Defendidos no IFRN: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 161-180 of 1028
-
Análise dos problemas matemáticos de um livro didático do 9º ano numa perspectiva da educação do campo e da etnomatemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-08-31)The work aims to make an analysis from the perspective of Rural Education and Ethnomathematics, of the mathematical problems present in a 9th grade textbook, adopted by the Carlos Gomes State School. In this analysis, we ... -
Reflexões à respeito da educação do campo no contexto da feira livre de Canguaretama/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-08-01)The following article seeks to expose the main aspects related to the Degree in Rural Education offered at the IFRN campus Canguaretama together with Education in non-school spaces, exemplifying the concept of man as an ... -
Etnomatemática : comparação entre os métodos de comercialização de produtos da feira livre e no supermercado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-01-03)The presente study proposes to analyze the knowledge used by the fair in the city of montanhas – rn. The general objective is to analyze the methods/forms used by stallholders and compare them with those in the supermarket. ... -
O uso dos jogos como contribuição no ensino de matemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-01-18) -
Uma abordagem etnomatemática da profissão de trancista e sua contribuição para o ensino da matemática na educação do campo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-02-06)The article aims to identify, within an ethnomathematics perspective, the mathematical knowledge present in the practice of braiding hair and its potential in contributing to the teaching of mathematics at school. In order ... -
A neuropsicopedagogia mediando as metodologias na aprendizagem de jovens e adultos - EJA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-05-31)Il presente studio ha sviluppato il tema "NEUROPSYCHOPEDAGOGY MEDIATING METHODOLOGIES IN LEARNING YOUNG AND ADULTS - EJA", sottolineando l'insegnamento dell'EJA e le sue sfide metodologiche, ha come obiettivo generale ... -
A educação de alunos com deficiência no sistema regular de ensino : um estudo na Escola Municipal Juarez Rabelo - Canguaretama/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-12-20)Special education is a teaching modality offered preferably in the regular education network for students with disabilities. Aiming to better understand this universe, this article is the result of a qualitative research, ... -
Desenvolvimento de um Módulo SUAP para a Equipe Técnica Pedagógica (ETEP) do IFRN Campus Natal-Central
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2024-01-05)School dropout has been identified as a significant issue by the educational institution. Data collected demonstrates that students enrolled in the Technology in Analysis and Systems Development (TADS) course have a high ... -
Proposta de aplicação web para otimização do processo de recrutamento da Coordenação de Extensão (COEX) do IFRN - Campus Nova Cruz
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNova CruzIFRN, 2025-01-15)This study aims to present a web application solution to optimize the recruitment process managed by the Coordenação de Extensão (COEX) at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte ... -
Estratégias de manutenção aplicadas a sistemas de freio e suspensão em veículos automotivos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2025-01-21) -
Desafios enfrentados por professores da educação do campo : conhecendo a prática dos educadores da Escola Municipal Dr. José Targino/Canguaretama-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2025-01-21)This article addresses the challenges faced by educators at Escola Municipal Dr. José Targino, located in the rural community of Outeiro, in Canguaretama/RN. The objective of the research was to identify and analyze the ... -
Projeto de ensino : projetos mecânicos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-11-08) -
Prática profissional : Carneiro Auto Peças
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-11-05) -
Memórias e varzeanidades – analisando aspectos e impactos sociambientais dos corpos d'água no Município de Várzea/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-08-01)Water, in addition to being a natural asset, is essential for survival on earth, so water bodies stand out as a medium susceptible to physical, social and economic progress, where human beings perform relationships and ... -
Educação indígena da comunidade do Sagi - uma educação tradicional do campo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-02-01)The present work discusses a perception about the historical and cultural processes of indigenous people who traditionally occupy the space in the countryside. The research subjects mentioned in this work are the ... -
Educação em tempos de covid-19 : ensino, aprendizagem e práticas pedagógicas na Escola do Campo Jarbas Passarinho – Baía Formosa/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-12-08)This article presents the results of a case study carried out at Escola Municipal Jarbas Passarinho (EMJP), located in Vila Pituba, rural area of the municipality of Baía Formosa/RN. The research was born from the concerns ... -
Percepções sobre a escola : uma pesquisa amostral com moradores de Barra do Cunhaú – Canguaretama/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-12-20) -
O desejo de retornar aos estudos na visão de mulheres adultas do sítio Areia Branca. em Canguaretama/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-05-01)Many adults, including women and men, in rural communities still lack basic schooling, given the high rates of illiteracy and non-completion of primary and secondary education in rural areas in our country. Sitio Areia ... -
Mar de saberes : um olhar sobre os pescadores artesanais do Município de Baía Formosa/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-12-08) -
Relatório de prática profissional realizada na Coordenação de Tecnologia da Informação do IFRN - campus Canguaretama
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-12-30)This document has the purpose of reporting the effective professional practice that began on April 1, 2023 and ended on October 1, 2023, lasting 6 months in the administrative sector of the Information Technology Coordination ...



















