Memoria: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 61-80 of 2182
-
Questões sociocientíficas: um caminho possível para a promoção da alfabetização científica e tecnológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2022-01-01)Scientific and technological advances are present throughout the social sphere, offering contributions to society, but also losses. Considering these aspects, it is essential to discuss science and technology in science ... -
Análise da percepção dos estudantes do Ensino Médio sobre a importância da Química
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2019-05-01)This work aims to understand the perception about Chemistry and Chemistry learning of integrated high school students, thus, it analyzes the knowledge level of the students of the Construction and Information Systems ... -
Um olhar docente sobre as relações ciência, tecnologia e sociedade/ CTS no ensino médio integrado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2021-01-30)The present article aims to understand the views of teachers on various Federal Institutes campi about the Science, Technology and Society (STS) relationships, with the goal to understand the formation of the teacher and ... -
Estado da Arte : apicultura no ensino
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2023-09-01)Updating on alternative teaching methods is important to develop classes that promote more concrete learning, aiming not only to reach a minimum score required by the school, but that the contents can be understood by ... -
Uma proposta para o ensino de hidrostática com ênfase em ciência, tecnologia e sociedade
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-05-20)This work proposes an approach to teaching hydrostatics, highlighting the integration between science, technology and society. Initially, the basic concepts of hydrostatics are presented and the importance of its teaching ... -
Oficinas pedagógicas sobre astronomia como ferramenta de formação continuada para professores da educação básica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-10)The deficiency in the initial training of teachers who teach science in basic education is indicated by research as an issue to be overcome in the teaching of astronomy. This monograph deals with the continuing education ... -
Salto com vara e conservação de energia mecânica: uma análise das questões de física em vestibulares
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-04-18)This study aims to analyze the issues of entrance exams and ENEM, focusing on understanding the different types of energy involved in pole vaulting, especially the conservation of mechanical energy. The research focused ... -
Física e Educação Inclusiva: um relato de experiência de estratégias para a inclusão de um estudante com TEA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-03-26)The education has undergone many changes over the years. However, we know that inclusive education is still greatly neglected and classroom adaptations are still challenging. Therefore, when speaking of inclusive education, ... -
Análise do ensino médio com base em índices e indicadores: o que mostram os números em Caicó/RN?
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-11-16)- -
Um estudo sobre a percepção de alunos do ensino médio acerca do trabalho do cientista
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-12-18)ABSTRACT This article investigates high school students' perception of scientific work, with a specific focus on a school in the interior of Rio Grande do Norte. To contextualize this analysis, the research is based on ... -
A integração da história e filosofia da ciência no ensino de física: uma análise por meio da revisão sistemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-12)In this article, we conducted a systematic review carried out on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), with the aim of analyzing the methods and teaching ... -
Percepção ambiental e qualidade da água na rede de distribuição : um estudo de caso sobre Nísia Floresta-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2023-10-27)Universal and equitable access to drinking water represents a major challenge for humanity, as it is directly linked to the quality of life and health of the population. With the aim of evaluating the population's ... -
Efeito da utilização de resíduos sólidos de rochas ornamentais do Seridó potiguar nas propriedades de argamassa autonivelante
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2023-09-05)The mineral industry focused on the extraction of dimension stones has a positive impact on the economy of Seridó Norte Rio Grande. However, because it is a mineral extraction, a non-renewable natural resource, there is a ... -
Preferências dos consumidores de vestuário de Caicó/RN: uma análise dos elementos que influenciam a opção pela Shein em detrimento do comércio físico local
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-08)With the evolution of Information and Communications Technologies in the 20th century, information about the culture of fashion consumption has become global. This evolution also took place in the form of production, giving ... -
Estudo comparativo da modelagem plana de um vestido feminino sob a ótica dos biotipos propostos na norma ABNT NBR 13.377/95 e 16.933/21
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-05)The body and clothing are kinetic. The interaction between design, fashion and the body materialize clothing, which affects the sensitivity of the being and syncretizes expression, language and communication. Understanding ... -
Desenvolvimento de um produto de vestuário para pessoas com transtorno de processamento sensorial, especificamente sensibilidades à têxteis e texturas
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-11-20)This research addresses the issue of Sensory Processing Disorder (SPD) in clothing, since for fashion the senses are extremely important, especially touch and sight, as they provide experiences, satisfaction and adherence ... -
Anais da V Semana de Ciência, Tecnologia e Cultura do Campus São Gonçalo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSão Gonçalo do AmaranteIFRN, 2024-03-26) -
Formação tecnológica em gestão desportiva e de lazer nos institutos federais de educação profissional, científica e tecnológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-02-09)ABSTRACT This research is part of the field of Professional Education (PE) studies, focusing on the production of knowledge about professional training in Sport and Leisure. The study aimed to evaluate and compare the ... -
A Rede e-Tec Brasil e a formação para o trabalho: entre a necessidade e a utopia
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2022-03-29)ABSTRACT The e-Tec Brasil Network is part of the country's educational policy framework in the 21st century, focusing on training for work. In this study, we approach this policy, having as research object its creation ... -
O plano de formação continuada dos servidores da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (Plafor): da necessidade á invisibilidade
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-09-15)ABSTRACT This research deals with the presentation and evaluation of the Continuing Training Plan for Employees of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education (Plafor), established in ...