Mestrado Acadêmico em Educação Profissional: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 21-40 of 58
-
O ensino profissional do Rio Grande do Norte: indícios da ação do Estado de 1908 a 1957
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-02-21)This dissertation aims to understand how professional education was configured in Rio Grande do Norte between 1908 and 1957. And as specific objectives: to map the deliberations for the professional education in the ... -
A Educação Profissional na campanha de pé no chão também se aprende a ler: de pé no chão também se aprende uma profissão
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-03-30)This dissertation is a part of the history of vocational Professional Education materialized in the core of the campaign Barefoot, We Also Learn to Read (De Pé No Chão Também Se Aprende a Ler). It aims at promoting the ... -
O acesso de estudantes quilombolas no IFRN: análise da lei 12.711/2012
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)This dissertation aims to analyze the access of students to Integrated High School in the Campi of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) since the implementation of Law ... -
Concepções de formação humana nas políticas de educação profissional e sua materialidade no ensino médio integrado do Instituto Federal do Amapá.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-26)This dissertation aims to analyze what conceptions of human formation can be present in the Brazilian professional education policies, as well as in the documents and speeches of teachers, pedagogical staff, managers and ... -
Educação profissional e conselho de classe: a experiência no curso de informática do IFRN/ Caicó
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)Historically speaking, the popular participation in the educational processes in Brazil is marked by an elitist vision of the State. Education Counsels are made by a chosen group of scholars and the population that are ... -
Educação profissional e formação continuada de professores/supervisores: relações entre o PIBID IFRN/Macau e a SEEC/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-04-06)This study was developed during the master’s Degree Course in Professional Education through the Post-Graduation Program in Professional Education (PPGEP) at the Federal Institute of Education, Science and Technology of ... -
Tecnologias da informação e comunicação nas práticas docentes no PROEJA do Centro Estadual de Educação profissional Senador Jessé Pinto Freire (CENEP): limites e possibilidades para formação humana integral
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-23)The present study aims to analyze the forms of appropriation and use of ICT (Information and Communication Technology) in the context of the teaching practices of the National Program of Professional Education integrated ... -
Início da carreira e saberes da docência na Educação Profissional e Tecnológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-08-28)In this study, we seek to understand how early career teachers in/of the Federal Institute of Education, Science and Technology of the State of Rio Grande do Norte (IFRN) construct and value teaching knowledge. More ... -
Avaliação do Programa Nacional de Alimentação Escolar na educação profissional: triangulando indicadores no IFRN e no IFSULDEMINAS
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-08-29)The National School Meal Program is considered the main food program in Brazil and it is a public policy recognized as one of the most relevant and long lasting. Due to its recent implementation in the Federal Network of ... -
A Unidade de Ensino Descentralizada da ETFRN em Mossoró/RN: contextualização histórica e práticas de formação
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-03-31)During the first term of President José Sarney (1985-1990) and the first expansion of the Vocational Professional Education in Brazil, the first Decentralized Teaching Unit (Unidade de Ensino Descentralizada – UNED) of ... -
A leitura do texto literário na formação dos sujeitos da educação profissional: circulação, uso e a formação leitora de alunos do Ensino Médio Integrado do IFRN – Campus Natal Central
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-08-26)El estudio muestra lal ectura del texto literario como un elemento importante en la formación integral del hombre y de los diálogos con el campo de la literatura, con los estudiantes de la Escuela Secundaria Integrada ... -
Ensino técnico profissionalizante no ensino técnico profissionalizante no centro de ensino de 2° grau professor Anísio Teixeira: uma análise histórica das práticas pedagógicas (1974 A 1985)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-04-10)This dissertation deals with a historical analysis of the pedagogical practices of the Secondary Education Center Professor Anísio Teixeira, with a temporal cut in the years 1974-1985. Its specific objectives are to ... -
A formação de professores para a educação profissional: investigando as práticas docentes no curso de Licenciatura em Química no IFRN campus Ipanguaçu
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-08-31)The teachers’ training for professional education (EP) is a field that presents discontinuity in front of the policies of teacher training, being characterized by emergencyand special programs, which make times and spaces ... -
Trabalho educativo do técnico-administrativo do IFRN/CNAT: consensos e dissensos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-05-23)The ontological, creative and historical conception of work is not reducible to the labor activity, but it is the production of all the dimensions of human life. Work is the pivotal point between the object of this research, ... -
Políticas públicas de inclusão de pessoas com deficiência na educação profissional: ações e possibilidades no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-05-18)This research is an analysis of inclusive education policies implemented in Brazil, with emphasis on the processes of inclusion of people with disabilities in the Professional Education at the Federal Network of Professional ... -
Avaliação de implementação do curso de graduação tecnológica em gestão de coopertivas – UFRN/PRONERA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-08-12)This research aimed to evaluate the process of implementation of the Cooperative Manegment Technological Graduation Course offered by the Federal Institute of Colonization and Agrarian Reform (INCRA) and the Federal ... -
A formação política dos estudantes do Ensino Médio Integrado no IFRN-CNAT
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-07-01)The process of globalization, financialization and the flexible accumulation form are intrinsic aspects of the diversification of the capitalist mode of production, shifting values and concepts from the society to the ... -
O Programa Nacional Mulheres Mil no contexto das políticas públicas de educação profissional no Brasil
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-02-20)The Women´s National Program “Mulheres Mil” is analyzed in the context of the national public policies of Professional Education and it was verified which advances and challenges were accomplished, ... -
Políticas para a formação de professores no Brasil: em busca de indícios de sua articulação com a Educação Profissional
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-11-30)This research had the objective to investigate how the public policies for teacher education in Brazil were developed, searching for evidences of their articulation with the policies of teacher education for Vocational ... -
O caminho feito ao andar: itinerários formativos do professor bacharel no ensino médio integrado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-04-25)ABSTRACT This dissertation aims to discuss the formative itinerary of teachers who have not been through proper institutional teaching education and teach “Ensino Médio Integrado”, which is a teaching offer that articulates ...