Itens para a visualização no momento 1-19 of 19

  • O apelo divisional da estruturação híbrida e multicampi dos Institutos Federais 

    Fernandes, Francisco C. M. (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2016)
    The nature of organizational subunits campuses, with legal personality and own management unit, and the rectory, juridically central holder of institutional identity, approaches theoretically Federal Institute educational ...
  • Corpo, cinema e educação: cartografias do ver 

    Lima Neto, Avelino Aldo; Nóbrega, T. P. (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2015-01-02)
    The research in Education finds in the cinema a new investigative field of exploration. Furthermore, when the object of interest is related to the body in its various nuances - educational, cultural, social historical, ...
  • O curso de engenharia elétrica do IFPB no cenário da expansão da educação superior no brasil e os desafios para uma formação humanística 

    SOUZA, Francisco das Chagas Silva; SILVA, Silvia Helena dos Santos Costa (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-07-01)
    This article is about the Higher Education policy, focusing on the Electrical Engineering undergraduation course at Instituto Federal da Paraíba - IFPB, Campus João Pessoa. Two objectives orientate the discussion: investigating ...
  • As débeis articulações como referência de gestão dos institutos federais 

    Fernandes, Francisco C. M. (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilReitoriaIFRN, 2016-12-31)
    Both bureaucratic and anarchic under tension of a matrix structure with anchoring between centralization and decentralization, educational organization Federal Institute comprises multiple dimensions and images, demands ...
  • EDUCAÇÃO PROFISSIONAL NO BRASIL: uma trajetória de dualidade e exclusão 

    Nóbrega, Erickson Faustino da; SOUZA, Francisco das Chagas Silva (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-12-30)
    This paper deals with the use of education in Brazil as a historical strategy of domination, submission and class exclusion. It has the dualism of Brazilian education as its central point, in other words, the separation ...
  • Ensino médio e interdisciplinaridade: reflexões sobre o ensino de Sociologia 

    Lima, José Gllauco Smith Avelino de; Costa, Joicy Suely Galvão da; Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSão Paulo do PotengiIFRN, 2012-05-31)
    The Interdisciplinarity is debate in educational environment for a long time. In the context of this discussion, the need expressed by most responsible for curriculum organization is the need for the elaboration of ...
  • Ensino médio integrado e formação docente: impasses e proposições 

    Souza, Francisco das Chagas Silva; Pereira, Ulisséia Ávila; Rodrigues, Iaponira da Silva (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2016-12-01)
    Brazilian education presents as a mark the divorce between general education and professional formation, theory and practice. This paper presents the Integrated High School (EMI) as a possibility of over coming this ...
  • A escola para o jovem: representações de alunos em situação de distorção idade-série no município de Areia Branca-RN 

    SILVA, Alexsandra Moura da; SOUZA, Francisco das Chagas Silva; MEDEIROS NETA, Olívia de Morais (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-07-01)
    This study aims to examine how adolescents in age-grade and social vulnerability, students of a public school in the municipality of Areia Branca-RN, realize the educational institution where they live. The approach of ...
  • Evasão no ensino à distância : um estudo de caso no curso de segurança do trabalho no campus São Gonçalo do Amarante – RN 

    Oliveira, André (Centro de Investigação em Educação (CIEd). Instituto de Educação. Universidade do Minho. Braga-Portugal., 2013-12)
    É notável o crescimento quantitativo pelo qual passaram nos últimos anos os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia por todo o Brasil. No estado do Rio Grande do Norte não foi diferente. Ao se ...
  • Gestão e avaliação das políticas públicas para educação profissional articulada ao ensino médio (2000-2010) 

    Lima, Erika Roberta Silva de; Silva, Lenina Lopes Soares; Azevedo, Márcio Adriano de (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2015)
    The paper presents a discursion about the management and evaluation of public policies, with a focus on public policy for the high school and professional education 2000 to 2010 sought to understand how these policies are ...
  • História da Educação Profissional de Jovens e Adultos no Brasil 

    Cacho, Mylenna Vieira; Paula, Joaracy Lima de (Realize Editora, 2014)
    O presente trabalho configura-se como uma pesquisa bibliográfica que visa apresentar um breve resgate histórico acerca da educação profissional de jovens e adultos no cenário nacional, buscando refletir sobre o ensino ...
  • La docencia en las reflexionas de alumnos de la licenciatura en matemática (Mossoró/RN-BRASIL) 

    SOUZA, Francisco das Chagas Silva; NASCIMENTO, Augusto Sávio Guimarães do (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-06-01)
    This article has its origins in a research entitled “(Auto)biographical narratives in teacher training: an experience in mathematics course”, which was developed in the period from 2012 to 2013 in Instituto Federal de ...
  • LICENCIATURAS NOS INSTITUTOS FEDERAIS: A PRODUÇÃO ACADÊMICA SOBRE O ESTÁGIO SUPERVISIONADO 

    Martins, Priscila Akla da Silva; Nascimento, Augusto Sávio Guimarães do; Souza, Francisco das Chagas Silva (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-12-01)
    In the last decade, there has been a strong expansion of undergraduate courses at the Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IFs) [Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs)]. As the ...
  • Memórias da escola e escolarização 

    Souza, Francisco das Chagas Silva (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-08-01)
  • A “morte” da cultura? do modelo clássico ao debate contemparâneo 

    Ferreira, Flávio Rodrigo Freire (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2012-01)
  • A produção do conhecimento sobre Educação Profissional: o mapeamento dos artigos científicos no Portal de periódicos da Capes 

    Cavalcanti, Vanessa Oliveira de; Medeiros Neta, Olívia Morais (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2015-12)
    The Professional Education (EP) in Brazil has become a professional field throughout the years and this configuration can be seen through the scientific productions of the researchers of this field in Journal Articles, ...
  • O raciocínio espacial na era das tecnologias informacionais 

    Silva, Valdenildo Pedro (Insitituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2007-03-31)
    In the contemporary world, or, more precisely, in this age of instantaneous and simultaneous information, the geographic reasoning has been detached and, simultaneously, modified by means of a new social and technological ...
  • Uma serra de forrós: sociabilidade e festas em Gameleiras – RN 

    FERREIRA, Flávio R F (Insitituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2010-01-01)
  • The contingent unknowability of facts and its relation with informal, epistemological contexts 

    Medeiros, Stanley Kreiter (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2017-11-01)
    This paper focuses on elements that are involved in a specific type of judgment, namely, those involving facts that, in virtue of contingent reasons, are out of our epistemic reach. Its goal is to propose a philosophical ...