Licenciatura em Matemática: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 1-20 of 36
-
A trajetória do IDEB no Rio Grande do Norte: uma análise do desenvolvimento da educação no estado de 2007 a 2023
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-11-11)The Basic Education Development Index (IDEB) was officially created in 2007 (Brazil, 2007) as an essential tool to assess and promote the quality of education in Brazilian schools. Thus, this study analyzes the trajectory ... -
Realidade aumentada e o uso do geogebra 3d no ensino de geometria espacial: construções e propostas de atividades didáticas
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-08-08)This study aims to explore the potential of the GeoGebra 3D tool, with an emphasis on the 3D Calculator available for mobile devices, in the teaching of spatial geometry. The research, of an experimental and qualitative ... -
Sismologia e matemática: uma investigação sobre a falha de samambaia e uma sequência didática para o ensino de logaritmos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2024-09-24)This monograph presents a proposal for a teaching sequence that integrates concepts of seismology and logarithms, with emphasis on the Samambaia Fault, an important Brazilian geological fault located in the Mato Grande/RN ... -
Educação financeira no currículo das licenciaturas em matemática das Instituições de Ensino Superior (IES) públicas do Rio Grande do Norte.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-11-11)The National Common Curricular Base (BNCC), in force since 2017, designates Financial Education as one of the contents to be developed in the school environment and, despite its multidisciplinarity, it is especially ... -
Problemas reacreativos da obra Liber Abaci de Leonardo Fibonacci (1170 – 1250): uma sequêcia didática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-03-13)This work is an investigation within the area of Mathematics Education and aims to investigate the potential of Recreational Problems from the work Liber Abaci, by Leonardo Fibonacci, for teaching mathematical content. ... -
A cesta básica como tema gerador para o ensino de estatística: uma sequência didática construída sob a ótica da aprendizagem baseada em projetos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-08-06)In view of contemporary demands for mathematical education that enables critical reading of the world, this study proposes an approach to teaching statistics in basic education, linking the fundamentals of project-based ... -
Integração de funções racionais por frações parciais: uma possibilidade de ensino por meio da metodologia ativa aprendizagem baseada em equipes
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2024-10-01)Students' learning about concepts in a course involving Integral Calculus presents worrisome difficulty rates, as there is a significant number of failures and withdrawals in disciplines involving this theme. To investigate ... -
Sismologia e matemática: uma investigação sobre a falha de samambaia e uma sequência didática para o ensino de logaritmos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2024-09-24)This monograph presents a proposal for a teaching sequence that integrates concepts of seismology and logarithms, with emphasis on the Samambaia Fault, an important Brazilian geological fault located in the Mato Grande/RN ... -
Proposta para o ensino das quatro operações com jogos educacionais: um guia didático
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-08-13)This Final Undergraduate Project aims to develop a didactic guide composed of educational games focused on teaching the four basic mathematical operations (addition, subtraction, multiplication, and division) within the ... -
Explorando potencialidades no ensino de recorrências com os três momentos pedagógicos: história, teoria e aplicações
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-07-16)This work aims to present a teaching proposal for numerical sequences and recurrence relations based on the methodology of the Three Pedagogical Moments (3PM). The study starts from the observation that many students ... -
Matemática recreativa e Malba Tahan: sequência didática para o ensino de expressões numéricas no ensino fundamental II, a partir da obra o homem que calculava
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-08-12)This study highlights the importance of incorporating teaching methodologies in Mathematics classes that make learning more dynamic, accessible, and contextualized, stimulating students’ interest in the subject and ... -
O ensino de matemática na perspectiva do letramento matemático: um estudo sobre o nível IV da EJA da Escola Municipal Professora Emília Ramos, Natal-RN /
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-CentralIFRN, 2025-02-24)This monograph explores mathematics education with a focus on mathematical literacy for Level IV students of Youth and Adult Education (EJA) at Escola Municipal Professora Emília Ramos in Natal/RN. The aim is to analyze ... -
A história da matemática como metodologia no ensino médio: introdução ao estudo das funções
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2021-08-16)In this paper, we present a survey carried out with 17 teachers with a degree in Mathematics, selected to watch a video class about function carried out through the methodology of the History of Mathematics “Introduction ... -
Análise de estratégias de ensino de calculo diferencial e integral para alunos com deficiência visual
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-09-02)The social/educational exclusion of people with disabilities was a common practice for a long period of human history, being a reflection of the economic, social and political structure of each era. The birth of new ... -
FUNÇÃO QUADRÁTICA NA FORMA CANÔNICA: UMA PROPOSTA DE ANÁLISE GRÁFICA COM O SOFTWARE GEOGEBRA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-11-09) -
Probabilidade através da utilização do Jogo “corrida de cavalos”: uma proposta para o 8º ano do ensino fundamental
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-04-26)The study of probability is considered of paramount importance for the formation of the individual, given that it should arouse enthusiasm and help in improving the students' critical sense so that they are able to participate ... -
Formação docente na licenciatura em matemática na percepção de egressos (2012-2022)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-05-04)The present work conducts a study on teacher training in mathematics and the obstacles of the labor market from the perception of graduates of the Degree in Mathematics course in the face-to-face modality of the Federal ... -
O uso de jogos no ensino das quatro operações matemáticas para alunos com transtorno do espectro autista: uma pesquisa bibliográfica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-09-02)We know that Mathematics encompasses concrete and abstract elements, and those that are abstract, make learning and understanding the content even more complicated for students with Autism Spectrum Disorder, so we bring ... -
O Ensino de função quadrática através do software geogebra: uma proposta para os alunos do primeiro ano do ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-04-26)The present work is a proposal for teaching the quadratic function for a 1st year high school class, which aims to provide a differentiated methodology in order to use the GeoGebra software, in order to help both teachers ... -
O uso de materiais manipuláveis para a introdução de conceitos de geometria espacial no ensino fundamental II
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-02-08)



















