Navegação Artigos de periódicos por assunto "Educação"
Itens para a visualização no momento 1-16 of 16
-
Análise da percepção dos estudantes do Ensino Médio sobre a importância da Química
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2019-05-01)This work aims to understand the perception about Chemistry and Chemistry learning of integrated high school students, thus, it analyzes the knowledge level of the students of the Construction and Information Systems ... -
BORBOREMA POTIGUAR: REALIDADE DA EDUCAÇÃO BÁSICA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-09-04)This paper, based on an expository documentary research, is dedicated to analyzing public policies for the development of education in the Borborema Potiguar / RN microregion and what are the results of these policies, in ... -
Corpo, cinema e educação: cartografias do ver
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2015-01-02)The research in Education finds in the cinema a new investigative field of exploration. Furthermore, when the object of interest is related to the body in its various nuances - educational, cultural, social historical, ... -
O curso de engenharia elétrica do IFPB no cenário da expansão da educação superior no brasil e os desafios para uma formação humanística
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-07-01)This article is about the Higher Education policy, focusing on the Electrical Engineering undergraduation course at Instituto Federal da Paraíba - IFPB, Campus João Pessoa. Two objectives orientate the discussion: investigating ... -
De escola de aprendizes artífices aos Institutos Federais: a transformação na educação profissional brasileira
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2020-01-01)This work aims to discuss the evolution of the Brazilian professional education, based on the changes in institutionality of the Federal Network of Professional and Technological Education, since the founding of the ... -
Desafios para a adoção do enfoque CTS em práticas pedagógicas da educação básica: as percepções dos professores
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2016-03-30)The contemporary world is marked by great scientific-technological development achieved by humanity associated with the ethical, social and environmental problems. In this context, this paper aims to know how teachers ... -
Educação profissional no Brasil: uma trajetória de dualidade e exclusão
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-12-30)This paper deals with the use of education in Brazil as a historical strategy of domination, submission and class exclusion. It has the dualism of Brazilian education as its central point, in other words, the separation ... -
A escola para o jovem: representações de alunos em situação de distorção idade-série no município de Areia Branca-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-07-01)This study aims to examine how adolescents in age-grade and social vulnerability, students of a public school in the municipality of Areia Branca-RN, realize the educational institution where they live. The approach of ... -
Estado da Arte : apicultura no ensino
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2023-09-01)Updating on alternative teaching methods is important to develop classes that promote more concrete learning, aiming not only to reach a minimum score required by the school, but that the contents can be understood by ... -
Evasão no ensino à distância: um estudo de caso no curso de segurança do trabalho no campus São Gonçalo do Amarante – RN
(Centro de Investigação em Educação (CIEd). Instituto de Educação. Universidade do Minho. Braga-Portugal., 2013-12)É notável o crescimento quantitativo pelo qual passaram nos últimos anos os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia por todo o Brasil. No estado do Rio Grande do Norte não foi diferente. Ao se ... -
A importância do conhecimento geotecnológico no curso técnico em recursos pesqueiros do IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMacauIFRN, 2017-12-18)The globalized world has been watching a great period of technological development and expansion that increases its number of users each minute. We live in a continuous phase of knowledge update facing the changes and ... -
La docencia en las reflexionas de alumnos de la licenciatura en matemática (Mossoró/RN-Brasil)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-06-01)This article has its origins in a research entitled “(Auto)biographical narratives in teacher training: an experience in mathematics course”, which was developed in the period from 2012 to 2013 in Instituto Federal de ... -
Licenciaturas nos institutos federais: a produção acadêmica sobre o estágio supervisionado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-12-01)In the last decade, there has been a strong expansion of undergraduate courses at the Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IFs) [Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs)]. As the ... -
Memórias da escola e escolarização
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-08-01) -
Um olhar docente sobre as relações ciência, tecnologia e sociedade/ CTS no ensino médio integrado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2021-01-30)The present article aims to understand the views of teachers on various Federal Institutes campi about the Science, Technology and Society (STS) relationships, with the goal to understand the formation of the teacher and ... -
Questões sociocientíficas: um caminho possível para a promoção da alfabetização científica e tecnológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2022-01-01)Scientific and technological advances are present throughout the social sphere, offering contributions to society, but also losses. Considering these aspects, it is essential to discuss science and technology in science ...