Licenciatura em Educação do Campo
Navegar por
Submissões recentes
-
O ensino interdisciplinar das ciências humanas nas escolas do campo : desafios e possibilidades
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2019-12-30)This study is the result of observations and investigations made through experiences at Elza Bezerril Ribeiro Municipal School, located in Piquiri District, Canguaretama, Rio Grande do Norte. The school, although located ... -
Discentes do campo em tempos de pandemia : um estudo de caso na Escola Municipal Jessé Freire – Pedro Velho/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-04-28)With the health crisis of the new coronavirus, several transformations were circumvented in the most different areas of society, and in education, a change in the way of teaching was established. In view of the contingent ... -
Educação no campo para jovens e adultos : evasão na escola municipal indígena João Lino da Silva, Catu Canguaretama/ RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-08-02)The objective of the research was to identify the factors that lead rural youth and adults to abandon the EJA classroom at the João Lino da Silva Indigenous Municipal School, in the Catu Indigenous Community, Canguaretama/RN, ... -
Sexualidade e trajetória escolar : percepção dos professores da Escola Estadual João Tibúrcio sobre identidade de gênero dos estudantes
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-05-20)The main objective of this article is to analyze how teachers perceive and approach themes about gender identity and sexuality in the classroom at the João Tibúrcio State School (EEJT), located in the municipality of ... -
A etnobotânica como proposta educativa para as relações étnico-raciais no contexto educacional do campo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-03-04) -
Educação e trabalho na comunidade do Outeiro : uma análise à luz das trajetórias dos educadores da Escola Municipal Dr. José Targino
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-06-02)This research analyzes the relationship between education and work in the community of Fazenda outeiro in the light of the trajectories of the uprooting process of rural subjects who return as educators at the Dr. José ... -
Práticas pedagógicas e relações étnicos-raciais – desafios e possibilidades de uma educação afrocentrada
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-04-04)The Common National Curriculum Base for elementary school – early years –, with regard to the guidelines for the Human Sciences, recommends learning and improving skills starting in kindergarten through high school. They ... -
“Eu guardo tudo para mim" : reflexões sobre experiências de sofrimento de homens estudantes campesinos do ensino médio integrado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2021-10-06) -
Trabalho doméstico : um estudo sobre a vida escolar de empregadas domésticas da cidade de Canguaretama/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-11-20) -
Análise dos problemas matemáticos de um livro didático do 9º ano numa perspectiva da educação do campo e da etnomatemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-08-31)The work aims to make an analysis from the perspective of Rural Education and Ethnomathematics, of the mathematical problems present in a 9th grade textbook, adopted by the Carlos Gomes State School. In this analysis, we ... -
Reflexões à respeito da educação do campo no contexto da feira livre de Canguaretama/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-08-01)The following article seeks to expose the main aspects related to the Degree in Rural Education offered at the IFRN campus Canguaretama together with Education in non-school spaces, exemplifying the concept of man as an ... -
Etnomatemática : comparação entre os métodos de comercialização de produtos da feira livre e no supermercado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-01-03)The presente study proposes to analyze the knowledge used by the fair in the city of montanhas – rn. The general objective is to analyze the methods/forms used by stallholders and compare them with those in the supermarket. ... -
O uso dos jogos como contribuição no ensino de matemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-01-18) -
Uma abordagem etnomatemática da profissão de trancista e sua contribuição para o ensino da matemática na educação do campo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-02-06)The article aims to identify, within an ethnomathematics perspective, the mathematical knowledge present in the practice of braiding hair and its potential in contributing to the teaching of mathematics at school. In order ... -
A educação de alunos com deficiência no sistema regular de ensino : um estudo na Escola Municipal Juarez Rabelo - Canguaretama/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-12-20)Special education is a teaching modality offered preferably in the regular education network for students with disabilities. Aiming to better understand this universe, this article is the result of a qualitative research, ... -
Desafios enfrentados por professores da educação do campo : conhecendo a prática dos educadores da Escola Municipal Dr. José Targino/Canguaretama-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2025-01-21)This article addresses the challenges faced by educators at Escola Municipal Dr. José Targino, located in the rural community of Outeiro, in Canguaretama/RN. The objective of the research was to identify and analyze the ... -
Memórias e varzeanidades – analisando aspectos e impactos sociambientais dos corpos d'água no Município de Várzea/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-08-01)Water, in addition to being a natural asset, is essential for survival on earth, so water bodies stand out as a medium susceptible to physical, social and economic progress, where human beings perform relationships and ... -
Educação indígena da comunidade do Sagi - uma educação tradicional do campo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-02-01)The present work discusses a perception about the historical and cultural processes of indigenous people who traditionally occupy the space in the countryside. The research subjects mentioned in this work are the ... -
Educação em tempos de covid-19 : ensino, aprendizagem e práticas pedagógicas na Escola do Campo Jarbas Passarinho – Baía Formosa/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-12-08)This article presents the results of a case study carried out at Escola Municipal Jarbas Passarinho (EMJP), located in Vila Pituba, rural area of the municipality of Baía Formosa/RN. The research was born from the concerns ... -
Percepções sobre a escola : uma pesquisa amostral com moradores de Barra do Cunhaú – Canguaretama/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-12-20)