Humanas
Navegar por
Submissões recentes
-
De escola de aprendizes artífices aos Institutos Federais: a transformação na educação profissional brasileira
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2020-01-01)This work aims to discuss the evolution of the Brazilian professional education, based on the changes in institutionality of the Federal Network of Professional and Technological Education, since the founding of the ... -
Gídeo véio vive em nós! Experiências coletivas na revitalização de um museu quilombola no Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-12-13)The struggle of quilombola communities includes the protection of their cultural values and traditions. The quilombola leaders of Serra da Gameleira (São Tomé - RN) have sought to build spaces that allow for the dissemination ... -
Uma proposta de intervenção sobre o conceito de conservação de corrente elétrica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-05-19)Considering that there is a consensus among constructivist researchers that teaching focused on students' alternative conceptions is fundamental in the learning process. Furthermore, considering that interactive simulations ... -
Os princípios contratuais da boa-fé objetiva e da função social do contrato perante o código civil brasileiro
(Universidade Federal do Rio Grande do NorteBrasilParnamirimUFRN, 2019-03-07)It presents a research on the contractual principles of objective good faith and the social function of the contract before the Brazilian Civil Code, evidencing the importance of these. It had methodology, bibliographical ... -
BORBOREMA POTIGUAR: REALIDADE DA EDUCAÇÃO BÁSICA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-09-04)This paper, based on an expository documentary research, is dedicated to analyzing public policies for the development of education in the Borborema Potiguar / RN microregion and what are the results of these policies, in ... -
Vamos ver quem é que acaba, o resto da empeleitada: arte indígena entre os potiguaras da Aldeia Catu dos eleotérios e sagitrabanda
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2018-06-30) -
Ensino de língua inglesa e letramento digital: uma análise de atividades em sites gratuitos de idiomas
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2017) -
Os condomínios Green Village e Green Woods e as transformações no espaço urbano de Natal
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2008)The fast urban growth for which Natal city it passed in last the 20 years made to emerge diverse forms of reconfiguration of the space, amongst them, the new forms to live, that is, the horizontal closed condominiums. ... -
A produção do conhecimento sobre Educação Profissional: o mapeamento dos artigos científicos no Portal de periódicos da Capes
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2015-12)The Professional Education (EP) in Brazil has become a professional field throughout the years and this configuration can be seen through the scientific productions of the researchers of this field in Journal Articles, ... -
The contingent unknowability of facts and its relation with informal, epistemological contexts
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2017-11-01)This paper focuses on elements that are involved in a specific type of judgment, namely, those involving facts that, in virtue of contingent reasons, are out of our epistemic reach. Its goal is to propose a philosophical ... -
O apelo divisional da estruturação híbrida e multicampi dos Institutos Federais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2016)The nature of organizational subunits campuses, with legal personality and own management unit, and the rectory, juridically central holder of institutional identity, approaches theoretically Federal Institute educational ... -
Corpo, cinema e educação: cartografias do ver
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2015-01-02)The research in Education finds in the cinema a new investigative field of exploration. Furthermore, when the object of interest is related to the body in its various nuances - educational, cultural, social historical, ... -
A produção do conhecimento sobre Educação Profissional : o mapeamento dos artigos científicos no Portal de Periódicos da Capes
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2015)The Professional Education (EP) in Brazil has become a professional field throughout the years and this configuration can be seen through the scientific productions of the researchers of this field in Journal Articles, ... -
Ensino médio integrado e formação docente: impasses e proposições
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2016-12-01)Brazilian education presents as a mark the divorce between general education and professional formation, theory and practice. This paper presents the Integrated High School (EMI) as a possibility of over coming this ... -
As débeis articulações como referência de gestão dos institutos federais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilReitoriaIFRN, 2016-12-31)Both bureaucratic and anarchic under tension of a matrix structure with anchoring between centralization and decentralization, educational organization Federal Institute comprises multiple dimensions and images, demands ... -
Gestão e avaliação das políticas públicas para educação profissional articulada ao ensino médio (2000-2010)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2015)The paper presents a discursion about the management and evaluation of public policies, with a focus on public policy for the high school and professional education 2000 to 2010 sought to understand how these policies are ... -
Ensino médio e interdisciplinaridade: reflexões sobre o ensino de Sociologia
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSão Paulo do PotengiIFRN, 2012-05-31)The Interdisciplinarity is debate in educational environment for a long time. In the context of this discussion, the need expressed by most responsible for curriculum organization is the need for the elaboration of ... -
Licenciaturas nos institutos federais: a produção acadêmica sobre o estágio supervisionado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-12-01)In the last decade, there has been a strong expansion of undergraduate courses at the Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IFs) [Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs)]. As the ... -
Memórias da escola e escolarização
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-08-01) -
A escola para o jovem: representações de alunos em situação de distorção idade-série no município de Areia Branca-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-07-01)This study aims to examine how adolescents in age-grade and social vulnerability, students of a public school in the municipality of Areia Branca-RN, realize the educational institution where they live. The approach of ...