| português (Brasil)English | A-AA+
    • português (Brasil)
    • English
  • Enviar Arquivo
  • Portal IFRN
  • Navegar  
    • Comunidades e Coleções
    • Por data do documento
    • Autores
    • Títulos
    • Assuntos
  • Sobre
  • Ajuda  
    • Em Construção
  • Entrar
Ver item 
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de graduação
  • Licenciatura em Educação do Campo
  • Ver item
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de graduação
  • Licenciatura em Educação do Campo
  • Ver item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navegar

Todo o repositórioComunidades e ColeçõesPor data do documentoAutoresTítulosAssuntosEsta coleçãoPor data do documentoAutoresTítulosAssuntos

Minha conta

Entrar

Uma abordagem etnomatemática da profissão de trancista e sua contribuição para o ensino da matemática na educação do campo

Thumbnail
Visualizar/Abrir
TCC (1.566Mb)
Data
2023-02-06
Autor
Silva, Ana Claudia Antônio da
-
Metadado
Mostrar registro completo
Resumo
The article aims to identify, within an ethnomathematics perspective, the mathematical knowledge present in the practice of braiding hair and its potential in contributing to the teaching of mathematics at school. In order to achieve the objectives, in addition to a bibliographical study, we were inspired by the research methodology of autobiographical narrative, through the author's experience as a trancist and student of the degree course in rural education with qualification in Mathematics. We take Ethnomathematics, Rural Education and Federal Law n.11.645/2008 as a theoretical basis. With the results of the research, we conclude that the practice of braiding hair mobilizes mathematical knowledge, which can help in school teaching, as they present some mathematical concepts in a contextualized way and the teacher, with this practice, will be able to strengthen the identity and rescue the culture and history AfroBrazilian.
URI
http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/2823
Coleções
  • Licenciatura em Educação do Campo
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015 
 
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015