Submissões recentes

  • BORBOREMA POTIGUAR: REALIDADE DA EDUCAÇÃO BÁSICA 

    Silva, Rosângela; Nascimento, Venícius; Nóbrega, Cristiane (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-09-04)
    This paper, based on an expository documentary research, is dedicated to analyzing public policies for the development of education in the Borborema Potiguar / RN microregion and what are the results of these policies, in ...
  • Vamos ver quem é que acaba, o resto da empeleitada: arte indígena entre os potiguaras da Aldeia Catu dos eleotérios e sagitrabanda 

    Ferreira, Flávio Rodrigo Freire; Bezerra, Nilton Xavier (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2018-06-30)
  • Ensino de língua inglesa e letramento digital: uma análise de atividades em sites gratuitos de idiomas 

    Amorim, Evelynne Marinho de; Lima, Samuel de Carvalho (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2017)
  • Os condomínios Green Village e Green Woods e as transformações no espaço urbano de Natal 

    Araújo, Maria Cristina Cavalcanti; Tavares, Matheus Augusto Avelino (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2008)
    The fast urban growth for which Natal city it passed in last the 20 years made to emerge diverse forms of reconfiguration of the space, amongst them, the new forms to live, that is, the horizontal closed condominiums. ...
  • A produção do conhecimento sobre Educação Profissional: o mapeamento dos artigos científicos no Portal de periódicos da Capes 

    Cavalcanti, Vanessa Oliveira de; Medeiros Neta, Olívia Morais (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2015-12)
    The Professional Education (EP) in Brazil has become a professional field throughout the years and this configuration can be seen through the scientific productions of the researchers of this field in Journal Articles, ...
  • The contingent unknowability of facts and its relation with informal, epistemological contexts 

    Medeiros, Stanley Kreiter (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2017-11-01)
    This paper focuses on elements that are involved in a specific type of judgment, namely, those involving facts that, in virtue of contingent reasons, are out of our epistemic reach. Its goal is to propose a philosophical ...
  • O apelo divisional da estruturação híbrida e multicampi dos Institutos Federais 

    Fernandes, Francisco C. M. (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2016)
    The nature of organizational subunits campuses, with legal personality and own management unit, and the rectory, juridically central holder of institutional identity, approaches theoretically Federal Institute educational ...
  • Corpo, cinema e educação: cartografias do ver 

    Lima Neto, Avelino Aldo; Nóbrega, T. P. (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2015-01-02)
    The research in Education finds in the cinema a new investigative field of exploration. Furthermore, when the object of interest is related to the body in its various nuances - educational, cultural, social historical, ...
  • Ensino médio integrado e formação docente: impasses e proposições 

    Souza, Francisco das Chagas Silva; Pereira, Ulisséia Ávila; Rodrigues, Iaponira da Silva (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2016-12-01)
    Brazilian education presents as a mark the divorce between general education and professional formation, theory and practice. This paper presents the Integrated High School (EMI) as a possibility of over coming this ...
  • As débeis articulações como referência de gestão dos institutos federais 

    Fernandes, Francisco C. M. (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilReitoriaIFRN, 2016-12-31)
    Both bureaucratic and anarchic under tension of a matrix structure with anchoring between centralization and decentralization, educational organization Federal Institute comprises multiple dimensions and images, demands ...
  • Gestão e avaliação das políticas públicas para educação profissional articulada ao ensino médio (2000-2010) 

    Lima, Erika Roberta Silva de; Silva, Lenina Lopes Soares; Azevedo, Márcio Adriano de (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2015)
    The paper presents a discursion about the management and evaluation of public policies, with a focus on public policy for the high school and professional education 2000 to 2010 sought to understand how these policies are ...
  • Ensino médio e interdisciplinaridade: reflexões sobre o ensino de Sociologia 

    Lima, José Gllauco Smith Avelino de; Costa, Joicy Suely Galvão da; Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSão Paulo do PotengiIFRN, 2012-05-31)
    The Interdisciplinarity is debate in educational environment for a long time. In the context of this discussion, the need expressed by most responsible for curriculum organization is the need for the elaboration of ...
  • Licenciaturas nos institutos federais: a produção acadêmica sobre o estágio supervisionado 

    Martins, Priscila Akla da Silva; Nascimento, Augusto Sávio Guimarães do; Souza, Francisco das Chagas Silva (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-12-01)
    In the last decade, there has been a strong expansion of undergraduate courses at the Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IFs) [Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs)]. As the ...
  • Memórias da escola e escolarização 

    Souza, Francisco das Chagas Silva (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-08-01)
  • A escola para o jovem: representações de alunos em situação de distorção idade-série no município de Areia Branca-RN 

    SILVA, Alexsandra Moura da; SOUZA, Francisco das Chagas Silva; MEDEIROS NETA, Olívia de Morais (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-07-01)
    This study aims to examine how adolescents in age-grade and social vulnerability, students of a public school in the municipality of Areia Branca-RN, realize the educational institution where they live. The approach of ...
  • O curso de engenharia elétrica do IFPB no cenário da expansão da educação superior no brasil e os desafios para uma formação humanística 

    SOUZA, Francisco das Chagas Silva; SILVA, Silvia Helena dos Santos Costa (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-07-01)
    This article is about the Higher Education policy, focusing on the Electrical Engineering undergraduation course at Instituto Federal da Paraíba - IFPB, Campus João Pessoa. Two objectives orientate the discussion: investigating ...
  • Educação profissional no Brasil: uma trajetória de dualidade e exclusão 

    Nóbrega, Erickson Faustino da; SOUZA, Francisco das Chagas Silva (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-12-30)
    This paper deals with the use of education in Brazil as a historical strategy of domination, submission and class exclusion. It has the dualism of Brazilian education as its central point, in other words, the separation ...
  • La docencia en las reflexionas de alumnos de la licenciatura en matemática (Mossoró/RN-Brasil) 

    Souza, Francisco das Chagas Silva; Nascimento, Augusto Sávio Guimarães do (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-06-01)
    This article has its origins in a research entitled “(Auto)biographical narratives in teacher training: an experience in mathematics course”, which was developed in the period from 2012 to 2013 in Instituto Federal de ...
  • Uma serra de forrós: sociabilidade e festas em Gameleiras – RN 

    FERREIRA, Flávio R F (Insitituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2010-01-01)
  • O raciocínio espacial na era das tecnologias informacionais 

    Silva, Valdenildo Pedro (Insitituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2007-03-31)
    In the contemporary world, or, more precisely, in this age of instantaneous and simultaneous information, the geographic reasoning has been detached and, simultaneously, modified by means of a new social and technological ...

Ver mais