Teses e Dissertações: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 161-180 of 255
-
A Olimpíada Nacional em História do Brasil (ONHB) e o Ensino Médio Integrado no IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroOutroIFRN, 2017-12-20)The National Olympiads of History of Brazil (NOHB) was created by Universidade Estadual de Campinas / SP (Unicamp) in 2009. It is a set of educational activities that aims to stimulate the knowledge and study of History ... -
O ensino profissional do Rio Grande do Norte: indícios da ação do Estado de 1908 a 1957
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-02-21)This dissertation aims to understand how professional education was configured in Rio Grande do Norte between 1908 and 1957. And as specific objectives: to map the deliberations for the professional education in the ... -
A Educação Profissional na campanha de pé no chão também se aprende a ler: de pé no chão também se aprende uma profissão
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-03-30)This dissertation is a part of the history of vocational Professional Education materialized in the core of the campaign Barefoot, We Also Learn to Read (De Pé No Chão Também Se Aprende a Ler). It aims at promoting the ... -
O acesso de estudantes quilombolas no IFRN: análise da lei 12.711/2012
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)This dissertation aims to analyze the access of students to Integrated High School in the Campi of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) since the implementation of Law ... -
Concepções de formação humana nas políticas de educação profissional e sua materialidade no ensino médio integrado do Instituto Federal do Amapá.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-26)This dissertation aims to analyze what conceptions of human formation can be present in the Brazilian professional education policies, as well as in the documents and speeches of teachers, pedagogical staff, managers and ... -
Educação profissional e conselho de classe: a experiência no curso de informática do IFRN/ Caicó
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)Historically speaking, the popular participation in the educational processes in Brazil is marked by an elitist vision of the State. Education Counsels are made by a chosen group of scholars and the population that are ... -
Educação profissional e formação continuada de professores/supervisores: relações entre o PIBID IFRN/Macau e a SEEC/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-04-06)This study was developed during the master’s Degree Course in Professional Education through the Post-Graduation Program in Professional Education (PPGEP) at the Federal Institute of Education, Science and Technology of ... -
Efeito da adubação orgânica com diferentes compostos orgânicos na cultura do Rabanete, no Semiárido Brasileiro
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-05-25)The use of mineral fertilizers is a widely used practice in agriculture to supply the need for nutrients from crops, however, the possibility of supplying these nutrients through organic sources has been an option that ... -
Avaliação do potencial de reúso de água residuária da ETE Dom Nivaldo Monte para fins não potáveis
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2018-05-03)The wastewater reuse for non-potable purposes is an environmentally sustainable alternative able to preserve potable water in order to supply the demand for its potability. The study carried out at the Sewage Treatment ... -
Índice de risco a erosão e mapeamento das áreas de risco por erosão de solo em Natal-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2018-02-16)The Municipal Risk Reduction Plan in Natal-RN does not cover the whole municipality and is out of date for 10 years, being the method used difficult to update due to its subjective nature. The present work aimed to map ... -
Tecnologias da informação e comunicação nas práticas docentes no PROEJA do Centro Estadual de Educação profissional Senador Jessé Pinto Freire (CENEP): limites e possibilidades para formação humana integral
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-23)The present study aims to analyze the forms of appropriation and use of ICT (Information and Communication Technology) in the context of the teaching practices of the National Program of Professional Education integrated ... -
Início da carreira e saberes da docência na Educação Profissional e Tecnológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-08-28)In this study, we seek to understand how early career teachers in/of the Federal Institute of Education, Science and Technology of the State of Rio Grande do Norte (IFRN) construct and value teaching knowledge. More ... -
Produção de histórias infantis para os anos iniciais do ensino fundamental: um recurso didático numa visão CTS
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroMestrado Acadêmico em EnsinoOutroIFRN, 2017-12-20)The Science Teaching (ST) has been the object of discussion in several educational areas. In its history has undergone considerable changes, One of them is the insertion in its discussions of the vision Science, Technology, ... -
Avaliação do Programa Nacional de Alimentação Escolar na educação profissional: triangulando indicadores no IFRN e no IFSULDEMINAS
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-08-29)The National School Meal Program is considered the main food program in Brazil and it is a public policy recognized as one of the most relevant and long lasting. Due to its recent implementation in the Federal Network of ... -
Escola para os filhos dos outros: trajetória histórica da Escola Industrial de Natal (1942-1968)
(Universidade Federal do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoOutroUFRN, 2012-04-12)This paper presents a reconstruction of the historical trajectory of the Escola Industrial de Natal (Industrial School of Natal), in the period 1942 to 1968, based on the analysis of its cultural, social and pedagogical ... -
A Unidade de Ensino Descentralizada da ETFRN em Mossoró/RN: contextualização histórica e práticas de formação
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-03-31)During the first term of President José Sarney (1985-1990) and the first expansion of the Vocational Professional Education in Brazil, the first Decentralized Teaching Unit (Unidade de Ensino Descentralizada – UNED) of ... -
A leitura do texto literário na formação dos sujeitos da educação profissional: circulação, uso e a formação leitora de alunos do Ensino Médio Integrado do IFRN – Campus Natal Central
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-08-26)El estudio muestra lal ectura del texto literario como un elemento importante en la formación integral del hombre y de los diálogos con el campo de la literatura, con los estudiantes de la Escuela Secundaria Integrada ... -
Ensino técnico profissionalizante no ensino técnico profissionalizante no centro de ensino de 2° grau professor Anísio Teixeira: uma análise histórica das práticas pedagógicas (1974 A 1985)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-04-10)This dissertation deals with a historical analysis of the pedagogical practices of the Secondary Education Center Professor Anísio Teixeira, with a temporal cut in the years 1974-1985. Its specific objectives are to ... -
Recuperação de área degradada com o cultivo da palma forrageira (Opuntia stricta Haw) adubada com biossólido
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2017-09-15)The soil degradation scenario is worrisome in Brazil and in the world, due to the improper use of soil, such as: deforestation, monoculture, pasture, use of pesticides and absorption of nutrients by fallow or without mineral ... -
A formação de professores para a educação profissional: investigando as práticas docentes no curso de Licenciatura em Química no IFRN campus Ipanguaçu
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-08-31)The teachers’ training for professional education (EP) is a field that presents discontinuity in front of the policies of teacher training, being characterized by emergencyand special programs, which make times and spaces ...



















