| dc.creator | Silva, Rafaela | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-28T13:59:55Z | |
| dc.date.available | 2025-11-25 | |
| dc.date.available | 2025-11-28T13:59:55Z | |
| dc.date.issued | 2025-11-11 | |
| dc.identifier.uri | http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/3037 | |
| dc.description.abstract | The National Common Curricular Base (BNCC), in force since 2017, designates
Financial Education as one of the contents to be developed in the school environment and,
despite its multidisciplinarity, it is especially related to mathematical thinking, demarcating
the insertion of this content in Basic Education. Therefore, the present work has as its main
objective to analyze whether Financial Education is addressed in the curriculum of the
Mathematics Degree courses offered by the public Higher Education Institutions (IES) of the
State of Rio Grande do Norte. In this sense, the current curricular matrices of the Mathematics
Degree courses of the following institutions were verified: Federal University of Rio Grande
do Norte (UFRN), State University of Rio Grande do Norte (UERN), Instituto de Educação
Superior Presidente Kennedy and Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFESP) and the
Federal Institute of Education, Sciences and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN).This
analysis seeks to identify which curricular components are related to the topic, and also makes
it possible, through an investigation of previous curricula, to identify the approach to the topic
in the teacher training courses that are offered. The analysis will be carried out based on a
review of the Course Pedagogical Project (PPC) of the undergraduate courses in Mathematics
of the selected HEIs. From the mapping of the Curricular Matrix tables, it was possible to
identify the disciplines that dialogue with the themes of Financial Education, Financial
Mathematics and approximations. Therefore, this work proposes to be an exploratory research
with documentary analysis. The hypothesis developed considered that the Financial Education
component, despite having been included in the regulations recently, needs to be developed in
the training of mathematics teachers. With the investigation carried out in the PPCs of the
Institutions, it was found that in some cases, there was a setback, and in others, we have no
evidence that the topic was or has been addressed in higher education. | pt_BR |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte | pt_BR |
| dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
| dc.subject | Currículo | pt_BR |
| dc.subject | Educação Financeira | pt_BR |
| dc.subject | Licenciatura em Matemática | pt_BR |
| dc.subject | Matemática Financeira | pt_BR |
| dc.title | Educação financeira no currículo das licenciaturas em matemática das Instituições de Ensino Superior (IES) públicas do Rio Grande do Norte. | pt_BR |
| dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
| dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1765311620382863 | pt_BR |
| dc.contributor.advisor1 | Azevedo, Sylvester | |
| dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9124033582884586 | pt_BR |
| dc.contributor.referee1 | Azevedo, Sylvester | |
| dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9124033582884586 | pt_BR |
| dc.contributor.referee2 | Braga, Alexandra | |
| dc.contributor.referee3 | Nascimento, Jefferson | |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.publisher.department | Ceará-Mirim | pt_BR |
| dc.publisher.initials | IFRN | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | CNPQ::CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA | pt_BR |
| dc.description.resumo | A Base Nacional Comum Curricular (BNCC), vigente desde 2017, designa a
Educação Financeira como um dos conteúdos a serem desenvolvidos no ambiente escolar e
que, apesar de sua multidisciplinaridade, é especialmente relacionado ao pensamento
matemático, demarcando a inserção deste conteúdo na Educação Básica. Sendo assim, o
presente trabalho tem como principal objetivo analisar se a Educação Financeira é abordada
no currículo dos cursos de Licenciatura em Matemática ofertados pelas Instituições de Ensino
Superior (IES) públicas do Estado do Rio Grande do Norte. Nesse sentido, foram analisadas
as matrizes curriculares atuais das Licenciaturas em Matemática das seguintes Instituições:
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Universidade do Estado do Rio
Grande do Norte (UERN), Instituto de Educação Superior Presidente Kennedy e Instituto
Federal do Rio Grande do Norte (IFESP) e o Instituto Federal de Educação, Ciências e
Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Nessa análise, busca-se identificar quais
componentes curriculares estão relacionados com a temática, possibilitando ainda, por meio
de uma investigação nos currículos anteriores, identificar a abordagem da temática nos cursos
de formação de professor que são ofertados. A análise será realizada a partir de uma revisão
dos Projeto Pedagógico de Curso (PPC) dos cursos de licenciatura em Matemática das IES
selecionadas. A partir do mapeamento dos quadros de Matrizes Curriculares, foi possível
identificar as disciplinas que dialogam com as temáticas de Educação Financeira, Matemática
Financeira e aproximações. Sendo assim, o presente trabalho se propõe a ser uma pesquisa de
caráter exploratório com análise documental. A hipótese elaborada considerou que o
componente de Educação Financeira, apesar de ter sido incluído nos normativos
recentemente, carece de ser desenvolvido na formação de professores de matemática. Com a
investigação realizada nos PPC’s das Instituições se constatou que em alguns casos, houve o
retrocesso, e em outros, não temos evidências de que o tema foi ou tenha sido abordado no
ensino superior. | pt_BR |
| dc.relation.references | SILVA, Rafaela Camila Gomes da. Educação financeira no currículo das licenciaturas em matemática das Instituições de Ensino Superior (IES) públicas do Rio Grande do Norte. 2025. 46 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Ceará-Mirim, 2025. | pt_BR |