Itens para a visualização no momento 161-180 of 203

  • Sustentabilidade da bacia hidrográfica do rio Pitimbu-RN : proposta de indicadores e índice 

    Oliveira, Vinicius Meressiev Melo de; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4338698A3 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2016-10-06)
    This dissertation has the general objective to propose a watershed sustainability index, empirically validating the basin of the river Pitimbu-RN, in 2000 and 2015. For this purpose, defined sustainability indicators and ...
  • A formação política dos estudantes do ensino médio integral do IFRN - CNAT 

    Magalhães, Ricardo Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/0270551679016078 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-07-01)
    ABSTRACT The process of globalization, financialization and the flexible accumulation form are intrinsic aspects of the diversification of the capitalist mode of production, shifting values and concepts from the society ...
  • O Pronatec e o processo de expansão e privatização da educação profissional no Brasil 

    Melo, Ticiane Gonçalves Sousa de; http://lattes.cnpq.br/8565833823989188 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2015-12-04)
    ABSTRACT This dissertation is part of the scope of knowledge production in the field of Brazilian professional education. The guiding principle of research is the current process of expansion of the Brazilian Professional ...
  • O IFRN no âmbito das políticas públicas de expansão dos Institutos Federais no Brasil: uma abordagem organizacional sobre o processo de democratização do Ensino Médio e Superior, a partir das representações de alunos, professores e gestores 

    Oliveira, André Luiz Ferreira de; 01043891412; http://lattes.cnpq.br/9817958179335988 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NortePortugalSão Gonçalo do AmaranteOutroOutroIFRN, 2016-07-22)
    The remarkable quantifiable growth the Federal Institute of Education for Science and Technology (IFRN) has passed through in recent years throughout Brazil has aroused the concern of researchers from around the country ...
  • Construção e uso de um aplicativo para smartphones como auxílio ao ensino de física 

    Teixeira, Raoni Thales de Medeiros; http://lattes.cnpq.br/6251196077246008 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Ensino de FísicaMestrado Profissional em Ensino de FísicaIFRN, 2016-04-29)
    Aiming to break down barriers that separate many students of the physics teaching, this work objectives to create an application for mobile devices such as tablets and smartphones with Android operating system. The Physics ...
  • Física digital interativa: criação e utilização de um livro digital interativo em formato Epub3 no ensino de física 

    Graciano, Marcelo Fernandes; http://lattes.cnpq.br/6289571180736579 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Ensino de FísicaMestrado Profissional em Ensino de FísicaIFRN, 2016-04-29)
    The technologies have become something indispensable to many advances witnessed today in all areas of society. They have been presented as valuable tools when in teaching and learning process. Traditional textbooks still ...
  • Educação ambiental como elemento necessário à formação humana integral: trilhando caminhos possíveis na educação profissional 

    Paula, Joaracy Lima de; http://lattes.cnpq.br/1176092433048109 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-05-20)
  • O curso de especialização em Proeja - Cefet/RN (2007) e suas relações na vida profissional e acadêmica dos concluintes 

    Cacho, Mylenna Vieira; http://lattes.cnpq.br/5604426085322960 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-06-13)
    ABSTRACT The National Program for the Integration of Professional Education, together with the Basic Education for Youth and Adult mode (PROEJA), established by the decree No. 5,840/2006, replacing the decree No. 5,478/2005, ...
  • Políticas de formação inicial de professores com vistas à educação profissional : um estudo sobre as licenciaturas e o PIBID oferecidos pelo IFRN-CNAT 

    Medeiros, Dayvyd Lavaniery Marques de; http://lattes.cnpq.br/6522332923719790 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-06-20)
    Federal Institutes of Education, Science, and Technology were created in 2008, from the decree-law 11,292, which are specialized in offering vocational and technological education, and are considered as higher, basic and ...
  • O currículo da Licenciatura em Espanhol - do CEFET-RN ao IFRN: (Des)nexos com a educação profissional 

    Lustosa, Wigna Eriony; http://lattes.cnpq.br/1942887767866490 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-04-18)
    RESUMEN Ese estudio está centrado en discutir el currículo de la Licenciatura en Español de una institución de Educación Profesional. Como objetivo general se busca comprender los nexos o desnexos entre los PPP (1999, ...
  • Ensino médio integrado à educação profissional: a implementação do Programa Brasil Profissionalizado em Mossoró/RN 

    Silva, Francisca Natália; http://lattes.cnpq.br/8797788504989445 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-06-24)
    This work has the objective of analyzing the implementation of the program called Professionalized Brazil, in Mossoro/RN, as a public policy of articulation between Secondary School and professional education in two state ...
  • A produção do conhecimento sobre Educação Profissional no Portal de Periódicos da Capes: a configuração do campo científico 

    Cavalcanti, Vanessa Oliveira de Macêdo; http://orcid.org/0000-0001-6976-8470; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4080886T8 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-04-14)
    This article takes part in the Postgraduate studies in Professional Education Program of the Federal Institute of Education Science and Technology of Rio Grande do Norte and aims to comprehend the historical setting of ...
  • Modelo de coariância bayesiana para seleção de portfólios de investimentos 

    Lima, Melquiades Pereira; http://lattes.cnpq.br/9184398019066167 (Universidade Federal do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroPrograma de Pós Graduação em Engenharia de ProduçãoOutroUFRN, 2011-12-12)
    The portfolio theory is a field of study devoted to investigate the decisionmaking by investors of resources. The purpose of this process is to reduce risk through diversification and thus guarantee a return. Nevertheless, ...
  • Desempenho de analistas sell-side no mercado de ações brasileiro 

    Lima, Melquiades Pereira; 1646302; http://lattes.cnpq.br/9184398019066167 (Universidade Federal do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroPrograma de Pós Graduação em AdministraçãoOutroUFRN, 2014-12-12)
    The purpose of this study was to analyze the behavior of Sell-Side analysts and analysts propose a classification, considering the performance of the price forecasts and recommendations (sell-hold-buy) in the Brazilian ...
  • Ensino Médio e Educação Profissional no Brasil: um estudo exploratório das políticas educacionais de 1990 a 2010 

    Lima, Érika Roberta; http://lattes.cnpq.br/0517462143965823 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2015-09-02)
    Esta investigación es un estudio exploratorio que discute las políticas para la Enseñanza Mediana y para la Educación Profesional en Brasil. Tiene como objetivo desvelar las rupturas y continuidades presentes en esas ...
  • Proposta de um modelo didático para estudar as fases da lua e os eclipses 

    Barbosa, Jaelson; http://lattes.cnpq.br/5446014599570564 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-03-23)
    In the study of the moon phases and eclipses there are research papers showing the existence of conceptual errors in the cognitive structure of high school students, as well as among teachers, taking them to alternative ...
  • Quando engenheiros tornam-se professores: trajetórias formativas de docentes do curso de Engenharia Elétrica (IFPB/João Pessoa) 

    Silva, Silvia Helena dos SAntos Costa; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4394590J9 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2015-07-16)
    The creation of the Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs) in 2008 and its expansion, resulted in the hiring of a large quantity of graduates with degrees in Engineering, among others, to teach in ...
  • Desenvolvimento de bloco de vedação com barita na composição de partida para blindagem de radiação X 

    Gondim, Priscylla (Universidade Federal do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralUFRN, 2009-08-21)
    This work main objective is to study the use of bricks in barium X-rays rooms in order to contribute to the optimization of shielding rooms diagnosis. The work was based on experimental measurements of X-ray attenuation ...
  • Trajetórias acadêmica e profissional de professores licenciados do campus Parnamirim (IFRN): saberes e práticas docentes no ensino médio integrado 

    Rodrigues, Iaponira da Silva; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4422874A5 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilParnamirimMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-03-27)
    This research aims at analyzing the academic and professional trajectories of teachers in high school integrated course - Mechatronics Technician at Campus Parnamirim Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do ...
  • O currículo do Curso de Comércio - PROEJA do IFRN Campus Natal-Zona Norte: identificando avanços, analisando dificuldades 

    Andrade, Maria Adilina Freire Jerônimo de; http://lattes.cnpq.br/1754953938247812 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-03-16)
    The object of study of the present work is the curriculum of the course of Trade, PROEJA1 system, held in Natal Zona Norte campus. It is intended to do so by investigating the prescribed and concluded curriculum to this ...