| dc.creator | Oliveira, Maria | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-28T13:59:32Z | |
| dc.date.available | 2025-11-25 | |
| dc.date.available | 2025-11-28T13:59:32Z | |
| dc.date.issued | 2025-03-13 | |
| dc.identifier.uri | http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/3036 | |
| dc.description.abstract | This work is an investigation within the area of Mathematics Education and aims to investigate
the potential of Recreational Problems from the work Liber Abaci, by Leonardo Fibonacci, for
teaching mathematical content. For this, a qualitative and exploratory approach was chosen.
Thus, a bibliographical survey was carried out involving Brazilian theses and dissertations on
Recreational Mathematics, published between 2019 and 2024. Furthermore, the study presents
a didactic sequence aimed at teachers and future Mathematics teachers, consisting of three tasks
that address the story of Leonardo Fibonacci (1170 – 1250), his work Liber Abaci and Problems
Recreative taken from chapter XII of this work. The results show that Recreational Mathematics
has been a methodological approach recently researched in Brazil. Another result that we
highlight is the importance of using Recreational Problems from historical texts in the training
of Mathematics teachers, allowing them to learn about the potential of this approach and
integrate them into their classes. Recreational Problems have potential for teaching
mathematical content such as: fractions, ratios, proportionality, numerical sequences, recursive
sequence and numerical patterns. Furthermore, it stimulates logical reasoning, creativity,
problem solving and contextualization. | pt_BR |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte | pt_BR |
| dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
| dc.subject | Matemática Recreativa | pt_BR |
| dc.subject | Problemas Recreativos | pt_BR |
| dc.subject | Leonardo Fibonacci | pt_BR |
| dc.subject | Liber Abaci | pt_BR |
| dc.title | Problemas reacreativos da obra Liber Abaci de Leonardo Fibonacci (1170 – 1250): uma sequêcia didática | pt_BR |
| dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
| dc.creator.Lattes | - | pt_BR |
| dc.contributor.advisor1 | Medeiros, Suzany | |
| dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2873627924952417 | pt_BR |
| dc.contributor.referee1 | Medeiros, Suzany | |
| dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2873627924952417 | pt_BR |
| dc.contributor.referee2 | Bezerra, Maria | |
| dc.contributor.referee3 | Nascimento, Jefferson | |
| dc.contributor.referee4 | Batista, Lilliane | |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.publisher.department | Ceará-Mirim | pt_BR |
| dc.publisher.initials | IFRN | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | CNPQ::CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA | pt_BR |
| dc.description.resumo | Este trabalho é uma investigação inserida na área da Educação Matemática e tem como objetivo
investigar as potencialidades de Problemas Recreativos da obra Liber Abaci, de Leonardo
Fibonacci, para o ensino de conteúdos matemáticos, para isto, optou-se por uma abordagem
qualitativa e exploratória. Assim, foi realizado um levantamento bibliográfico envolvendo teses
e dissertações brasileiras sobre a Matemática Recreativa, publicadas entre 2019 e 2024. Além
disso, o estudo apresenta uma sequência didática voltada para professores e futuros professores
de Matemática, composta por três tarefas que abordam a história de Leonardo Fibonacci (1170
– 1250), sua obra Liber Abaci e Problemas Recreativos retirados do capítulo XII desta obra. Os
resultados mostram que a Matemática Recreativa tem sido uma abordagem metodológica
recentemente pesquisada no Brasil. Outro resultado que destacamos é a importância de utilizar
Problemas Recreativos de textos históricos na formação de professores de Matemática,
permitindo-lhes que conheçam as potencialidades dessa abordagem e a integrem-nas em suas
aulas. Os Problemas Recreativos têm potencialidades para o ensino de conteúdos matemáticos
como: frações, razões, proporcionalidade, sequências numéricas, sequência recursiva e padrões
numéricos. Além disso, estimula o raciocínio lógico, a criatividade, a resolução de problemas
e a contextualização. | pt_BR |
| dc.relation.references | OLIVEIRA, Maria Célia de Lima Batista. Problemas reacreativos da obra Liber Abaci de Leonardo Fibonacci (1170 – 1250): uma sequência didática. 2025. 63 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Ceará-Mirim, 2025. | pt_BR |