Submissões recentes

  • Diagnóstico ambiental de imóveis rurais de Passagem-RN 

    Silva, Telma Lúcia de Araújo; http://lattes.cnpq.br/5057694884761671 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2018-08-07)
    This research aimed to diagnose environmentally the rural properties, minifundios and small properties, of passage-RN. As subjects of the research, owners of the 14 partners at risk participated, being 11 minifundios and ...
  • Avaliação do contexto e da efetividade da gestão da área de proteção ambiental Piquiri-Una 

    Oliveira, Rodrigo Faria Collier de; http://lattes.cnpq.br/3331396102056754 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-06-06)
    The Environmental Protection Areas consist of Conservation Units belonging to the category of Sustainable Use, endowed with biotic, abiotic and cultural attributes, with a certain degree of human occupation, that aim to ...
  • O ensino de 2º grau no Estado do Rio Grande do Norte: uma história da implantação da Lei nº 5.692/1971 (1971-1996) 

    Carlos, Nara Lidiana Silva Dias; http://lattes.cnpq.br/3621958893761776 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-04-06)
    This master theses focus on the organization of second degree education on the state of Rio Grande do Norte during the validity of the Law 5.692/71, between 1971 and 1996. Its investigation focus on three specific objectives: ...
  • O ensino de Ciências Humanas no ensino médio integrado no IFRN: uma análise dos documentos institucionais 

    Souza, Francisca Leidiana de; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4381558T4 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroOutroIFRN, 2018-04-02)
    En la presente investigación, discutimos sobre la enseñanza de Ciencias Humanas en la Enseñanza Media Integrada (EMI) del Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología del Estado del Rio Grande del Norte. Buscamos ...
  • A reunião pedagógica como espaço/tempo de formação continuada de professores do IFRN- Campus Nova Cruz (2014 – 2016). 

    Silva, Rafael; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8318501T5 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)
    This dissertation aims at the Pedagogical Weekly Meetings at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN), more precisely the ones held at the Campus Nova Cruz. It is one of ...
  • O professor da educação básica, técnica e tecnológica e seu desenvolvimento profissional docente: um estudo do IFRN Campus Natal Central 

    Freire, Juliana Kelle da Silva; http://lattes.cnpq.br/0892219980517900 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-12-06)
    Esta investigación objetiva investigar cómo los profesores del Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) - Campus Natal - Central se desarrollan profesionalmente en su carrera, ...
  • Spectrum: desenvolvimento de uma plataforma self-lerning para ensino experimental de física no ensino médio 

    Pereira, Ludnilson Antônio de Jesus; 10377985708; http://lattes.cnpq.br/5714679399807241 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Ensino de FísicaMestrado Profissional em Ensino de FísicaIFRN, 2017-12-15)
    Learning gains in Physics have been reported from the insertion of mobile mobile devices, especially tablet-PCs and smartphones, in conjunction with new teaching proposals. The self-learning, with appropriate pedagogical ...
  • Avaliação participativa de resultados sociais do PRONATEC Campo 

    Santos, Shilton; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4310014H1 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-28)
    The present research aims to evaluate the National Program of Access to Technical Education and Employment in Countryside (PRONATEC Campo, as in portuguese), focusing on the social quality of this educational offer and ...
  • Diagnóstico ambiental e de processo da lavra de rocha ornamental com vistas a aplicação de técnicas de produção mais limpa 

    Baima, Leonel Bittencourt; http://lattes.cnpq.br/8391059737594899 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-08-29)
    Solid waste management in the ornamental rock sector is of great importance given the enormous amount of waste generated in the process, which on average reaches the range of 65 to 75%. In addition to representing losses ...
  • Clarificação de águas de lavagem de filtros em estações de tratamento de água por coagulação, floculação e flotação por ar dissolvido 

    Brazão, Abraão Jhonny da Costa; http://lattes.cnpq.br/3221618533042712 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2018-08-31)
    This paper presents results of coagulation, flocculation and dissolved air flotation studies that were conducted from bench experiments, validated in a pilot-unit. The experiments were conducted with the purpose of promoting ...
  • Os saberes docentes necessários ao trabalho do professor de Biologia no ensino médio integrado 

    Morais, João Kaio Cavalcante de; http://lattes.cnpq.br/7422440536702479 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-07-24)
    The present study is part of the knowledge production about teachers training for Educação Profissional (EP) (Vocational School) and more specifically for Ensino Médio Integrado (EMI) (Integrated High School). We aim, in ...
  • A Olimpíada Nacional em História do Brasil (ONHB) e o Ensino Médio Integrado no IFRN 

    Costa Júnior, José Gerardo Bastos da; http://lattes.cnpq.br/7592525658322441 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroOutroIFRN, 2017-12-20)
    The National Olympiads of History of Brazil (NOHB) was created by Universidade Estadual de Campinas / SP (Unicamp) in 2009. It is a set of educational activities that aims to stimulate the knowledge and study of History ...
  • O ensino profissional do Rio Grande do Norte: indícios da ação do Estado de 1908 a 1957 

    Silva, Karla Katielle; http://lattes.cnpq.br/9398611446716582 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-02-21)
    This dissertation aims to understand how professional education was configured in Rio Grande do Norte between 1908 and 1957. And as specific objectives: to map the deliberations for the professional education in the ...
  • A Educação Profissional na campanha de pé no chão também se aprende a ler: de pé no chão também se aprende uma profissão 

    Teixeira, Walkyria de Oliveira Rocha; http://lattes.cnpq.br/4579773212923001 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-03-30)
    This dissertation is a part of the history of vocational Professional Education materialized in the core of the campaign Barefoot, We Also Learn to Read (De Pé No Chão Também Se Aprende a Ler). It aims at promoting the ...
  • O acesso de estudantes quilombolas no IFRN: análise da Lei 12.711/2012 

    Marcelino, Fabiana; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701692D6 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)
    This dissertation aims to analyze the access of students to Integrated High School in the Campi of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) since the implementation of Law ...
  • Concepções de formação humana nas políticas de educação profissional e sua materialidade no ensino médio integrado do Instituto Federal do Amapá. 

    Drago, Crislaine; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4279460J5 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-26)
    This dissertation aims to analyze what conceptions of human formation can be present in the Brazilian professional education policies, as well as in the documents and speeches of teachers, pedagogical staff, managers and ...
  • Educação profissional e conselho de classe : a experiência no curso de informática do IFRN/ Caicó. 

    Sena, Bernardino Neto; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4358331T7 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)
    Historically speaking, the popular participation in the educational processes in Brazil is marked by an elitist vision of the State. Education Counsels are made by a chosen group of scholars and the population that are ...
  • Educação profissional e formação continuada de professores/supervisores: relações entre o PIBID IFRN/Macau e a SEEC/RN. 

    Cunha, Maria Judivanda; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4427813U8 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-04-06)
    This study was developed during the master’s Degree Course in Professional Education through the Post-Graduation Program in Professional Education (PPGEP) at the Federal Institute of Education, Science and Technology of ...
  • Efeito da adubação orgânica com diferentes compostos orgânicos na cultura do Rabanete, no Semiárido Brasileiro 

    Rocha, Tereza Amelia Lopes Cizenando Guedes; http://lattes.cnpq.br/8144135426766120 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-05-25)
    The use of mineral fertilizers is a widely used practice in agriculture to supply the need for nutrients from crops, however, the possibility of supplying these nutrients through organic sources has been an option that ...
  • Avaliação do potencial de reúso de água residuária da ETE Dom Nivaldo Monte para fins não potáveis 

    Fernandes, Ana Cláudia Araújo; http://lattes.cnpq.br/7157860270717246 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-05-03)
    The wastewater reuse for non-potable purposes is an environmentally sustainable alternative able to preserve potable water in order to supply the demand for its potability. The study carried out at the Sewage Treatment ...

Ver mais