| português (Brasil)English | A-AA+
    • português (Brasil)
    • English
  • Enviar Arquivo
  • Portal IFRN
  • Navegar  
    • Comunidades e Coleções
    • Por data do documento
    • Autores
    • Títulos
    • Assuntos
  • Sobre
  • Ajuda  
    • Em Construção
  • Entrar
Ver item 
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de graduação
  • Licenciatura em Física
  • Ver item
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de graduação
  • Licenciatura em Física
  • Ver item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navegar

Todo o repositórioComunidades e ColeçõesPor data do documentoAutoresTítulosAssuntosEsta coleçãoPor data do documentoAutoresTítulosAssuntos

Minha conta

Entrar

Gênero e raça nas licenciaturas em física no Rio Grande do Norte

Thumbnail
Visualizar/Abrir
Gênero-e-raça-nas-licenciaturas_monografia_2025.pdf (750.5Kb)
Data
2025-02-20
Autor
Medeiros Neta, Maria Carmelita
http://lattes.cnpq.br/3199455307342560
Metadado
Mostrar registro completo
Resumo
Analyze the profile of students enrolled in undergraduate Physics teaching courses in Rio Grande do Norte between 2013 and 2022, focusing on gender and race variables. Using data from the Higher Education Census, the analysis revealed significant disparities. The 2012 Quota Law had a positive impact on racial inclusion, increasing the presence of black and mixed-race students, although indigenous students remain underrepresented. Female representation also remains low, particularly in comparison to men, reflecting gender inequalities in natural science courses. Despite progress, academic success rates among the different groups analysed reveal persistent challenges: women and black and mixed-race students have lower completion rates compared to white men. The study highlights the need for more effective and inclusive public policies to promote equity in undergraduate Physics teaching courses. The research contributes to the academic debate on inclusion and retention in higher education, identifying both progress and gaps that still need to be addressed to ensure greater diversity and equal opportunities.
URI
http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/2862
Coleções
  • Licenciatura em Física
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015 
 
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015