| português (Brasil)English | A-AA+
    • português (Brasil)
    • English
  • Enviar Arquivo
  • Portal IFRN
  • Navegar  
    • Comunidades e Coleções
    • Por data do documento
    • Autores
    • Títulos
    • Assuntos
  • Sobre
  • Ajuda  
    • Em Construção
  • Entrar
Ver item 
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de graduação
  • Licenciatura em Matemática
  • Ver item
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de graduação
  • Licenciatura em Matemática
  • Ver item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navegar

Todo o repositórioComunidades e ColeçõesPor data do documentoAutoresTítulosAssuntosEsta coleçãoPor data do documentoAutoresTítulosAssuntos

Minha conta

Entrar

Sismologia e matemática: uma investigação sobre a falha de samambaia e uma sequência didática para o ensino de logaritmos

Thumbnail
Visualizar/Abrir
tcc_Antônio_Costa_Jr_2024_revisado-d3a51a6e335_DL8wNwb.pdf (2.682Mb)
Data
2024-09-24
Autor
Costa Junior, Antonio
http://lattes.cnpq.br/4140108804836797
Metadado
Mostrar registro completo
Resumo
This monograph presents a proposal for a teaching sequence that integrates concepts of seismology and logarithms, with emphasis on the Samambaia Fault, an important Brazilian geological fault located in the Mato Grande/RN region. The objective is to provide an interdisciplinary approach in teaching mathematics, promoting the understanding of logarithms through examples from the geological context. The research was motivated by the need to facilitate students' learning by making it meaningful. The methodology used was qualitativequantitative, based on bibliographical research and analysis of seismological data. The teaching sequence was structured in stages that include initial problematization texts, exploration and contextualization activities, organization of content and application of activities. This approach involved the mathematical concepts of logarithms with the observation of seismic data, facilitating students' understanding of the importance of logarithms in describing the magnitude of earthquakes, reducing the fact that the integration of seismology in the teaching of logarithms enriches the learning process. The didactic sequence not only promotes the acquisition of knowledge about geological characteristics, but also allows the development of mathematical skills applicable in real contexts, contributing to a broader and more critical education. It is concluded that the required interdisciplinary approach can serve as a model for future educational practices, encouraging the use of contemporary scientific themes in the teaching of mathematics.
URI
http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/3038
Coleções
  • Licenciatura em Matemática
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015 
 
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015