Itens para a visualização no momento 14-33 of 57

  • Desenvolvimento de uma plataforma de engrenagens como ferramenta didática para aulas de física. 

    Pereira, Mizael Araújo; http://lattes.cnpq.br/6510535917313539 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-04-20)
    It is common for high school students to have difficulties in Physics due to mathematical rigor and lack of familiarity with their concepts. Despite this, experiences that combine theory and quantitative practice are few ...
  • O ensino da termologia ao aluno surdo: uma proposta metodológica para professores de física 

    Oliveira, Maria do Socorro de; http://lattes.cnpq.br/7266602296474645 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-02-15)
    Several studies emphasize the need for some adjustments in education to ensure effective learning for deaf students. Many have learning difficulties in certain subjects, such as Physics, in high School, with that in mind, ...
  • O ensino das leis de Kepler com o uso do simulador planetary orbit 

    Silva, Kedma Dantas da; http://lattes.cnpq.br/0928864456427807 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-03-06)
    This monograph has as its theme the Kepler Laws that are fundamental for the understanding of the movements of the planets, of the natural and artificial satellites and of any body that orbits another under the influence ...
  • O ensino de ciências na educação de jovens e adultos na escola municipal professora Elita Barbosa da Fonseca – Tangará/RN 

    Bernardo Neto, João Cassimiro; http://lattes.cnpq.br/4441893523723638 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-02-21)
    In this monograph at the end of the undergraduate course in Physics of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte, Campus Santa Cruz, we developed a thematic around the teaching of ...
  • O ensino de física através do uso de instrumentos musicais como ferramenta didática: um estudo sobre as qualidades fisiológicas do som 

    Nascimento, Hildeberto Diniz Silva; http://lattes.cnpq.br/6195851851944987; http://lattes.cnpq.br/6195851851944987; Nascimento, Hildeberto Diniz Silva (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-11)
  • O ensino de física e o aluno com TDAH: caminhos didáticos e inclusivos 

    Santos, Francisca Elaine dos; http://lattes.cnpq.br/1580360146237707 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-05-20)
  • O ensino de física na perspectiva inclusiva e o espectro autista: possibilidades didáticas no ensino médio 

    SILVA, GISELE FREITAS DA; http://lattes.cnpq.br/8057720901379886 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-04-22)
    This work aims to show the need for adapted classes, reinforce the importance of teacher training, reflect on the role of the school and the importance of the physics teacher for the insertion of the autistic student in ...
  • O ensino de física no contexto das questões ambientais: uma proposta experimental para a sala de aula 

    Maia, Márcia Rejane dos Santos Gomes; http://lattes.cnpq.br/1204972252455284 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2021-02-23)
    We understand population growth in urban areas as one of the main causes of climate change. The unbridled consumption of natural resources and the uncontrolled emission of GHG (greenhouse gases) are analyzed by researchers ...
  • Um estudo sobre a percepção de alunos do ensino médio acerca do trabalho do cientista 

    Oliveira, Moisés Medeiros de; https://lattes.cnpq.br/6640088237851231 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-12-18)
    ABSTRACT This article investigates high school students' perception of scientific work, with a specific focus on a school in the interior of Rio Grande do Norte. To contextualize this analysis, the research is based on ...
  • Um estudo sobre a solução de Schwarzschild 

    Medeiros, Marcos Genilson da Silva; http://lattes.cnpq.br/8781456331777571 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2022-12-12)
  • Um estudo sobre eclipses para o ensino de física no ensino médio: um diálogo entre o conceitual e o uso das tecnologias 

    Bernardino, Jandson Wendell da Silva; http://lattes.cnpq.br/6811495063821189 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2016-12-22)
    This is a monograph for the conclusion of the course in Physics degree from the Institute of Education, Science and Technology of do Rio Grande do Norte, Campus Santa Cruz. The ...
  • Um estudo sobre os problemas do horizonte e da planura do modelo cosmológico padrão 

    Oliveira, Lizandra Magna dos Santos; http://lattes.cnpq.br/2416353114586139 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-08-04)
  • A evolução estelar e seus aspectos físicos: uma abordagem para a educação básica 

    Lima, Joseri Pedro de; http://lattes.cnpq.br/0694964996766438; http://lattes.cnpq.br/0694964996766438 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-02)
    The study of stellar evolution is fundamental for the process of compression of our universe, it is the studies on the processes or stages of the life of stars that allow us to make countless discoveries about the cosmos. ...
  • A evolução sócio-histórico-cultural e a potencialidade didático-pedagógica do violão para o ensino de física 

    Santos, Wandresson Moura dos; http://lattes.cnpq.br/7545166763658197 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-12)
    This study is a result of a research about the socio-historical-cultural evolution and the didactic-pedagogical potential of the guitar in order to teaching Physics, with the view to group, in general, elements that can ...
  • O experimento como meio facilitador na aprendizagem da física moderna no ensino médio, com materiais acessíveis 

    Silva, Airton Viana da; http://lattes.cnpq.br/1154310290663883 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-03-06)
    This work shows how it is possible to develop, with high school students, experiments that involve the foundations of Modern and Contemporary Physics, using accessible and easily acquired materials, focused on the Brazilian ...
  • As fases da lua e as diferentes perspectivas latitudinais 

    Santos Neto, João Alves dos; https://lattes.cnpq.br/0345213434842355 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-03-13)
    The present study investigates the variation in the perception of the Moon's phases at different latitudes through the construction of an experimental apparatus and comparison with simulations in the Stellarium software. ...
  • Física e Educação Inclusiva: um relato de experiência de estratégias para a inclusão de um estudante com TEA 

    Silva, Maria Edineide; http://lattes.cnpq.br/1601067097891003 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-03-26)
    The education has undergone many changes over the years. However, we know that inclusive education is still greatly neglected and classroom adaptations are still challenging. Therefore, when speaking of inclusive education, ...
  • Formação de professores no ensino de astronomia: um estudo de caso na rede básica de ensino de São José do Seridó/Rio Grande do Norte 

    Medeiros, Andreza Pereira Gorgônio; http://lattes.cnpq.br/1237021801892129 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-18)
    This study is an investigation concerning the teaching of astronomy in the education of pedagogy teachers, who worked in the early years of elementary school at Raul de Medeiros Dantas Municipal School, in São José do ...
  • Gênero e raça nas licenciaturas em física no Rio Grande do Norte 

    Medeiros Neta, Maria Carmelita; http://lattes.cnpq.br/3199455307342560 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-20)
    Analyze the profile of students enrolled in undergraduate Physics teaching courses in Rio Grande do Norte between 2013 and 2022, focusing on gender and race variables. Using data from the Higher Education Census, the ...
  • A gravidade newtoniana e einsteiniana não é só uma dicotomia conceitual 

    Silva, Maria Adna Sena da; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K2170761H1&tokenCaptchar=03AOLTBLRAAsRuXwPCA8Y6JClBx8n3gDwk7pArQFjQ5BAoF3s1imoT1QnRhMkCIV1vvWMawxqbxQ-8AJbqXeg_QGQbqNa7bHFi7EkYyiXoYy-04rrt9DvthgoBd8l7iqg3d8rCK21ulHKlWj89FR4NIN8jSXBEFPYPLlohGFp2hfJDbyi1IdneTi_6eqtX3xsXWF5_vtNOPfxwAmTktViSpOvy7NUmlCMrypEv1HPoHU081x2c7ecsO3vRDw0WyMJv16A5hO--jlodto-Fxl5_QTafOwdBIqz15gzQ6HRe8L30b3ua9NIIwMHQA4tzRPElcvglhbw0i_OWz9u3yEwUfxmcWn_v7Ho9-iMybTzbjtr2ucghU03y7lo2O-9lYxDvQl70f2Nf1lkQwYwz2B200MKKozNyXNy0ZhgyyOVEYo2yzaTxzhUWUyYYrEnpSR49ifTM8U5YAnMRD6UyVGmpd81NdhFIoOihgg (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-08-12)
    One of nature's most notorious and simple observations is that if you hold a stone on your hand and drop it, the stone falls. Why does it happen? The answer is: - Gravity. It was Isaac Newton (1643-1727), one of the most ...