| português (Brasil)English | A-AA+
    • português (Brasil)
    • English
  • Enviar Arquivo
  • Portal IFRN
  • Navegar  
    • Comunidades e Coleções
    • Por data do documento
    • Autores
    • Títulos
    • Assuntos
  • Sobre
  • Ajuda  
    • Em Construção
  • Entrar
Ver item 
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de graduação
  • Licenciatura em Matemática
  • Ver item
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de graduação
  • Licenciatura em Matemática
  • Ver item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navegar

Todo o repositórioComunidades e ColeçõesPor data do documentoAutoresTítulosAssuntosEsta coleçãoPor data do documentoAutoresTítulosAssuntos

Minha conta

Entrar

Problemas reacreativos da obra Liber Abaci de Leonardo Fibonacci (1170 – 1250): uma sequêcia didática

Thumbnail
Visualizar/Abrir
Problemas_reacreativo_daobra_2025_TCC.pdf (850.3Kb)
Data
2025-03-13
Autor
Oliveira, Maria
-
Metadado
Mostrar registro completo
Resumo
This work is an investigation within the area of Mathematics Education and aims to investigate the potential of Recreational Problems from the work Liber Abaci, by Leonardo Fibonacci, for teaching mathematical content. For this, a qualitative and exploratory approach was chosen. Thus, a bibliographical survey was carried out involving Brazilian theses and dissertations on Recreational Mathematics, published between 2019 and 2024. Furthermore, the study presents a didactic sequence aimed at teachers and future Mathematics teachers, consisting of three tasks that address the story of Leonardo Fibonacci (1170 – 1250), his work Liber Abaci and Problems Recreative taken from chapter XII of this work. The results show that Recreational Mathematics has been a methodological approach recently researched in Brazil. Another result that we highlight is the importance of using Recreational Problems from historical texts in the training of Mathematics teachers, allowing them to learn about the potential of this approach and integrate them into their classes. Recreational Problems have potential for teaching mathematical content such as: fractions, ratios, proportionality, numerical sequences, recursive sequence and numerical patterns. Furthermore, it stimulates logical reasoning, creativity, problem solving and contextualization.
URI
http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/3036
Coleções
  • Licenciatura em Matemática
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015 
 
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015