Itens para a visualização no momento 1-9 of 9

  • Análise experimental de sistemas de polias fixas e móveis no ensino de física 

    Medeiros, Sali Elias; http://lattes.cnpq.br/7820159128118038 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-05-12)
    This work presents an experimental proposal using fixed and movable pulley systems to analyze the relationship between force and mechanical configuration in equilibrium situations. The main objective was to investigate the ...
  • As fases da lua e as diferentes perspectivas latitudinais 

    Santos Neto, João Alves dos; https://lattes.cnpq.br/0345213434842355 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-03-13)
    The present study investigates the variation in the perception of the Moon's phases at different latitudes through the construction of an experimental apparatus and comparison with simulations in the Stellarium software. ...
  • Gênero e raça nas licenciaturas em física no Rio Grande do Norte 

    Medeiros Neta, Maria Carmelita; http://lattes.cnpq.br/3199455307342560 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-20)
    Analyze the profile of students enrolled in undergraduate Physics teaching courses in Rio Grande do Norte between 2013 and 2022, focusing on gender and race variables. Using data from the Higher Education Census, the ...
  • Interdisciplinaridade no ensino de ciências: uma sequência didática para o 5º ano do ensino fundamental 

    Silva, Raquel Cristina dos Santos; http://lattes.cnpq.br/9580505641013913 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-21)
    Este artículo discute la importancia de la enseñanza de Ciencias en los primeros años de la Educación Primaria desde un enfoque interdisciplinario, destacando la necesidad de estrategias pedagógicas que integren diferentes ...
  • A jornada dupla no cotidiano acadêmico: vivências dos estudantes do Curso de Licenciatura em Física no IFRN Campus Caicó 

    Maia, Ana Júlia da Silva; http://lattes.cnpq.br/8794796468974295 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-19)
    This study analyzes the impact of formal employment on the academic performance and well-being of Physics undergraduate students at IFRN, Caicó Campus. Using a mixed-methods approach, the research involved 31 students who ...
  • Oficinas pedagógicas sobre astronomia como ferramenta de formação continuada para professores da educação básica 

    Medeiros, Diego Araújo de; http://lattes.cnpq.br/4455922202659920 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-10)
    The deficiency in the initial training of teachers who teach science in basic education is indicated by research as an issue to be overcome in the teaching of astronomy. This monograph deals with the continuing education ...
  • Perspectiva sobre o ensino de cinemática: uma análise do ensino médio estadual de Caicó - RN 

    Silva, Renato Gomes da; http://lattes.cnpq.br/9383201304312155 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-02-16)
    In this thesis, we investigate the teaching of kinematics in high school. Our general objective is to analyze the teaching of kinematics in high school in state schools in the city of Caicó in Rio Grande do Norte. For this, ...
  • Uma proposta para o ensino de hidrostática com ênfase em ciência, tecnologia e sociedade 

    Dantas, Naciram Pereira; http://lattes.cnpq.br/1496536430412811 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-05-20)
    This work proposes an approach to teaching hydrostatics, highlighting the integration between science, technology and society. Initially, the basic concepts of hydrostatics are presented and the importance of its teaching ...
  • Salto com vara e conservação de energia mecânica: uma análise das questões de física em vestibulares 

    Félix, Luana Karine Cândido; http://lattes.cnpq.br/3432474321904778 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-04-18)
    This study aims to analyze the issues of entrance exams and ENEM, focusing on understanding the different types of energy involved in pole vaulting, especially the conservation of mechanical energy. The research focused ...