Navegação Humanas por data do documento
Itens para a visualização no momento 1-20 of 28
-
O raciocínio espacial na era das tecnologias informacionais
(Insitituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2007-03-31)In the contemporary world, or, more precisely, in this age of instantaneous and simultaneous information, the geographic reasoning has been detached and, simultaneously, modified by means of a new social and technological ... -
Os condomínios Green Village e Green Woods e as transformações no espaço urbano de Natal
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2008)The fast urban growth for which Natal city it passed in last the 20 years made to emerge diverse forms of reconfiguration of the space, amongst them, the new forms to live, that is, the horizontal closed condominiums. ... -
Uma serra de forrós: sociabilidade e festas em Gameleiras – RN
(Insitituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2010-01-01) -
A “morte” da cultura? do modelo clássico ao debate contemparâneo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2012-01) -
Ensino médio e interdisciplinaridade: reflexões sobre o ensino de Sociologia
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSão Paulo do PotengiIFRN, 2012-05-31)The Interdisciplinarity is debate in educational environment for a long time. In the context of this discussion, the need expressed by most responsible for curriculum organization is the need for the elaboration of ... -
Evasão no ensino à distância: um estudo de caso no curso de segurança do trabalho no campus São Gonçalo do Amarante – RN
(Centro de Investigação em Educação (CIEd). Instituto de Educação. Universidade do Minho. Braga-Portugal., 2013-12)É notável o crescimento quantitativo pelo qual passaram nos últimos anos os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia por todo o Brasil. No estado do Rio Grande do Norte não foi diferente. Ao se ... -
História da Educação Profissional de Jovens e Adultos no Brasil
(Realize Editora, 2014)O presente trabalho configura-se como uma pesquisa bibliográfica que visa apresentar um breve resgate histórico acerca da educação profissional de jovens e adultos no cenário nacional, buscando refletir sobre o ensino ... -
A produção do conhecimento sobre Educação Profissional : o mapeamento dos artigos científicos no Portal de Periódicos da Capes
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2015)The Professional Education (EP) in Brazil has become a professional field throughout the years and this configuration can be seen through the scientific productions of the researchers of this field in Journal Articles, ... -
Gestão e avaliação das políticas públicas para educação profissional articulada ao ensino médio (2000-2010)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2015)The paper presents a discursion about the management and evaluation of public policies, with a focus on public policy for the high school and professional education 2000 to 2010 sought to understand how these policies are ... -
Corpo, cinema e educação: cartografias do ver
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2015-01-02)The research in Education finds in the cinema a new investigative field of exploration. Furthermore, when the object of interest is related to the body in its various nuances - educational, cultural, social historical, ... -
La docencia en las reflexionas de alumnos de la licenciatura en matemática (Mossoró/RN-Brasil)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-06-01)This article has its origins in a research entitled “(Auto)biographical narratives in teacher training: an experience in mathematics course”, which was developed in the period from 2012 to 2013 in Instituto Federal de ... -
O curso de engenharia elétrica do IFPB no cenário da expansão da educação superior no brasil e os desafios para uma formação humanística
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-07-01)This article is about the Higher Education policy, focusing on the Electrical Engineering undergraduation course at Instituto Federal da Paraíba - IFPB, Campus João Pessoa. Two objectives orientate the discussion: investigating ... -
A escola para o jovem: representações de alunos em situação de distorção idade-série no município de Areia Branca-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-07-01)This study aims to examine how adolescents in age-grade and social vulnerability, students of a public school in the municipality of Areia Branca-RN, realize the educational institution where they live. The approach of ... -
Memórias da escola e escolarização
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-08-01) -
A produção do conhecimento sobre Educação Profissional: o mapeamento dos artigos científicos no Portal de periódicos da Capes
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2015-12)The Professional Education (EP) in Brazil has become a professional field throughout the years and this configuration can be seen through the scientific productions of the researchers of this field in Journal Articles, ... -
Licenciaturas nos institutos federais: a produção acadêmica sobre o estágio supervisionado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-12-01)In the last decade, there has been a strong expansion of undergraduate courses at the Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IFs) [Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs)]. As the ... -
Educação profissional no Brasil: uma trajetória de dualidade e exclusão
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2015-12-30)This paper deals with the use of education in Brazil as a historical strategy of domination, submission and class exclusion. It has the dualism of Brazilian education as its central point, in other words, the separation ... -
O apelo divisional da estruturação híbrida e multicampi dos Institutos Federais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2016)The nature of organizational subunits campuses, with legal personality and own management unit, and the rectory, juridically central holder of institutional identity, approaches theoretically Federal Institute educational ... -
Ensino médio integrado e formação docente: impasses e proposições
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2016-12-01)Brazilian education presents as a mark the divorce between general education and professional formation, theory and practice. This paper presents the Integrated High School (EMI) as a possibility of over coming this ... -
As débeis articulações como referência de gestão dos institutos federais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilReitoriaIFRN, 2016-12-31)Both bureaucratic and anarchic under tension of a matrix structure with anchoring between centralization and decentralization, educational organization Federal Institute comprises multiple dimensions and images, demands ...