Memoria: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 1-20 of 2367
-
As fases da lua e as diferentes perspectivas latitudinais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-03-13)The present study investigates the variation in the perception of the Moon's phases at different latitudes through the construction of an experimental apparatus and comparison with simulations in the Stellarium software. ... -
O interior potiguar também faz Ciência: pesquisas na área de Química do IFRN – Campus Apodi
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilApodiIFRN, 2025-05-07) -
Educação de jovens e adultos à luz da relação trabalho e educação : concepções geográficas no processo de ensino-aprendizagem da EJA-projeto tarralfas
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-08-26)This research presents as its theme the Popular Youth and Adult Education (Educação Popular de Jovens e Adultos) – EJA, based on the pedagogical ideas of educator Paulo Freire, in the context of the TarrAlfas Extension ... -
Alfabetização, letramento e agroecologia: caminhos para o empoderamento do grupo de marisqueiras da Reserva Ponta do Tubarão
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMacauIFRN, 2025-03-05) -
Compreensão do saneamento básico através da fotografia com alunos do ensino médio técnico do IFRN Campus Natal Central
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2025-02-26)This paper presents the use of photography in Geography teaching, in elementary school classes in the final years, as a didactic and methodological resource in the classroom, which can promote environmental awareness ... -
Influências da tecno-psicologia do trabalho na Escola Industrial de Natal (1940-1959)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2025-02-27)The Industrial School of Natal was created in 1942, by virtue of Decree-Law No. 4,127, of February 25, 1942, which established the regulations for the Industrial Lyceums to become Industrial Education establishments. ... -
História em quadrinhos como organizador prévio no ensino de física
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-20) -
Diagnóstico, medidas mitigadoras e a construção do plano de gestão de drenagem de águas pluviais: um estudo de caso no IFRN – Campus Natal Central
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2024-04-26)Efficient management of rainwater in urban environments is essential to prevent flooding, preserve infrastructure and ensure the well-being of the population. At IFRN Campus Natal-Central, the lack of an adequate drainage ... -
Gestão dos recursos hídricos e seu impacto na agricultura da comunidade de Lamarão, Macaíba-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2025-02-24)This study investigated the management of water resources in the Lamarão community, Macaíba/RN, analyzing its impacts on local economic activities. The research aimed to describe the availability, quality, and management ... -
Aprendizado além da sala de aula: o Studio Criativo como prática profissional em marketing.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2023-07-05)The objective of this work is to report the activities developed by the student during the period of performance at Studio Criativo extension project, as a scholarship holder. From this perspective, he had the opportunity ... -
Estágio supervisionado em marketing: relato de experiências e contribuições significativas no processo de formação da carreira profissional praticada na incubadora tecnológica do campus João Câmara (ITJC)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2023-02-07)This report aims to lecture about the professional practice operationalized in the Technological Incubator of João Câmara Campus - ITJC, intending to relate the learning acquired during the formation of the higher education ... -
Projeto de extensão Studio Criativo: uma visão prática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2022-03-25)The Studio Criativo is a project of the IFRN - Campus Natal Zona Norte, which develops professional practice in the students of the Marketing, Commerce and Information Technology courses on the campus, through the provision ... -
Relatório de estágio supervisionado na associação dos empresários do bairro do Alecrim
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2022-01-25) -
Relatório de prática extensionista: um estudo sobre o Studio Criativo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2021-04-30)The main objective of this work is to describe the activities developed by the student during his scholarship participation in the Studio Criativo extension project. For that, this report presents an introduction to extension ... -
Gespública: um estudo do critério cidadãos em uma secretaria municipal de educação
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2021-04-19)The present study conducts an assessment of the performance of the Municipal Department of Education, Culture and Sport of the city of Poço Branco-RN in relation to GESPÚBLICA, specifically on the citizen-user criterion. ... -
Criação e uso de gifs para o ensino de movimento circular uniforme
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-20)Physics Education in Brazil primarily relies on textbooks and handouts, using texts and images as head pedagogical support. However, the representation of complex concepts, such as those of Uniform Circular Motion (UCM), ... -
Proposta interdisciplinar para o ensino de ciências nas séries iniciais: uma sequência didática baseada na BNCC
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-04-04)Interdisciplinarity, particularly in the educational context, has been widely discussed. Moreover, teachers' pedagogical practices play a crucial role in shaping students' learning experiences. However, integrating ... -
Práticas interdisciplinares no ensino de ciências nas séries iniciais do ensino fundamental: reflexões a partir da realidade do Seridó
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-03-25)Este artigo apresenta uma análise das práticas pedagógicas dos professores polivalentes das séries iniciais do ensino fundamental na região do Seridó, no Rio Grande do Norte, relacionando-as às abordagens discutidas em ... -
Interdisciplinaridade no ensino de ciências: uma análise da BNCC para os anos finais do Ensino Fundamental
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-04-04)This article investigates how the National Common Core Curriculum (BNCC) guides interdisciplinarity in science teaching in the final years of elementary school. The general objective is to analyze the presence of ... -
Interdisciplinaridade no ensino de ciências para a educação de jovens e adultos: desafios e possibilidades
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-03-14)This study investigated the implications of interdisciplinarity in Science education within Youth and Adult Education (EJA). The main objective was to examine how interdisciplinarity can be applied in Science teaching in ...