Navegação Humanas por título
Itens para a visualização no momento 6-25 of 28
-
De escola de aprendizes artífices aos Institutos Federais: a transformação na educação profissional brasileira
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2020-01-01)This work aims to discuss the evolution of the Brazilian professional education, based on the changes in institutionality of the Federal Network of Professional and Technological Education, since the founding of the ... -
As débeis articulações como referência de gestão dos institutos federais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilReitoriaIFRN, 2016-12-31)Both bureaucratic and anarchic under tension of a matrix structure with anchoring between centralization and decentralization, educational organization Federal Institute comprises multiple dimensions and images, demands ... -
Educação profissional no Brasil: uma trajetória de dualidade e exclusão
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-12-30)This paper deals with the use of education in Brazil as a historical strategy of domination, submission and class exclusion. It has the dualism of Brazilian education as its central point, in other words, the separation ... -
Ensino de língua inglesa e letramento digital: uma análise de atividades em sites gratuitos de idiomas
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2017) -
Ensino médio e interdisciplinaridade: reflexões sobre o ensino de Sociologia
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSão Paulo do PotengiIFRN, 2012-05-31)The Interdisciplinarity is debate in educational environment for a long time. In the context of this discussion, the need expressed by most responsible for curriculum organization is the need for the elaboration of ... -
Ensino médio integrado e formação docente: impasses e proposições
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2016-12-01)Brazilian education presents as a mark the divorce between general education and professional formation, theory and practice. This paper presents the Integrated High School (EMI) as a possibility of over coming this ... -
A escola para o jovem: representações de alunos em situação de distorção idade-série no município de Areia Branca-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-07-01)This study aims to examine how adolescents in age-grade and social vulnerability, students of a public school in the municipality of Areia Branca-RN, realize the educational institution where they live. The approach of ... -
Evasão no ensino à distância: um estudo de caso no curso de segurança do trabalho no campus São Gonçalo do Amarante – RN
(Centro de Investigação em Educação (CIEd). Instituto de Educação. Universidade do Minho. Braga-Portugal., 2013-12)É notável o crescimento quantitativo pelo qual passaram nos últimos anos os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia por todo o Brasil. No estado do Rio Grande do Norte não foi diferente. Ao se ... -
Gestão e avaliação das políticas públicas para educação profissional articulada ao ensino médio (2000-2010)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2015)The paper presents a discursion about the management and evaluation of public policies, with a focus on public policy for the high school and professional education 2000 to 2010 sought to understand how these policies are ... -
Gídeo véio vive em nós! Experiências coletivas na revitalização de um museu quilombola no Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-12-13)The struggle of quilombola communities includes the protection of their cultural values and traditions. The quilombola leaders of Serra da Gameleira (São Tomé - RN) have sought to build spaces that allow for the dissemination ... -
História da Educação Profissional de Jovens e Adultos no Brasil
(Realize Editora, 2014)O presente trabalho configura-se como uma pesquisa bibliográfica que visa apresentar um breve resgate histórico acerca da educação profissional de jovens e adultos no cenário nacional, buscando refletir sobre o ensino ... -
La docencia en las reflexionas de alumnos de la licenciatura en matemática (Mossoró/RN-Brasil)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-06-01)This article has its origins in a research entitled “(Auto)biographical narratives in teacher training: an experience in mathematics course”, which was developed in the period from 2012 to 2013 in Instituto Federal de ... -
Licenciaturas nos institutos federais: a produção acadêmica sobre o estágio supervisionado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-12-01)In the last decade, there has been a strong expansion of undergraduate courses at the Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IFs) [Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs)]. As the ... -
Memórias da escola e escolarização
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-08-01) -
A “morte” da cultura? do modelo clássico ao debate contemparâneo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2012-01) -
Os princípios contratuais da boa-fé objetiva e da função social do contrato perante o código civil brasileiro
(Universidade Federal do Rio Grande do NorteBrasilParnamirimUFRN, 2019-03-07)It presents a research on the contractual principles of objective good faith and the social function of the contract before the Brazilian Civil Code, evidencing the importance of these. It had methodology, bibliographical ... -
A produção do conhecimento sobre Educação Profissional : o mapeamento dos artigos científicos no Portal de Periódicos da Capes
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2015)The Professional Education (EP) in Brazil has become a professional field throughout the years and this configuration can be seen through the scientific productions of the researchers of this field in Journal Articles, ... -
A produção do conhecimento sobre Educação Profissional: o mapeamento dos artigos científicos no Portal de periódicos da Capes
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2015-12)The Professional Education (EP) in Brazil has become a professional field throughout the years and this configuration can be seen through the scientific productions of the researchers of this field in Journal Articles, ... -
Uma proposta de intervenção sobre o conceito de conservação de corrente elétrica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-05-19)Considering that there is a consensus among constructivist researchers that teaching focused on students' alternative conceptions is fundamental in the learning process. Furthermore, considering that interactive simulations ... -
O raciocínio espacial na era das tecnologias informacionais
(Insitituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2007-03-31)In the contemporary world, or, more precisely, in this age of instantaneous and simultaneous information, the geographic reasoning has been detached and, simultaneously, modified by means of a new social and technological ...