Memoria: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 1-20 of 2131
-
Saberes docentes para o ensino de ciências da natureza e suas tecnologias na educação profissional técnica de nível médio na perspectiva da epistemologia da práxis
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroOutroIFRN, 2022-07-23)This research aims to analyze the necessary teaching knowledge for teaching nature science and its technologies for Technical Professional Education in High School (TPEHS), developed in the integrated form of High School ... -
Análise de estratégias de ensino de calculo diferencial e integral para alunos com deficiência visual
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-09-02)The social/educational exclusion of people with disabilities was a common practice for a long period of human history, being a reflection of the economic, social and political structure of each era. The birth of new ... -
Manual de gerenciamento para resíduos de equipamentos de informática do IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2024-04-08) -
Práticas docentes para formação de alunos cegos no curso de letras português e espanhol do IFRN: desafios e possibilidades
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-07-18) -
Colcha de retalhos : formação de professores no curso de especialização em educação profissional, na modalidade a distância, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroOutroIFRN, 2023-12-19)The research in question analyzes the complex fabric that comprises the teacher education process within the Specialization in Professional Education, in the distance education modality, offered by the Instituto Federal ... -
Resíduos de equipamentos e suprimentos de informática em uma instituição de ensino: proposta de manual de gerenciamento
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2024-05-19)A considerable volume of solid waste is generated daily in large educational institutions and waste from electrical and electronic equipment (WEEE) is present and has characteristics that impact health and the environment ... -
Políticas de educação para o trabalho de mulheres e as ações do Programa Mulher e Ciência no Brasil: dos espaços domésticos aos acadêmicos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2021-09-30)ABSTRACT The study is situated in the discussions regarding women and professional education, scientific education, and technology education, considering that scientific training contributes to women's work in areas ... -
O NAPNE e o acesso, permanência e êxito do discente com surdez, emsua formação profissional no IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-12-12)This work mapped the actions of the Support Center for People with Specific Needs (NAPNE) for the access, permanence and success of students with deafness at the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN). In order ... -
Reflexões em legato: 14 cartas argumentativas sobre ciências, sua produção e usos sociais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-05-30) -
Entre lutas e resistência : uma década de histórias, ciência e produção do conhecimento em Educação Profissional no PPGEP/IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-11-30)This book is inspired by the work of Andery and collaborators (in title) and aims to present initial results of the self-assessment of the first decade of PPGEP/IFRN to the community IFRN academic institution, other ... -
Uma década de histórias: a produção do conhecimento em Educação Profissional do PPGEP/IFRN (2013-2023)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-11-30)This exhibition presents the IFRN academic and scientific community, other teaching, research and extension institutions, as well as society in general (such as public accountability), the results of the SELF-ASSESSMENT ... -
Programação de Sistemas para Internet
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilEducação a DistânciaIFRN, 2022) -
Talentos extraordinários: a história de jovens humildes que chegaram a multinacionais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilEducação a DistânciaIFRN, 2024) -
De escola de aprendizes artífices aos Institutos Federais: a transformação na educação profissional brasileira
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2020-01-01)This work aims to discuss the evolution of the Brazilian professional education, based on the changes in institutionality of the Federal Network of Professional and Technological Education, since the founding of the ... -
Questões sociocientíficas: um caminho possível para a promoção da alfabetização científica e tecnológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2022-01-01)Scientific and technological advances are present throughout the social sphere, offering contributions to society, but also losses. Considering these aspects, it is essential to discuss science and technology in science ... -
Análise da percepção dos estudantes do Ensino Médio sobre a importância da Química
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2019-05-01)This work aims to understand the perception about Chemistry and Chemistry learning of integrated high school students, thus, it analyzes the knowledge level of the students of the Construction and Information Systems ... -
Um olhar docente sobre as relações ciência, tecnologia e sociedade/ CTS no ensino médio integrado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2021-01-30)The present article aims to understand the views of teachers on various Federal Institutes campi about the Science, Technology and Society (STS) relationships, with the goal to understand the formation of the teacher and ... -
Estado da Arte : apicultura no ensino
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2023-09-01)Updating on alternative teaching methods is important to develop classes that promote more concrete learning, aiming not only to reach a minimum score required by the school, but that the contents can be understood by ... -
Uma proposta para o ensino de hidrostática com ênfase em ciência, tecnologia e sociedade
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-05-20)This work proposes an approach to teaching hydrostatics, highlighting the integration between science, technology and society. Initially, the basic concepts of hydrostatics are presented and the importance of its teaching ... -
Oficinas pedagógicas sobre astronomia como ferramenta de formação continuada para professores da educação básica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-10)The deficiency in the initial training of teachers who teach science in basic education is indicated by research as an issue to be overcome in the teaching of astronomy. This monograph deals with the continuing education ...