Itens para a visualização no momento 61-80 of 164

  • Mapeamento do gás radônio, tório e urânio e de minerais pesados em areias do Rio Potengi-RN usadas na construção civil 

    Souza, Ozenildo Gil Silva de; http://lattes.cnpq.br/4659520233912300 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2017-08-30)
    One of the least noticeable environmental impacts is that of natural radioactive elements, problems that are directly related to the accidents that occur in nuclear plants or related to the destination of the so-called ...
  • A formação de professores para a educação profissional: investigando as práticas docentes no curso de Licenciatura em Química no IFRN campus Ipanguaçu 

    Morais, Jaciária de Medeiros; http://lattes.cnpq.br/4615000209050565 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-08-31)
    The teachers’ training for professional education (EP) is a field that presents discontinuity in front of the policies of teacher training, being characterized by emergencyand special programs, which make times and spaces ...
  • Recuperação de área degradada com o cultivo da palma forrageira (Opuntia stricta Haw) adubada com biossólido 

    Saraiva, Sylbênia Alves Machado; http://lattes.cnpq.br/5528191753612629 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2017-09-15)
    The soil degradation scenario is worrisome in Brazil and in the world, due to the improper use of soil, such as: deforestation, monoculture, pasture, use of pesticides and absorption of nutrients by fallow or without mineral ...
  • Análise de sustentabilidade da gestão de resíduos sólidos do Município de Parnamirim-RN 

    Lopes, Giobert Antonio Brito; http://lattes.cnpq.br/9323047639912442 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2017-09-15)
    Considering the relevance of the study of solid waste to the reality of basic sanitation, this dissertation aims to measure the level of sustainability of solid waste management in the municipality of Parnamirim-RN in the ...
  • Spectrum: desenvolvimento de uma plataforma self-lerning para ensino experimental de física no ensino médio 

    Pereira, Ludnilson Antônio de Jesus; http://lattes.cnpq.br/5714679399807241 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Ensino de FísicaMestrado Profissional em Ensino de FísicaIFRN, 2017-12-15)
    Learning gains in Physics have been reported from the insertion of mobile mobile devices, especially tablet-PCs and smartphones, in conjunction with new teaching proposals. The self-learning, with appropriate pedagogical ...
  • A Olimpíada Nacional em História do Brasil (ONHB) e o Ensino Médio Integrado no IFRN 

    Costa Júnior, José Gerardo Bastos da; http://lattes.cnpq.br/7592525658322441 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroOutroIFRN, 2017-12-20)
    The National Olympiads of History of Brazil (NOHB) was created by Universidade Estadual de Campinas / SP (Unicamp) in 2009. It is a set of educational activities that aims to stimulate the knowledge and study of History ...
  • Produção de histórias infantis para os anos iniciais do ensino fundamental: um recurso didático numa visão CTS 

    Rodrigues, Manoel Fábio; http://lattes.cnpq.br/6250954819974401 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroMestrado Acadêmico em EnsinoOutroIFRN, 2017-12-20)
    The Science Teaching (ST) has been the object of discussion in several educational areas. In its history has undergone considerable changes, One of them is the insertion in its discussions of the vision Science, Technology, ...
  • Índice de risco a erosão e mapeamento das áreas de risco por erosão de solo em Natal-RN 

    Cordeiro, Markes Walles Silva; http://lattes.cnpq.br/4874207112312921 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2018-02-16)
    The Municipal Risk Reduction Plan in Natal-RN does not cover the whole municipality and is out of date for 10 years, being the method used difficult to update due to its subjective nature. The present work aimed to map ...
  • Tecnologias da informação e comunicação nas práticas docentes no PROEJA do Centro Estadual de Educação profissional Senador Jessé Pinto Freire (CENEP): limites e possibilidades para formação humana integral 

    Mororó, Dediane Cristina de Sá; http://lattes.cnpq.br/3510441244713432 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-23)
    The present study aims to analyze the forms of appropriation and use of ICT (Information and Communication Technology) in the context of the teaching practices of the National Program of Professional Education integrated ...
  • Concepções de formação humana nas políticas de educação profissional e sua materialidade no ensino médio integrado do Instituto Federal do Amapá. 

    Drago, Crislaine; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4279460J5 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-26)
    This dissertation aims to analyze what conceptions of human formation can be present in the Brazilian professional education policies, as well as in the documents and speeches of teachers, pedagogical staff, managers and ...
  • A reunião pedagógica como espaço/tempo de formação continuada de professores do IFRN- Campus Nova Cruz (2014 – 2016). 

    Silva, Rafael; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8318501T5 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)
    This dissertation aims at the Pedagogical Weekly Meetings at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN), more precisely the ones held at the Campus Nova Cruz. It is one of ...
  • O acesso de estudantes quilombolas no IFRN: análise da lei 12.711/2012 

    Marcelino, Fabiana; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701692D6 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)
    This dissertation aims to analyze the access of students to Integrated High School in the Campi of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) since the implementation of Law ...
  • Educação profissional e conselho de classe: a experiência no curso de informática do IFRN/ Caicó 

    Sena, Bernardino Neto; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4358331T7 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)
    Historically speaking, the popular participation in the educational processes in Brazil is marked by an elitist vision of the State. Education Counsels are made by a chosen group of scholars and the population that are ...
  • Avaliação participativa de resultados sociais do PRONATEC Campo 

    Santos, Shilton; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4310014H1 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-28)
    The present research aims to evaluate the National Program of Access to Technical Education and Employment in Countryside (PRONATEC Campo, as in portuguese), focusing on the social quality of this educational offer and ...
  • O ensino de Ciências Humanas no ensino médio integrado no IFRN: uma análise dos documentos institucionais 

    Souza, Francisca Leidiana de; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4381558T4 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroOutroIFRN, 2018-04-02)
    En la presente investigación, discutimos sobre la enseñanza de Ciencias Humanas en la Enseñanza Media Integrada (EMI) del Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología del Estado del Rio Grande del Norte. Buscamos ...
  • O ensino de 2º grau no Estado do Rio Grande do Norte: uma história da implantação da Lei nº 5.692/1971 (1971-1996) 

    Carlos, Nara Lidiana Silva Dias; http://lattes.cnpq.br/3621958893761776 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-04-06)
    This master theses focus on the organization of second degree education on the state of Rio Grande do Norte during the validity of the Law 5.692/71, between 1971 and 1996. Its investigation focus on three specific objectives: ...
  • Educação profissional e formação continuada de professores/supervisores: relações entre o PIBID IFRN/Macau e a SEEC/RN 

    Cunha, Maria Judivanda; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4427813U8 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-04-06)
    This study was developed during the master’s Degree Course in Professional Education through the Post-Graduation Program in Professional Education (PPGEP) at the Federal Institute of Education, Science and Technology of ...
  • Educação estatística na perspectiva CTS: uma proposta de sequência didática para o ensino de estatística no ensino médio 

    Nascimento, Augusto Sávio Guimarães do; http://lattes.cnpq.br/8176091417521620 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroPrograma de Pós-graduação em Ensino (POSENSINO)OutroIFRN, 2018-04-30)
    This paper aims to present a proposal of a didactic sequence in a Science-TechnologySociety approach (CTS) for the teaching of statistics in High School. It is understood that the adopted teaching product is an alternative ...
  • Avaliação do potencial de reúso de água residuária da ETE Dom Nivaldo Monte para fins não potáveis 

    Fernandes, Ana Cláudia Araújo; http://lattes.cnpq.br/7157860270717246 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-05-03)
    The wastewater reuse for non-potable purposes is an environmentally sustainable alternative able to preserve potable water in order to supply the demand for its potability. The study carried out at the Sewage Treatment ...
  • Efeito da adubação orgânica com diferentes compostos orgânicos na cultura do Rabanete, no Semiárido Brasileiro 

    Rocha, Tereza Amelia Lopes Cizenando Guedes; http://lattes.cnpq.br/8144135426766120 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-05-25)
    The use of mineral fertilizers is a widely used practice in agriculture to supply the need for nutrients from crops, however, the possibility of supplying these nutrients through organic sources has been an option that ...