Mestrado Acadêmico em Educação Profissional
Navegar por
Submissões recentes
-
Caminhos da formação profissional docente: sentidos atribuídos por licenciandos do IFRN ao programa Residência Pedagógica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2025-02-26)This research is part of an expanded approach within the scope of Line 02 of the Graduate Program in Professional Education (PPGEP) at the IFRN, dedicated to teacher training. The aim of the study is to analyze how the ... -
A materialização da educação inclusiva para o público-alvo da educação especial no âmbito dos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2025-08-01)This study falls under two types of formal education provided for by the National Education Guidelines and Framework Law: Special Education and Professional and Technological Education (EPT). The research analyzes the ... -
Programa de residência pedagógica no IFRN-Campus Currais Novos e as significações que os residentes atribuem aos fundamentos da educação profissional e tecnológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-CentralOutroDoutorado Acadêmico em Educação ProfissionalOutroIFRN, 2024-04-19)The thesis focuses on the Pedagogical Residency Program (PRP) at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN). It examines the PRP as a training space and its influence on meaning ... -
A política de formação inicial de professores para educação básica no Instituto Federal do Pará: conexões com a interiorização, a democratização e a singularidade da Amazônia paraense
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-CentralOutroOutroIFRN, 2025-04-11)The object of study of this dissertation is the Brazilian policy of initial teacher training for Basic Education. The objective is to analyze the specificities of initial teacher training promoted by the Federal Institute ... -
Avaliação processual da política dos institutos estaduais de educação profissional, tecnologia e inovação do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2025-02-26) -
Influências da tecno-psicologia do trabalho na Escola Industrial de Natal (1940-1959)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2025-02-27)The Industrial School of Natal was created in 1942, by virtue of Decree-Law No. 4,127, of February 25, 1942, which established the regulations for the Industrial Lyceums to become Industrial Education establishments. ... -
Educação profissional técnica de nível médio: uma análise da produção acadêmica e da matematização de seus indicadores de matrículas de 2007 a 2017
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2020-09-30)ABSTRACT High school Technical professional Education Level (HSTPEL), in Brazil (EPTNM), was resized according to Law nº 11.741, of July 16, 2008, as that modality that, linked to High School and attended to general ... -
Leituras históricas acerca de educação profissional na imprensa do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2019-10-09)ABSTRACT The research from which this dissertation originated had as its general objective to analyze news published in the Potiguar press, aiming to systematize historical readings about education and professional ... -
História e memória da ETFRN (1968-1998) e a gestão da professora Luzia Vieira de França
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroOutroIFRN, 2024-08-22)The Federal Technical School of Rio Grande do Norte (ETFRN), from 1968 to 1998, stood out as a reference in the institutional development of Professional Education in Rio Grande do Norte and in Brazil. Within this context, ... -
A escola de saúde pública do Rio Grande do Norte: um estudo sobre a formação docente para atuar na educação profissional em saúde
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-04-25)This dissertation aims to analyze the profile of professionals who work in the teaching of the Specialization Course in Continuing Education in Health, developed at the Rio Grande do Norte School of Public Health (ESPRN), ... -
Formação tecnológica em gestão desportiva e de lazer nos institutos federais de educação profissional, científica e tecnológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-02-08)This research is part of the field of Professional Education (PE) studies, focusing on the production of knowledge about professional training in Sport and Leisure. The study aimed to evaluate and compare the professional ... -
Sob a battuta da mestra : a professora Lourdes Guilherme e o ensino da música na escola industrial de natal (1945-1968)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-06-15)This dissertation analyzes the educational practice of teacher Maria de Lourdes Filgueira Guilherme, with emphasis on her participation as a music teacher at the Industrial School of Natal, in Rio Grande do Norte, between ... -
O NEABI IFRN : amefricanidade e práticas pedagógicas quilombistas para uma formação humana integral na educação profissional e tecnológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroOutroIFRN, 2023-06-26) -
Saberes docentes para o ensino de ciências da natureza e suas tecnologias na educação profissional técnica de nível médio na perspectiva da epistemologia da práxis
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroOutroIFRN, 2022-07-23)This research aims to analyze the necessary teaching knowledge for teaching nature science and its technologies for Technical Professional Education in High School (TPEHS), developed in the integrated form of High School ... -
Colcha de retalhos : formação de professores no curso de especialização em educação profissional, na modalidade a distância, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroOutroIFRN, 2023-12-19)The research in question analyzes the complex fabric that comprises the teacher education process within the Specialization in Professional Education, in the distance education modality, offered by the Instituto Federal ... -
Políticas de educação para o trabalho de mulheres e as ações do Programa Mulher e Ciência no Brasil: dos espaços domésticos aos acadêmicos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2021-09-30)ABSTRACT The study is situated in the discussions regarding women and professional education, scientific education, and technology education, considering that scientific training contributes to women's work in areas ... -
O NAPNE e o acesso, permanência e êxito do discente com surdez, emsua formação profissional no IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-12-12)This work mapped the actions of the Support Center for People with Specific Needs (NAPNE) for the access, permanence and success of students with deafness at the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN). In order ... -
Formação tecnológica em gestão desportiva e de lazer nos institutos federais de educação profissional, científica e tecnológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-02-09)ABSTRACT This research is part of the field of Professional Education (PE) studies, focusing on the production of knowledge about professional training in Sport and Leisure. The study aimed to evaluate and compare the ... -
A Rede e-Tec Brasil e a formação para o trabalho: entre a necessidade e a utopia
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2022-03-29)ABSTRACT The e-Tec Brasil Network is part of the country's educational policy framework in the 21st century, focusing on training for work. In this study, we approach this policy, having as research object its creation ... -
O plano de formação continuada dos servidores da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (Plafor): da necessidade á invisibilidade
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-09-15)ABSTRACT This research deals with the presentation and evaluation of the Continuing Training Plan for Employees of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education (Plafor), established in ...



















