Teses e dissertações defendidas no IFRN: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 101-120 of 217
-
Uso do bioestimulante à base de algas marinhas e água residuária de piscicultura na produção de mudas de Mulungu( Erythrina Velutina Wild) em solo de área degradada
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2021-11-25)Water is an increasingly scarce natural resource, especially in the agricultural area, being a decisive factor in the production of forest seedlings for the recovery of degraded areas. By integrating aquaculture with ... -
Segurança alimentar: avaliação do conteúdo de metais pesados presentes nos principais produtos aquícolas produzidos no Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2021-08-18)Heavy metals are a current theme, because depending on their concentrations, these elements can present toxic properties, when in contact with aquaculture organisms they incorporate by bioconcentration or biomagnification ... -
“ Nesse tempo falava-se muito de música “ : práticas pedagógicas do Instituto de Música do Rio Grande do Norte (1933-1961) em três movimentos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2021-04-30)This work deals with professional education in the area of music in the state of Rio Grande do Norte in Brazil in the period between 1933 to 1961. It emphasizes the Music Institute of Rio Grande do Norte in Brazil, a ... -
“Espelho, espelho meu”: um olhar sobre as práticas pedagógicas de educação física a partir da imagem corporal de estudantes do ensino médio integrado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2021-06-25)This study had as its theme the relations between the integral human formation ventilated by the pedagogical practices of Physical Education in Professional Education and the human body image of the students from the ... -
Diagnóstico de um sistema hidrossanitário em ambiente escolar e elaboração do plano de gestão sustentável de água e esgoto
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2011-10-11)Sustainable water management is important so that its consumption is rational, that is, so that only the amount of water necessary for the main activity is used, reducing waste. It is possible to achieve this feat by ... -
Sustentabilidade socioecológica na visão e prática de docentes do ensino fundamental rumo à aprendizagem baseada em problemas
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2021-09-17)Education on socio-ecological sustainability needs to be present in the curriculum and in the teaching practice of basic education in view of the current planetary emergency that we are experiencing. However, it was ... -
Capacitação docente para o uso da Aprendizagem Baseada em Problemas no ensino fundamental
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2021-09-17)This didactic guide entitled Teacher training for the use of problem-based learning in elementary school Teaching guide aimed at socio-ecological sustainability is the result of a survey by the Professional Master's Degree ... -
Percepções e práticas de sustentabilidade dos docentes de pedagogia de instituição de ensino superior de Natal-RN por meio da gamificação
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2021-09-09)Since the inception of the 2030 Agenda, higher education institutions have begun to expand their social and environmental commitments and responsibilities, including 17 Sustainable Development Goals (SDGs), especially ... -
Análise de práticas eficazes no gerenciamento de resíduos da construção civil em canteiro de obras: proposta de um manual
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2021-07-01)The construction industry is one of the most influential and important for the productive growth of Brazil, however, this sector has strong contribution to environmental degradation by the extraction of approximately 40% ... -
O livro didático e o enfoque CTS: possibilidades para o estudo dos gases no ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroOutroIFRN, 2019-02-26)The STS (Science-Technology-Society) studies represent a vast and complex branch of knowledge, with many thematic foci and that aggregates many researchers. The STS movement emerged in the United States, in college ... -
Diagnóstico rural participativo e plano de ações sustentáveis: o caso da comunidade indígena Catu
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-06-27)Strategies developed to improve the lives of people in indigenous communities have not worked when they are created without dialogue with these communities. For this reason, this research aims to analyze the living ... -
Caracterização ambiental de posto de revenda de combustíveis sob a ótica de adequação ambiental: um caso em Mossoró-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-08-30)Sustainability is the primary focus of corporate management strategies. Filling stations in Brazil have implemented sustainable strategies, particularly in socioeconomic pillars. However, few empirical studies have ... -
Educação a Distância e Educação Profissional: um olhar sobre o curso técnico de Segurança do Trabalho
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2019-04-21)The present study focused on the Professional Education, taking as reference the technical course of work safety in the distance modality.The objective is to analyze the perceptions of the Technicians in Work Safety trained ... -
O trabalho como princípio educativo no Programa de Apoio Institucional à extensão do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (2012-2018)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2020-02-20)This dissertation aims to analyze if there exist or if there does not exist the work as an educational principle in the extension projects of the Institutional Support Program to the Extension of the Federal Institute of ... -
Tecnologia social na educação profissional e tecnológica : perspectivas da formação do curso técnico integrado em informática do IFRN - Campus Mossoró
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2015-07-08)The social function of educational institutions has been historically restricted to produce labor force in order to supply the job market and keep the social policy of ruling classes. This logic has found broad space at ... -
Avaliação da variabilidade geoquímica de elementos de terras raras, urânio e tório em perfis regolíticos/lateritizados em rochas do complexo jequié Bahia, Brasil
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2019-08-29)The most common rare earth economic mineral deposits are associated with cacialcaline to alkaline magmatic rocks and their products of the weathering. In this work, we present data from drilling conducted in rare earth ... -
Políticas de formação de professores para a educação profissional das pessoas com deficiência: um estudo exploratório no Instituto Federal do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2019-03-29)This dissertation approaches the policies implemented in Brazil focusing, teacher formation for disabled people at professional education institutions which attend to disabled people. This dissertation analyzes the policies ... -
Medição e monitoramento em agroecossistemas familiares de cultivo de manga irrigada e sequeiro sob a ótica do MESMIS
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-10-30)Family farming is associated with family values, characterized by farmers who work mainly with their families and live on small farms, struggle to survive, face adverse conditions to integrate and compete in distorted ... -
Monitoramento do aquífero Dunas/Barreiras em Natal-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2019-08-29)Monitoring is a tool used to monitor the hydrodynamic and / or hydrochemical behaviour of the aquifer. Hydrodynamic monitoring, this Static Level is a fundamental hydrodynamic parameter for understanding phreatic surface ...


















