Submissões recentes

  • O ensino de 2º grau no Estado do Rio Grande do Norte: uma história da implantação da Lei nº 5.692/1971 (1971-1996) 

    Carlos, Nara Lidiana Silva Dias; http://lattes.cnpq.br/3621958893761776 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-04-06)
    This master theses focus on the organization of second degree education on the state of Rio Grande do Norte during the validity of the Law 5.692/71, between 1971 and 1996. Its investigation focus on three specific objectives: ...
  • A reunião pedagógica como espaço/tempo de formação continuada de professores do IFRN- Campus Nova Cruz (2014 – 2016). 

    Silva, Rafael; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8318501T5 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)
    This dissertation aims at the Pedagogical Weekly Meetings at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN), more precisely the ones held at the Campus Nova Cruz. It is one of ...
  • O professor da educação básica, técnica e tecnológica e seu desenvolvimento profissional docente: um estudo do IFRN Campus Natal Central 

    Freire, Juliana Kelle da Silva; http://lattes.cnpq.br/0892219980517900 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-12-06)
    Esta investigación objetiva investigar cómo los profesores del Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) - Campus Natal - Central se desarrollan profesionalmente en su carrera, ...
  • Avaliação participativa de resultados sociais do PRONATEC Campo 

    Santos, Shilton; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4310014H1 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-28)
    The present research aims to evaluate the National Program of Access to Technical Education and Employment in Countryside (PRONATEC Campo, as in portuguese), focusing on the social quality of this educational offer and ...
  • Os saberes docentes necessários ao trabalho do professor de Biologia no ensino médio integrado 

    Morais, João Kaio Cavalcante de; http://lattes.cnpq.br/7422440536702479 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-07-24)
    The present study is part of the knowledge production about teachers training for Educação Profissional (EP) (Vocational School) and more specifically for Ensino Médio Integrado (EMI) (Integrated High School). We aim, in ...
  • O ensino profissional do Rio Grande do Norte: indícios da ação do Estado de 1908 a 1957 

    Silva, Karla Katielle; http://lattes.cnpq.br/9398611446716582 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-02-21)
    This dissertation aims to understand how professional education was configured in Rio Grande do Norte between 1908 and 1957. And as specific objectives: to map the deliberations for the professional education in the ...
  • A Educação Profissional na campanha de pé no chão também se aprende a ler: de pé no chão também se aprende uma profissão 

    Teixeira, Walkyria de Oliveira Rocha; http://lattes.cnpq.br/4579773212923001 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-03-30)
    This dissertation is a part of the history of vocational Professional Education materialized in the core of the campaign Barefoot, We Also Learn to Read (De Pé No Chão Também Se Aprende a Ler). It aims at promoting the ...
  • O acesso de estudantes quilombolas no IFRN: análise da Lei 12.711/2012 

    Marcelino, Fabiana; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701692D6 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)
    This dissertation aims to analyze the access of students to Integrated High School in the Campi of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) since the implementation of Law ...
  • Concepções de formação humana nas políticas de educação profissional e sua materialidade no ensino médio integrado do Instituto Federal do Amapá. 

    Drago, Crislaine; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4279460J5 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-26)
    This dissertation aims to analyze what conceptions of human formation can be present in the Brazilian professional education policies, as well as in the documents and speeches of teachers, pedagogical staff, managers and ...
  • Educação profissional e conselho de classe : a experiência no curso de informática do IFRN/ Caicó. 

    Sena, Bernardino Neto; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4358331T7 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)
    Historically speaking, the popular participation in the educational processes in Brazil is marked by an elitist vision of the State. Education Counsels are made by a chosen group of scholars and the population that are ...
  • Educação profissional e formação continuada de professores/supervisores: relações entre o PIBID IFRN/Macau e a SEEC/RN. 

    Cunha, Maria Judivanda; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4427813U8 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-04-06)
    This study was developed during the master’s Degree Course in Professional Education through the Post-Graduation Program in Professional Education (PPGEP) at the Federal Institute of Education, Science and Technology of ...
  • Tecnologias da informação e comunicação nas práticas docentes no PROEJA do Centro Estadual de Educação profissional Senador Jessé Pinto Freire (CENEP): limites e possibilidades para formação humana integral 

    Mororó, Dediane Cristina de Sá; http://lattes.cnpq.br/3510441244713432 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-23)
    The present study aims to analyze the forms of appropriation and use of ICT (Information and Communication Technology) in the context of the teaching practices of the National Program of Professional Education integrated ...
  • Início da carreira e saberes da docência na Educação Profissional e Tecnológica 

    Paiva, Samara Yontei de; http://lattes.cnpq.br/0942006830674289 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-08-28)
    In this study, we seek to understand how early career teachers in/of the Federal Institute of Education, Science and Technology of the State of Rio Grande do Norte (IFRN) construct and value teaching knowledge. More ...
  • Avaliação do Programa Nacional de Alimentação Escolar na educação profissional: triangulando indicadores no IFRN e no IFSULDEMINAS 

    Santos, Giselle Rodrigues dos; http://lattes.cnpq.br/5703948604725347 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-08-29)
    The National School Meal Program is considered the main food program in Brazil and it is a public policy recognized as one of the most relevant and long lasting. Due to its recent implementation in the Federal Network of ...
  • Avaliação do Programa Nacional de Alimentação Escolar na educação profissional: triangulando indicadores no IFRN e no IFSULDEMINAS 

    Santos, Gizelle Rodrigues dos; http://lattes.cnpq.br/5703948604725347 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-08-29)
    The National School Meal Program is considered the main food program in Brazil and it is a public policy recognized as one of the most relevant and long lasting. Due to its recent implementation in the Federal Network of ...
  • A Unidade de Ensino Descentralizada da ETFRN em Mossoró/RN: contextualização histórica e práticas de formação 

    Queiroz, Karla da Silva; http://lattes.cnpq.br/3536785753258434 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-03-31)
    During the first term of President José Sarney (1985-1990) and the first expansion of the Vocational Professional Education in Brazil, the first Decentralized Teaching Unit (Unidade de Ensino Descentralizada – UNED) of ...
  • A leitura do texto literário na formação dos sujeitos da educação profissional: circulação, uso e a formação leitora de alunos do Ensino Médio Integrado do IFRN – Campus Natal Central 

    Silva, Maria de Lourdes Teixeira da; http://lattes.cnpq.br/6666654581846315 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-08-26)
    El estudio muestra lal ectura del texto literario como un elemento importante en la formación integral del hombre y de los diálogos con el campo de la literatura, con los estudiantes de la Escuela Secundaria Integrada ...
  • Ensino técnico profissionalizante no ensino técnico profissionalizante no centro de ensino de 2° grau professor Anísio Teixeira: uma análise histórica das práticas pedagógicas (1974 A 1985) 

    Costa, Antonio Max Ferreira da; http://lattes.cnpq.br/6446532208962557 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-04-10)
    This dissertation deals with a historical analysis of the pedagogical practices of the Secondary Education Center Professor Anísio Teixeira, with a temporal cut in the years 1974-1985. Its specific objectives are to ...
  • A formação de professores para a educação profissional: investigando as práticas docentes no curso de Licenciatura em Química no IFRN campus Ipanguaçu 

    Morais, Jaciária de Medeiros; http://lattes.cnpq.br/4615000209050565 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-08-31)
    The teachers’ training for professional education (EP) is a field that presents discontinuity in front of the policies of teacher training, being characterized by emergencyand special programs, which make times and spaces ...
  • Trabalho Educativo do Técnico-administrativo do IFRN/CNAT: Consensos e Dissensos 

    Magalhães, Caroline Stephanie; http://lattes.cnpq.br/3220911491341837 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-05-23)
    The ontological, creative and historical conception of work is not reducible to the labor activity, but it is the production of all the dimensions of human life. Work is the pivotal point between the object of this research, ...

Ver mais