Navegação Licenciatura em Física por autor "http://lattes.cnpq.br/2057761593634233"
Itens para a visualização no momento 1-15 of 15
-
Construção da identidade dos licenciandos de física do IFRN/ Campus Caicó
Morais, Alana Laíz de Medeiros; http://lattes.cnpq.br/8846157220353079 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-10)The Teaching Identity is the way of being and of being in the profession, something own and exclusive of the teacher. It is the form how he sees the world and sees itself acting in the teaching, his conceptions, and the ... -
O ensino de física e o aluno com TDAH: caminhos didáticos e inclusivos
Santos, Francisca Elaine dos; http://lattes.cnpq.br/1580360146237707 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-05-20) -
Um estudo sobre a percepção de alunos do ensino médio acerca do trabalho do cientista
Oliveira, Moisés Medeiros de; https://lattes.cnpq.br/6640088237851231 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-12-18)ABSTRACT This article investigates high school students' perception of scientific work, with a specific focus on a school in the interior of Rio Grande do Norte. To contextualize this analysis, the research is based on ... -
A evolução estelar e seus aspectos físicos: uma abordagem para a educação básica
Lima, Joseri Pedro de; http://lattes.cnpq.br/0694964996766438; http://lattes.cnpq.br/0694964996766438 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-02)The study of stellar evolution is fundamental for the process of compression of our universe, it is the studies on the processes or stages of the life of stars that allow us to make countless discoveries about the cosmos. ... -
Física e Educação Inclusiva: um relato de experiência de estratégias para a inclusão de um estudante com TEA
Silva, Maria Edineide; http://lattes.cnpq.br/1601067097891003 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-03-26)The education has undergone many changes over the years. However, we know that inclusive education is still greatly neglected and classroom adaptations are still challenging. Therefore, when speaking of inclusive education, ... -
Formação de professores no ensino de astronomia: um estudo de caso na rede básica de ensino de São José do Seridó/Rio Grande do Norte
Medeiros, Andreza Pereira Gorgônio; http://lattes.cnpq.br/1237021801892129 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-18)This study is an investigation concerning the teaching of astronomy in the education of pedagogy teachers, who worked in the early years of elementary school at Raul de Medeiros Dantas Municipal School, in São José do ... -
Gênero e raça nas licenciaturas em física no Rio Grande do Norte
Medeiros Neta, Maria Carmelita; http://lattes.cnpq.br/3199455307342560 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-20)Analyze the profile of students enrolled in undergraduate Physics teaching courses in Rio Grande do Norte between 2013 and 2022, focusing on gender and race variables. Using data from the Higher Education Census, the ... -
História em quadrinhos como organizador prévio no ensino de física
Almeida , Samuel Lucas de; http://lattes.cnpq.br/8532310095507453 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-20) -
A integração da história e filosofia da ciência no ensino de física: uma análise por meio da revisão sistemática
Florêncio, Érika de Menezes; http://lattes.cnpq.br/6367050807679903 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-12)In this article, we conducted a systematic review carried out on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), with the aim of analyzing the methods and teaching ... -
Interdisciplinaridade no ensino de ciências: uma sequência didática para o 5º ano do ensino fundamental
Silva, Raquel Cristina dos Santos; http://lattes.cnpq.br/9580505641013913 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-21)Este artículo discute la importancia de la enseñanza de Ciencias en los primeros años de la Educación Primaria desde un enfoque interdisciplinario, destacando la necesidad de estrategias pedagógicas que integren diferentes ... -
A jornada dupla no cotidiano acadêmico: vivências dos estudantes do Curso de Licenciatura em Física no IFRN Campus Caicó
Maia, Ana Júlia da Silva; http://lattes.cnpq.br/8794796468974295 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-19)This study analyzes the impact of formal employment on the academic performance and well-being of Physics undergraduate students at IFRN, Caicó Campus. Using a mixed-methods approach, the research involved 31 students who ... -
Oficinas pedagógicas sobre astronomia como ferramenta de formação continuada para professores da educação básica
Medeiros, Diego Araújo de; http://lattes.cnpq.br/4455922202659920 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-10)The deficiency in the initial training of teachers who teach science in basic education is indicated by research as an issue to be overcome in the teaching of astronomy. This monograph deals with the continuing education ... -
Perspectiva sobre o ensino de cinemática: uma análise do ensino médio estadual de Caicó - RN
Silva, Renato Gomes da; http://lattes.cnpq.br/9383201304312155 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-02-16)In this thesis, we investigate the teaching of kinematics in high school. Our general objective is to analyze the teaching of kinematics in high school in state schools in the city of Caicó in Rio Grande do Norte. For this, ... -
Uma proposta para o ensino de hidrostática com ênfase em ciência, tecnologia e sociedade
Dantas, Naciram Pereira; http://lattes.cnpq.br/1496536430412811 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-05-20)This work proposes an approach to teaching hydrostatics, highlighting the integration between science, technology and society. Initially, the basic concepts of hydrostatics are presented and the importance of its teaching ... -
RPG no ensino de física como ferramenta metodológica: vantagens e desvantagens para o processo de ensino e aprendizagem
Libiano, Jhonattan Diniz de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/9120141397047837 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-10-06)This study is bibliographic research the works that report the use of Role-Playing Games (RPG) as a pedagogical tool in the teaching of Physics and Mathematics, showing, as expected, to appropriate this style of game as a ...














