Trabalhos acadêmicos e técnicos: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 1-20 of 1033
-
A trajetória do IDEB no Rio Grande do Norte: uma análise do desenvolvimento da educação no estado de 2007 a 2023
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-11-11)The Basic Education Development Index (IDEB) was officially created in 2007 (Brazil, 2007) as an essential tool to assess and promote the quality of education in Brazilian schools. Thus, this study analyzes the trajectory ... -
Realidade aumentada e o uso do geogebra 3d no ensino de geometria espacial: construções e propostas de atividades didáticas
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-08-08)This study aims to explore the potential of the GeoGebra 3D tool, with an emphasis on the 3D Calculator available for mobile devices, in the teaching of spatial geometry. The research, of an experimental and qualitative ... -
Sismologia e matemática: uma investigação sobre a falha de samambaia e uma sequência didática para o ensino de logaritmos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2024-09-24)This monograph presents a proposal for a teaching sequence that integrates concepts of seismology and logarithms, with emphasis on the Samambaia Fault, an important Brazilian geological fault located in the Mato Grande/RN ... -
Educação financeira no currículo das licenciaturas em matemática das Instituições de Ensino Superior (IES) públicas do Rio Grande do Norte.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-11-11)The National Common Curricular Base (BNCC), in force since 2017, designates Financial Education as one of the contents to be developed in the school environment and, despite its multidisciplinarity, it is especially ... -
Problemas reacreativos da obra Liber Abaci de Leonardo Fibonacci (1170 – 1250): uma sequêcia didática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-03-13)This work is an investigation within the area of Mathematics Education and aims to investigate the potential of Recreational Problems from the work Liber Abaci, by Leonardo Fibonacci, for teaching mathematical content. ... -
Relatório de jovem aprendiz Camanor Produtos Marinhos S.A.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-12-13)This report describes the activities carried out by a student from the Federal Institute of Rio Grande do Norte, Campus Canguaretama (IFRN), who was pursuing a technical course in informatics. The student participated in ... -
Relatório de prática profissional efetiva na empresa Camanor Produtos Marinhos S.A.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-01-16) -
A cesta básica como tema gerador para o ensino de estatística: uma sequência didática construída sob a ótica da aprendizagem baseada em projetos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-08-06)In view of contemporary demands for mathematical education that enables critical reading of the world, this study proposes an approach to teaching statistics in basic education, linking the fundamentals of project-based ... -
Integração de funções racionais por frações parciais: uma possibilidade de ensino por meio da metodologia ativa aprendizagem baseada em equipes
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2024-10-01)Students' learning about concepts in a course involving Integral Calculus presents worrisome difficulty rates, as there is a significant number of failures and withdrawals in disciplines involving this theme. To investigate ... -
Sismologia e matemática: uma investigação sobre a falha de samambaia e uma sequência didática para o ensino de logaritmos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2024-09-24)This monograph presents a proposal for a teaching sequence that integrates concepts of seismology and logarithms, with emphasis on the Samambaia Fault, an important Brazilian geological fault located in the Mato Grande/RN ... -
Proposta para o ensino das quatro operações com jogos educacionais: um guia didático
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-08-13)This Final Undergraduate Project aims to develop a didactic guide composed of educational games focused on teaching the four basic mathematical operations (addition, subtraction, multiplication, and division) within the ... -
Explorando potencialidades no ensino de recorrências com os três momentos pedagógicos: história, teoria e aplicações
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-07-16)This work aims to present a teaching proposal for numerical sequences and recurrence relations based on the methodology of the Three Pedagogical Moments (3PM). The study starts from the observation that many students ... -
Matemática recreativa e Malba Tahan: sequência didática para o ensino de expressões numéricas no ensino fundamental II, a partir da obra o homem que calculava
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2025-08-12)This study highlights the importance of incorporating teaching methodologies in Mathematics classes that make learning more dynamic, accessible, and contextualized, stimulating students’ interest in the subject and ... -
Informatização social : o uso da tecnologia para a aprendizagem
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-12-20) -
O ensino de língua inglesa na educação de jovens e adultos no Município de Canguaretama/RN : percepções docentes
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-11-05)Teaching English to Youth and Adult Education students – EJA – still constitutes a major challenge for teachers in Brazil. Based on this question, the present paper is then established, with the objective of knowing the ... -
Elaboração de projetos elétricos para empresas de telecomunicações
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-01-24) -
Um relato de aprendizagem no Madeiro Beach Hotel
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-01-18) -
Relatório do projeto de pesquisa “Rivalidade e convivência entre os torcedores do Rio Grande do Norte’’
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-12-30) -
Desenvolvimento do módulo front-end do sistema gameprofile
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-CentralIFRN, 2025-06-30)The growth of online gaming communities highlights the challenges of team building systems, which often lead to frustration due to limited criteria. In this context, this paper presents the development of the front-end ... -
Estudo de caso: viabilidade técnico-financeira de implantação de sistema de geração de energia solar fotovoltaica para empreendimento rural de avicultura em Santa Cruz - RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-CentralIFRN, 2021-04-28)



















