dc.creator | Bezerra, Maria da Glória de Lima | |
dc.date.accessioned | 2025-03-14T10:52:36Z | |
dc.date.available | 2023-12-08 | |
dc.date.available | 2025-03-14T10:52:36Z | |
dc.date.issued | 2023-12-08 | |
dc.identifier.uri | http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/2812 | |
dc.description.abstract | This article presents the results of a case study carried out at Escola Municipal Jarbas Passarinho
(EMJP), located in Vila Pituba, rural area of the municipality of Baía Formosa/RN. The research was born from the concerns of professional experiences, produced in front of an educational scenario of difficulties and challenges. During the Covid-19 pandemic, EMJP was challenged to provide quick responses to various aspects in a short period of time and guarantee the education of all children and adolescents. Given this context, the research aimed to investigate the actions and pedagogical practices carried out by the school during the period of emergency remote teaching, hybrid teaching and return to face-to-face teaching, in the perception of the pedagogical coordinators and the teacher-researcher. To this end, the study relied on theoretical references such as Arroyo (2021), Saviani and Galvão (2021), Bezerra and Paludo (2021), Moran (2015), Caldart (2012), Molina and Sá (2012), among others. Methodologically, for the case study, semi-structured interviews were used for the coordinators and a reflection on her own class, by the teacher-researcher (author of this article). In its results, the study revealed impacts of the pandemic in the context of teaching and learning, highlighting relevant elements for analyzes and reflections on the school, aiming at planning and future actions of the investigated school institution. Thus, the research can contribute to awakening the importance of access to education that meets the demands of a group that, until recently, was on the margins of the educational context, since education is still aimed at the urban public and, in the pandemic, this scenario was evident in social and educational inequalities. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação do/no campo | pt_BR |
dc.subject | Práticas pedagógicas | pt_BR |
dc.subject | Pandemia de covid-19. | pt_BR |
dc.title | Educação em tempos de covid-19 : ensino, aprendizagem e práticas pedagógicas na Escola do Campo Jarbas Passarinho – Baía Formosa/RN | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.creator.Lattes | - | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Honda, Clarissa Souza de Andrade | |
dc.contributor.advisor1Lattes | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Canguaretama | pt_BR |
dc.publisher.initials | IFRN | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo apresenta os resultados de um estudo de caso realizado na Escola Municipal Jarbas Passarinho (EMJP), localizada na Vila Pituba, zona rural do município de Baía Formosa/RN. A pesquisa nasceu a partir de inquietações de vivências profissionais, produzidas defronte a um cenário educacional de dificuldades e desafios. No período de pandemia de Covid-19, a EMJP se viu desafiada a dar respostas rápidas para vários aspectos em curto espaço de tempo e garantir
a educação de todas as crianças e adolescentes. Diante desse contexto, a pesquisa teve como objetivo identificar as ações e práticas pedagógicas executadas pela escola durante o período do ensino remoto emergencial, ensino híbrido e retorno ao ensino presencial, na percepção das coordenadoras pedagógicas e da professora-pesquisadora. Para tanto, o estudo contou com referenciais teóricos como Arroyo (2021), Saviani e Galvão (2021), Bezerra e Paludo (2021), Moran (2015), Caldart (2012), Molina e Sá (2012), dentre outros. Metodologicamente, para o estudo de caso, utilizou-se de entrevistas semiestruturadas para as coordenadoras e de uma reflexão sobre sua própria turma, da professora-pesquisadora (autora deste artigo). Em seus resultados, o estudo revelou impactos da pandemia no contexto de ensino e aprendizagem, explicitando elementos relevantes para análises e reflexões da escola, visando planejamentos e ações futuras da instituição escolar investigada. Assim, a pesquisa pode contribuir para despertar a importância do acesso à educação que atenda as demandas de um grupo que, até pouco tempo, estava à margem do contexto educacional, visto que a educação ainda é voltada para o público urbano e, na pandemia, esse cenário ficou evidenciado nas desigualdades sociais e educacionais. | pt_BR |