – Goianinha/RN)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-05-12) -
Povos indígenas do Rio Grande do Norte e seus processos de educação : as percepções dos educadores Potiguara e Tapuia e sua inserção na Ação Saberes Indígenas na Escola
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2019-04-04)This work proposes to reflect on the Indigenous School Education (ISE) of Rio Grande do Norte (RN) - from the perspective of its educators - and about their communities, their schools and the education experienced in ... -
Acompanhamento do processo fermentativo durante a produção de Kombucha
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCurrais NovosIFRN, 2021-03-04)Kombucha is a fermented, refreshing drink. and sweet, made from black or green tea (Camelia Sinensis), however, the behavior of the beverage throughout the fermentation process is still poorly understood. Thus, The ... -
Características microbiológicas da carne de frango: uma revisão narrativa
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCurrais NovosIFRN, 2021-06-24)Chicken meat is widely available on the market and is one of the most consumed in the world, due to its high nutritional value and for having an affordable price. Consumption of this protein has increased steadily in ... -
Levantamento e análise das principais legislações sanitárias na indústria brasileira de pescados
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCurrais NovosIFRN, 2021-05-06)This study presents and discusses the main sanitary legislation on the Seafood Industry in Brazil. They serve as guide from the capture to the consumer. Fish and Fishery products have characteristics that require strict ... -
Qualidade microbiológica de águas de fontes alternativas de abastecimento do Seridó (RN)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCurrais NovosIFRN, 2020-01-13)The Serido region of Rio Grande do Norte has been experiencing a long drought, with this important reservoirs that contribute to human supply have dried up. The population concerned about the adverse conditions has been ... -
Avaliação crítica sobre a legislação brasileira quanto ao uso de ácido ascórbico como aditivo alimentar em sucos e polpas de frutas
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCurrais NovosIFRN, 2021-01-02)Ascorbic acid, also called vitamin C, is water-soluble and thermolabile. Human beings are unable to synthesize ascorbic acid, so they rely essentially on food through fruits, vegetables and offal to supply their demand. ... -
Melomel de umbu: produção e caracterização físico-química
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCurrais NovosIFRN, 2022-05-08)Brazil has a wide variety of native fruits, among which umbu (Spondias tuberosa) stands out, which has the potential for product diversification, especially fermented alcoholic beverages such as mead. Traditionally produced ... -
O uso indevido e devastação ambiental causada pela manipueira no córrego de São Mateus
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2015-12-17) -
Entre a escola e o arco-íris : histórias de vida, estigmas e gêneros dissidentes entre docentes da EJA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2021-11-09)This article brings as its theme the life trajectory of Youth and Adult Education teachers who are part of the LGBTQIA+ community, covering their experiences and conflicts, discussing how their gender identities impacted ... -
Por uma educação (de qualidade) para (e com) os povos ciganos : lutas e demandas institucionais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2021-11-29) -
A utilização do cinema como práxis educativa no contexto da EJA : análise da percepção dos professores de jovens e adultos da rede pública do RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2021-09-21)This work analyzes the use of cinema as a liberating educational praxis that overcomes the cultural uprooting process in relation to teaching young people and adults. The methodology used took place at first through ... -
Avaliação do plano de ação frente a pandemia de covid-19 na educação de jovens e adultos (EJA) de duas escolas da rede pública de ensino de Espírito Santo (Rio Grande do Norte - Brasil)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2021-07-14)This work aimed to evaluate the action plan in the pandemic context of two public schools in Rio Grande do Norte state, discussing which form the strategies that the school community raised to maximize the teaching-learning ... -
Articulação do setor produtivo local com a rede federal de educação : um relato de experiência com Pequenas e Médias Empresas do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2020-05-01)One of the main extension activities of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte, Brazil (IFRN) is to approach the local productive sector. This engages vocational education ... -
Turismo e produção imobiliária : análise das implicações socioculturais e políticas para o distrito de Sibaúma (Tibau do Sul/RN)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2021-04-23)The objective of this research was to analyze the implications of real estate production for tourism in the District of Sibaúma, located in Tibau do Sul/RN, considering the socio-cultural and political aspects, in addition ... -
Gênero textual tirinhas no ensino médio da educação de jovens e adultos : uma proposta de ensino
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2021-07-13)This article aims to address the teaching of textual genre comic strips in the learning process in the 2nd grade of Teaching Medium in the EJA modality (Education of Young People and Adults) through a teaching proposal. ...