Navegação por autor "Honda, Clarissa Souza de Andrade"
Itens para a visualização no momento 1-8 of 8
-
Análise dos problemas matemáticos de um livro didático do 9º ano numa perspectiva da educação do campo e da etnomatemática
Silva, Ednaldo Severino; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-08-31)The work aims to make an analysis from the perspective of Rural Education and Ethnomathematics, of the mathematical problems present in a 9th grade textbook, adopted by the Carlos Gomes State School. In this analysis, we ... -
Contextos investigativos na educação infantil como prática pedagógica
Freire, Abkeila Santana; http://lattes.cnpq.br/3514654476021039 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025-03-11)The object of this article is to study the use of investigative contexts as pedagogical strategies designed to stimulate children's protagonism through active learning and exploration as an enabler of the investigative ... -
O desejo de retornar aos estudos na visão de mulheres adultas do sítio Areia Branca. em Canguaretama/RN
Silva, Ana Lúcia da; . (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-05-01)Many adults, including women and men, in rural communities still lack basic schooling, given the high rates of illiteracy and non-completion of primary and secondary education in rural areas in our country. Sitio Areia ... -
Educação em tempos de covid-19 : ensino, aprendizagem e práticas pedagógicas na Escola do Campo Jarbas Passarinho – Baía Formosa/RN
Bezerra, Maria da Glória de Lima; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-12-08)This article presents the results of a case study carried out at Escola Municipal Jarbas Passarinho (EMJP), located in Vila Pituba, rural area of the municipality of Baía Formosa/RN. The research was born from the concerns ... -
O ensino interdisciplinar das ciências humanas nas escolas do campo : desafios e possibilidades
Nascimento, Eloiza de Lima; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2019-12-30)This study is the result of observations and investigations made through experiences at Elza Bezerril Ribeiro Municipal School, located in Piquiri District, Canguaretama, Rio Grande do Norte. The school, although located ... -
Um estudo sobre a percepção de alunos do ensino médio acerca do trabalho do cientista
Oliveira, Moisés Medeiros de; https://lattes.cnpq.br/6640088237851231 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-12-18)ABSTRACT This article investigates high school students' perception of scientific work, with a specific focus on a school in the interior of Rio Grande do Norte. To contextualize this analysis, the research is based on ... -
Etnomatemática : comparação entre os métodos de comercialização de produtos da feira livre e no supermercado
Pessoa, Breno Felipe; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-01-03)The presente study proposes to analyze the knowledge used by the fair in the city of montanhas – rn. The general objective is to analyze the methods/forms used by stallholders and compare them with those in the supermarket. ... -
Para nós, quem somos? Para os outros , o que somos? Um olhar sensível sobre a juventude da EJA na Escola Municipal José de Carvalho e Silva
Oliveira, Maria Alessandra de; Honda, Clarissa Souza de Andrade (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2019-11-08)The present work is entitled “Who are we? For others, what are we? A sensitive look at the youth of EJA at José de Carvalho e Silva Municipal School ”. In the midst of the reality of a class considered difficult by many, ...







