Trabalhos acadêmicos e técnicos: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 21-40 of 765
-
Práticas docentes para formação de alunos cegos no curso de letras português e espanhol do IFRN: desafios e possibilidades
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-07-18) -
Uma proposta para o ensino de hidrostática com ênfase em ciência, tecnologia e sociedade
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-05-20)This work proposes an approach to teaching hydrostatics, highlighting the integration between science, technology and society. Initially, the basic concepts of hydrostatics are presented and the importance of its teaching ... -
Oficinas pedagógicas sobre astronomia como ferramenta de formação continuada para professores da educação básica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-10)The deficiency in the initial training of teachers who teach science in basic education is indicated by research as an issue to be overcome in the teaching of astronomy. This monograph deals with the continuing education ... -
Salto com vara e conservação de energia mecânica: uma análise das questões de física em vestibulares
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-04-18)This study aims to analyze the issues of entrance exams and ENEM, focusing on understanding the different types of energy involved in pole vaulting, especially the conservation of mechanical energy. The research focused ... -
Física e Educação Inclusiva: um relato de experiência de estratégias para a inclusão de um estudante com TEA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-03-26)The education has undergone many changes over the years. However, we know that inclusive education is still greatly neglected and classroom adaptations are still challenging. Therefore, when speaking of inclusive education, ... -
Um estudo sobre a percepção de alunos do ensino médio acerca do trabalho do cientista
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-12-18)ABSTRACT This article investigates high school students' perception of scientific work, with a specific focus on a school in the interior of Rio Grande do Norte. To contextualize this analysis, the research is based on ... -
A integração da história e filosofia da ciência no ensino de física: uma análise por meio da revisão sistemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-12)In this article, we conducted a systematic review carried out on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), with the aim of analyzing the methods and teaching ... -
Preferências dos consumidores de vestuário de Caicó/RN: uma análise dos elementos que influenciam a opção pela Shein em detrimento do comércio físico local
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-08)With the evolution of Information and Communications Technologies in the 20th century, information about the culture of fashion consumption has become global. This evolution also took place in the form of production, giving ... -
Estudo comparativo da modelagem plana de um vestido feminino sob a ótica dos biotipos propostos na norma ABNT NBR 13.377/95 e 16.933/21
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-05)The body and clothing are kinetic. The interaction between design, fashion and the body materialize clothing, which affects the sensitivity of the being and syncretizes expression, language and communication. Understanding ... -
Desenvolvimento de um produto de vestuário para pessoas com transtorno de processamento sensorial, especificamente sensibilidades à têxteis e texturas
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-11-20)This research addresses the issue of Sensory Processing Disorder (SPD) in clothing, since for fashion the senses are extremely important, especially touch and sight, as they provide experiences, satisfaction and adherence ... -
Hora do sono: transformando a qualidade de vida
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-02) -
Análise sobre a aplicabilidade do plano diretor do município de São Paulo do Potengi - RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSão Paulo do PotengiIFRN, 2018-08-25) -
“Disseram que eu voltei americanizada?”: signos da cultura brasileira nos figurinos da Anitta no processo de sua internacionalização
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-12-19) -
Tutoria de aprendizagem e laboratório (TAL): desenho assistido por computador
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSão Gonçalo do AmaranteIFRN, 2023-12-25) -
Beleza e representatividade: a imagem da mulher associada a concursos de beleza
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-05)Beauty contests no longer reinforce a single standard of beauty or an unnecessary objectification of female bodies. Slim bodies or angelic faces are no longer their focus. Current competitions have undergone several changes, ... -
A sensação da favela: análise de figurinos da cantora anitta como materialização semiótica de representação da cultura brasileira antes do processo de internacionalização de sua carreira
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-12-19)Hailing from Honório Gurgel - a suburb of Rio de Janeiro/Brazil, Anitta has a particular aesthetic and uses her costumes as a visual identity strategy to promote her culture, making it possible to see her as an artist who ... -
“Menino eu sou é homem, e como sou...”: análise do comportamento de consumo de moda pelo público masculino
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-11-07)The male public is increasingly concerned with its appearance, clothing and aesthetics. By studying men's relationship with fashion, it is possible to understand their consumption behavior, their interaction with other ... -
Para além do monetário: um estudo exploratório sobre as revoluções industriais e suas moedas de troca
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-02-01)During the year 2022, I noticed that no academic work in Brazil addressed the history of the products that were emblematic in each revolution. practices the effect it had at the time, with that, I divided it into three ... -
Percepção dos alunos de uma escola de educação profissionalizante sobre o ensino de modelagem e costura e inserção no mercado de trabalho
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-02)In the Seridó Potiguar region, a vocational school stands out for teaching pattern-making and sewing to those who wish to train and enter this job market, due to the potential and current development of this sector in the ... -
Moda e semiótica: uma análise das capas da revista Vogue Brasil em tempos de pandemia
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-11-09)This research deals with a semiotic analysis of the covers of Vogue Brasil magazine, especially the monthly editions launched in the first years of the Covid-19 pandemic. We aim to analyze, in this way, the meanings produced ...