Submissões recentes

  • Diagnóstico rural participativo e plano de ações sustentáveis: o caso da comunidade indígena Catu 

    Filgueira, Paulo Victor da Silva; http://lattes.cnpq.br/7717794807165308 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-06-27)
    Strategies developed to improve the lives of people in indigenous communities have not worked when they are created without dialogue with these communities. For this reason, this research aims to analyze the living conditions ...
  • Avaliação da filtração direta descendente no tratamento de água de manancial com baixa turbidez e cor elevada 

    Lima, Julyenne Kerolainy Leite; http://lattes.cnpq.br/8193128609372696 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2019-02-21)
    The treatment of water is carried out by means of an association of chemical and physical processes aimed at transforming raw water into drinking water. The adoption of the most appropriate treatment should be made ...
  • FUNDAMENTO FILOSÓFICO DA INTERDISCIPLINARIDADE NO COMPONENTE CURRICULAR DE HISTÓRIA NO ENSINO MÉDIO: O SUJEITO EM SUA HISTORICIDADE 

    GOMES, Raimundo Wagner Gonçalves de Medeiros; http://lattes.cnpq.br/0298204751445773 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroMestrado Acadêmico em EnsinoOutroIFRN, 2019-05-09)
    Considering that a) teaching, as a pedagogical activity, is configured as a more complex than the common tradition of linear exposition of the theoretical Sciences; b) that the center of the school process is the subject ...
  • A leitura do texto literário na formação dos sujeitos da Educação Profissional: circulação, uso e formação leitora de alunos do Ensino Médio Integrado do IFRN – Campus Natal Central. 

    Silva, Maria de Lourdes Teixeira da; http://lattes.cnpq.br/6666654581846315 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-08-26)
    El estudio muestra lal ectura del texto literario como un elemento importante en la formación integral del hombre y de los diálogos con el campo de la literatura, con los estudiantes de la Escuela Secundaria Integrada de ...
  • Avaliação da sustentabilidade no bairro de Mãe Luiza, Natal-RN 

    Rego, Natasha Almeida de Moraes; http://lattes.cnpq.br/1957427553507071 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-08-20)
    Urban sustainability has become a much-discussed idea in recent years, with increasing use in the urban management and planning segment, despite the lack of consensus on the subject. The latent social and environmental ...
  • Educação estatística na perspectiva CTS: uma proposta de sequência didática para o ensino de estatística no ensino médio 

    Nascimento, Augusto Sávio Guimarães do; http://lattes.cnpq.br/8176091417521620 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroPrograma de Pós-graduação em Ensino (POSENSINO)OutroIFRN, 2018-04-30)
    This paper aims to present a proposal of a didactic sequence in a Science-TechnologySociety approach (CTS) for the teaching of statistics in High School. It is understood that the adopted teaching product is an alternative ...
  • Projetos integradores no IFRN: reflexões sobre os documentos norteadores e o contexto da prática no campus Mossoró 

    Santos, Luiz Antonio da Silva dos; http://lattes.cnpq.br/0105804260500225 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroPrograma de Pós-graduação em Ensino (POSENSINO)OutroIFRN, 2018-12-22)
    The present work is part of the research line of Human and Social Sciences Teaching (POSENSINO) and seeks to present an analysis on the Integrative Projects at the IFRN, Mossoró Campus. In this way, we try to answer the ...
  • Diagnóstico ambiental de imóveis rurais de Passagem-RN 

    Silva, Telma Lúcia de Araújo; http://lattes.cnpq.br/5057694884761671 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2018-08-07)
    This research aimed to diagnose environmentally the rural properties, minifundios and small properties, of passage-RN. As subjects of the research, owners of the 14 partners at risk participated, being 11 minifundios and ...
  • Avaliação do contexto e da efetividade da gestão da área de proteção ambiental Piquiri-Una 

    Oliveira, Rodrigo Faria Collier de; http://lattes.cnpq.br/3331396102056754 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-06-06)
    The Environmental Protection Areas consist of Conservation Units belonging to the category of Sustainable Use, endowed with biotic, abiotic and cultural attributes, with a certain degree of human occupation, that aim to ...
  • O ensino de 2º grau no Estado do Rio Grande do Norte: uma história da implantação da Lei nº 5.692/1971 (1971-1996) 

    Carlos, Nara Lidiana Silva Dias; http://lattes.cnpq.br/3621958893761776 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-04-06)
    This master theses focus on the organization of second degree education on the state of Rio Grande do Norte during the validity of the Law 5.692/71, between 1971 and 1996. Its investigation focus on three specific objectives: ...
  • O ensino de Ciências Humanas no ensino médio integrado no IFRN: uma análise dos documentos institucionais 

    Souza, Francisca Leidiana de; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4381558T4 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroOutroIFRN, 2018-04-02)
    En la presente investigación, discutimos sobre la enseñanza de Ciencias Humanas en la Enseñanza Media Integrada (EMI) del Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología del Estado del Rio Grande del Norte. Buscamos ...
  • A reunião pedagógica como espaço/tempo de formação continuada de professores do IFRN- Campus Nova Cruz (2014 – 2016). 

    Silva, Rafael; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8318501T5 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)
    This dissertation aims at the Pedagogical Weekly Meetings at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN), more precisely the ones held at the Campus Nova Cruz. It is one of ...
  • O professor da educação básica, técnica e tecnológica e seu desenvolvimento profissional docente: um estudo do IFRN Campus Natal Central 

    Freire, Juliana Kelle da Silva; http://lattes.cnpq.br/0892219980517900 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-12-06)
    Esta investigación objetiva investigar cómo los profesores del Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) - Campus Natal - Central se desarrollan profesionalmente en su carrera, ...
  • Spectrum: desenvolvimento de uma plataforma self-lerning para ensino experimental de física no ensino médio 

    Pereira, Ludnilson Antônio de Jesus; 10377985708; http://lattes.cnpq.br/5714679399807241 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Ensino de FísicaMestrado Profissional em Ensino de FísicaIFRN, 2017-12-15)
    Learning gains in Physics have been reported from the insertion of mobile mobile devices, especially tablet-PCs and smartphones, in conjunction with new teaching proposals. The self-learning, with appropriate pedagogical ...
  • Avaliação participativa de resultados sociais do PRONATEC Campo 

    Santos, Shilton; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4310014H1 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-28)
    The present research aims to evaluate the National Program of Access to Technical Education and Employment in Countryside (PRONATEC Campo, as in portuguese), focusing on the social quality of this educational offer and ...
  • Diagnóstico ambiental e de processo da lavra de rocha ornamental com vistas a aplicação de técnicas de produção mais limpa 

    Baima, Leonel Bittencourt; http://lattes.cnpq.br/8391059737594899 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-08-29)
    Solid waste management in the ornamental rock sector is of great importance given the enormous amount of waste generated in the process, which on average reaches the range of 65 to 75%. In addition to representing losses ...
  • Clarificação de águas de lavagem de filtros em estações de tratamento de água por coagulação, floculação e flotação por ar dissolvido 

    Brazão, Abraão Jhonny da Costa; http://lattes.cnpq.br/3221618533042712 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2018-08-31)
    This paper presents results of coagulation, flocculation and dissolved air flotation studies that were conducted from bench experiments, validated in a pilot-unit. The experiments were conducted with the purpose of promoting ...
  • Os saberes docentes necessários ao trabalho do professor de Biologia no ensino médio integrado 

    Morais, João Kaio Cavalcante de; http://lattes.cnpq.br/7422440536702479 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-07-24)
    The present study is part of the knowledge production about teachers training for Educação Profissional (EP) (Vocational School) and more specifically for Ensino Médio Integrado (EMI) (Integrated High School). We aim, in ...
  • A Olimpíada Nacional em História do Brasil (ONHB) e o Ensino Médio Integrado no IFRN 

    Costa Júnior, José Gerardo Bastos da; http://lattes.cnpq.br/7592525658322441 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroOutroIFRN, 2017-12-20)
    The National Olympiads of History of Brazil (NOHB) was created by Universidade Estadual de Campinas / SP (Unicamp) in 2009. It is a set of educational activities that aims to stimulate the knowledge and study of History ...
  • O ensino profissional do Rio Grande do Norte: indícios da ação do Estado de 1908 a 1957 

    Silva, Karla Katielle; http://lattes.cnpq.br/9398611446716582 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-02-21)
    This dissertation aims to understand how professional education was configured in Rio Grande do Norte between 1908 and 1957. And as specific objectives: to map the deliberations for the professional education in the ...

Ver mais