dc.creator | Soares, Fernando José | |
dc.date.accessioned | 2025-03-21T13:40:08Z | |
dc.date.available | 2023-12-09 | |
dc.date.available | 2025-03-21T13:40:08Z | |
dc.date.issued | 2023-08-02 | |
dc.identifier.uri | http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/2836 | |
dc.description.abstract | The objective of the research was to identify the factors that lead rural youth and adults to abandon the EJA classroom at the João Lino da Silva Indigenous Municipal School, in the Catu Indigenous Community, Canguaretama/RN, and point out possible ways to combat school dropout. in EJA at that school. For this, qualitative research was carried out, with documentary analysis, bibliographical survey and data collection through questionnaires and interviews. Two types of questionnaires were applied: one with the three former EJA teachers and the other with the school's two current managers, and the interviews were carried out with 12 former students. The results revealed that the factors that most contribute to the evasion of EJA students at the João Lino Indigenous School are work, tiredness, lack of incentive and even the student's lack of interest. Therefore, fatigue acquired from carrying out day-to-day activities is the main reason for so many dropouts.We also found that teachers look for various alternatives to encourage students to stay at school and at the same time students also face a “battle”, as most of the time they are unable to balance work, family and school, almost always causing them to drop out. school, unfortunately the need to work to provide for themselves and their families overcomes the desire to study. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Evasão escolar | pt_BR |
dc.subject | Escola João Lino da Silva | pt_BR |
dc.subject | EJA | pt_BR |
dc.title | Educação no campo para jovens e adultos : evasão na escola municipal indígena João Lino da Silva, Catu Canguaretama/ RN | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.creator.Lattes | - | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Costa, Ana Mônica de Britto | |
dc.contributor.advisor1Lattes | - | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Farias, José Vilani de | |
dc.contributor.referee1 | Costa, Ana Mônica de Britto | |
dc.contributor.referee2 | Candido, Daniela Karina | |
dc.contributor.referee3 | Maia, Marcio Monteiro | |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Canguaretama | pt_BR |
dc.publisher.initials | IFRN | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo da pesquisa foi identificar os fatores que levam os jovens e adultos campesinos a abandonarem a sala de aula da EJA na Escola Municipal Indígena João Lino da Silva, na Comunidade Indígena Catu, Canguaretama/RN, e apontar possíveis caminhos de combate à evasão escolar em EJA na referida escola. Para isso foi realizado uma pesquisa de caráter qualitativo, com análise documental, levantamento bibliográfico e coleta de dados por meio de questionário e a entrevista. Foram aplicados dois tipos de questionários: um com as três exprofessoras da EJA e outro com as duas gestoras atuais da escola, e as entrevistados foram realizadas com 12 ex-alunos. Os resultados revelaram que os fatores que mais contribuem para a evasão dos alunos da EJA, na Escola Indígena João Lino, são o trabalho, o cansaço, a falta de incentivo esternos, e entre estes, o cansaço adquirido com a realização das atividades diárias, foi o principal motivo de tantas desistências. Também constatamos que os professores buscam várias alternativas para incentivar os alunos a permanecerem na escola e ao mesmo tempo os alunos também enfrentam uma “batalha”, pois na maioria das vezes não conseguem conciliar trabalho, família e escola, ocasionando, quase sempre, o abandono escolar, infelizmente a
necessidade de trabalhar para prover o seu sustento e o de suas famílias vence a vontade de estudar. | pt_BR |