Trabalho de conclusão de curso de graduação: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 241-260 of 350
-
Construção da identidade dos licenciandos de física do IFRN/ Campus Caicó
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-10)The Teaching Identity is the way of being and of being in the profession, something own and exclusive of the teacher. It is the form how he sees the world and sees itself acting in the teaching, his conceptions, and the ... -
A evolução sócio-histórico-cultural e a potencialidade didático-pedagógica do violão para o ensino de física
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-12)This study is a result of a research about the socio-historical-cultural evolution and the didactic-pedagogical potential of the guitar in order to teaching Physics, with the view to group, in general, elements that can ... -
Propostas didáticas para a prática da oralidade em língua espanhola no ensino médio de escolas públicas
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-11-20) -
Marketing de relacionamento: adequação do programa sócio torcedor do América Futebol Clube do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2018-12-11)The América Futebol Clube, from the city of Natal in Rio Grande do Norte, is going through a phase that accumulates failures in the period from 2014 to 2017. This has affected the number of supporters. Therefore, the main ... -
Aula de campo: procedimento de ensino-aprendizagem interdisciplinar no curso de licenciatura em Geografia do IFRN - Campus Natal Central
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-12-17)In the Educational context, teaching-learning procedures are frequently discussed as a means of contributing to meaningful and critical teaching methods that will stimulate students’ interest in the lessons to be presented ... -
Aprendizagem baseada em problemas: uma adaptação metodológica voltado para circuitos elétricos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-18)In our daily lives, we are surrounded by various types of electrical circuits in our homes, schools, work, etc., but their identification and understanding is not easy for any citizen. This becomes a problem when it is ... -
O ensino de ciências na educação de jovens e adultos na escola municipal professora Elita Barbosa da Fonseca – Tangará/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-02-21)In this monograph at the end of the undergraduate course in Physics of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte, Campus Santa Cruz, we developed a thematic around the teaching of ... -
Abordagem histórica no ensino das Leis de Newton no ensino médio: uma análise de livros didáticos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-02-02)This monograph presents reflections about the historical approach of Newton's Laws to the teaching of Physics in High School. The study was carried out by means of a bibliographic study about this content, based on the ... -
O uso de simuladores flash no ensino da formação de imagens em espelhos planos e esféricos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2018-06-10)And the difficulties faced in the teaching of Physics in the secondary schools scattered throughout the country are well known. This monograph aims to analyze the advantages and the contributions that these ... -
Uma análise sobre a ocorrência do termo microgravidade em livros didáticos do 1º ano do ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2018-12-13)This work has the aim to analyze didactic books of the discipline of Physics of the National Program of the Didactic Book, normally adopted in the 1st year of the High School with regard to the term microgravity. It is ... -
As aplicações da física quântica no cotidiano: uma análise dos livros de física do ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-07-30)Throughout the history of mankind, the observation of natural phenomena and the claim to control over them have enabled man to develop ever more. With the advent of quantum physics in the early twentieth century, the ... -
A gravidade newtoniana e einsteiniana não é só uma dicotomia conceitual
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-08-12)One of nature's most notorious and simple observations is that if you hold a stone on your hand and drop it, the stone falls. Why does it happen? The answer is: - Gravity. It was Isaac Newton (1643-1727), one of the most ... -
O ensino das leis de Kepler com o uso do simulador planetary orbit
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-03-06)This monograph has as its theme the Kepler Laws that are fundamental for the understanding of the movements of the planets, of the natural and artificial satellites and of any body that orbits another under the influence ... -
As abordagens da linguagem matemática na descrição de fenômenos da conservação da energia mecânica em livros de física do ensino superior
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-11-26)In the field of exact sciences, the areas of physics and math have an important relationship with the scientific scenario. Physics uses mathematics as a support for description of its phenomena present throughout the ... -
Reestruturação e ampliação da rede de computadores do Departamento de Comunicação Social da UFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-08-19) -
Análise do nível de transparência dos portais da transferência da Prefeitura e da Câmara Municipal do Natal, capital do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-05-07)Considering the need to control public spending and comply with the laws governing public transparency in Brazil, a study on openness in two entities within the same government sphere was necessary. Therefore, this work ... -
O texto literário nas aulas de E/LE: uma ferramenta para o desenvolvimento da competência intercultural e o pensamento crítico-reflexivo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-12-21) -
Análise de erros na produção oral: um estudo com alunos da licenciatura em letras espanhol do IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-08-28) -
Sistematização de indicadores de sustentabilidade para avaliação de bacias hidrográficas: uma proposta preliminar
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-06-28)It is proposed to systematize sustainability indicators for the evaluation of watersheds that are easy to understand, to reflect the environmental situation of water sources and to enable decision making. In order to do ... -
A importância do PIBID edital CAPES-2013 para a formação docente no curso de Letras Espanhol - IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-12-21)El recorrido de la formación inicial del docente es un proceso significativo en la construcción de la identidad profesional docente que trae nuevas experiencias que contribuyen para la formación de su identidad profesional. ...