Licenciatura em Física: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 1-20 of 54
-
Criação e uso de gifs para o ensino de movimento circular uniforme
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-20)Physics Education in Brazil primarily relies on textbooks and handouts, using texts and images as head pedagogical support. However, the representation of complex concepts, such as those of Uniform Circular Motion (UCM), ... -
Gênero e raça nas licenciaturas em física no Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-20)Analyze the profile of students enrolled in undergraduate Physics teaching courses in Rio Grande do Norte between 2013 and 2022, focusing on gender and race variables. Using data from the Higher Education Census, the ... -
Interdisciplinaridade no ensino de ciências: uma sequência didática para o 5º ano do ensino fundamental
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-21)Este artículo discute la importancia de la enseñanza de Ciencias en los primeros años de la Educación Primaria desde un enfoque interdisciplinario, destacando la necesidad de estrategias pedagógicas que integren diferentes ... -
A jornada dupla no cotidiano acadêmico: vivências dos estudantes do Curso de Licenciatura em Física no IFRN Campus Caicó
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-19)This study analyzes the impact of formal employment on the academic performance and well-being of Physics undergraduate students at IFRN, Caicó Campus. Using a mixed-methods approach, the research involved 31 students who ... -
Uma proposta para o ensino de hidrostática com ênfase em ciência, tecnologia e sociedade
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-05-20)This work proposes an approach to teaching hydrostatics, highlighting the integration between science, technology and society. Initially, the basic concepts of hydrostatics are presented and the importance of its teaching ... -
Oficinas pedagógicas sobre astronomia como ferramenta de formação continuada para professores da educação básica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-10)The deficiency in the initial training of teachers who teach science in basic education is indicated by research as an issue to be overcome in the teaching of astronomy. This monograph deals with the continuing education ... -
Salto com vara e conservação de energia mecânica: uma análise das questões de física em vestibulares
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-04-18)This study aims to analyze the issues of entrance exams and ENEM, focusing on understanding the different types of energy involved in pole vaulting, especially the conservation of mechanical energy. The research focused ... -
Física e Educação Inclusiva: um relato de experiência de estratégias para a inclusão de um estudante com TEA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-03-26)The education has undergone many changes over the years. However, we know that inclusive education is still greatly neglected and classroom adaptations are still challenging. Therefore, when speaking of inclusive education, ... -
Um estudo sobre a percepção de alunos do ensino médio acerca do trabalho do cientista
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-12-18)ABSTRACT This article investigates high school students' perception of scientific work, with a specific focus on a school in the interior of Rio Grande do Norte. To contextualize this analysis, the research is based on ... -
A integração da história e filosofia da ciência no ensino de física: uma análise por meio da revisão sistemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-12)In this article, we conducted a systematic review carried out on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), with the aim of analyzing the methods and teaching ... -
O uso da realidade aumentada como ferramenta experimental para o ensino da gravitação universal
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-07-24) -
Um estudo sobre os problemas do horizonte e da planura do modelo cosmológico padrão
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-08-04) -
O conceito de antimatéria e uma análise da sua utilização em aulas de física do ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-10-27)This research seeks to present how the concept of antimatter emerged, some of its applications and suggest a teaching proposal to be used in high school. Initially, a brief review of the content of antimatter is presented, ... -
Criação de material adaptado de eletrostática para alunos cegos alfabetizados em braille
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-07-13)This work aims to create an educational resource in the form of a Braille-adapted booklet, containing specific content from the Physics discipline, focusing on Electrostatics. The material will be intended for blind ... -
Uma introdução ao estudo de ondas gravitacionais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-02-17) -
Uma introdução ao estudo de ondas gravitacionais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2023-02-17) -
Um estudo sobre a solução de Schwarzschild
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2022-12-12) -
Desenvolvimento de uma plataforma de engrenagens como ferramenta didática para aulas de física.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-04-20)It is common for high school students to have difficulties in Physics due to mathematical rigor and lack of familiarity with their concepts. Despite this, experiences that combine theory and quantitative practice are few ... -
A evolução estelar e seus aspectos físicos: uma abordagem para a educação básica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-02)The study of stellar evolution is fundamental for the process of compression of our universe, it is the studies on the processes or stages of the life of stars that allow us to make countless discoveries about the cosmos. ... -
O ensino da termologia ao aluno surdo: uma proposta metodológica para professores de física
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-02-15)Several studies emphasize the need for some adjustments in education to ensure effective learning for deaf students. Many have learning difficulties in certain subjects, such as Physics, in high School, with that in mind, ...