dc.description.abstract | In this thesis, we investigate the teaching of kinematics in high school. Our general objective is to analyze the teaching of kinematics in high school in state schools in the city of Caicó in Rio Grande do Norte. For this, we made a compilation of discussions related to kinematics, delimiting the last 3 decades as a period. Starting from the hypothesis that, even with several discussions and elaboration of pedagogical products over time, the teaching of kinematics still suffers from the same difficulties. To carry out this study, we opted for research with a qualitative approach, however, with the help of quantitative data in our discussions. Because it is a small sample group, our research is exploratory investigating the five state schools located in the city of Caicó, in Rio Grande do Norte, which are the State School Professora Calpúrnia Caldas de Amorim, State School Professor Antônio Aladim de Araújo, José Augusto Full Time State School, Padre Edmundo Kagerer State School. We used information collected from the following sources: literature review and interview, allowing the comparison of information. The literature review allowed us to observe that discussions regarding the teaching of kinematics are similar even over time. The literature points out the mathematical complexity for high school students when working with this content. We also found that for this content, a considerable time of the school year must be allocated. As a result, we observed that the difficulties of overcoming kinematics teaching remain even with the elaboration of proposals to face them, pointing to the need for greater preparation of students with regard to the study of functions and graphic interpretation, as well as of a more adequate elaboration of classes, with the use of these pedagogical products. | pt_BR |
dc.description.resumo | Nesta tese, investigamos o ensino de cinemática no ensino médio. Temos por objetivo geral analisar o ensino de cinemática no Ensino Médio em escolas estaduais da cidade de Caicó no Rio Grande do Norte. Para isso, realizamos um compilado de discussões referente à cinemática, delimitando como período as últimas 3 décadas. Partindo da hipótese de que, mesmo com diversas discussões e elaboração de produtos pedagógicos no decorrer do tempo, o ensino de cinemática ainda sofre com as mesmas dificuldades. Para realizarmos este estudo, optamos por uma pesquisa com abordagem qualitativa, porém, com o auxílio de dados quantitativos à nossas discussões. Por se tratar de um pequeno grupo amostral, nossa pesquisa é exploratória investigando as cinco escolas estaduais localizadas na cidade de Caicó, no Rio Grande do Norte, as quais são a Escola Estadual Professora Calpúrnia Caldas de Amorim, Escola Estadual Professor Antônio Aladim de Araújo, Escola Estadual em Tempo Integral José Augusto, Escola Estadual Padre Edmundo Kagerer. Utilizamos informações colhidas das seguintes fontes: revisão de literatura e entrevista, permitindo a comparação de informações. A revisão de literatura nos permitiu observar que as discussões referentes ao ensino de cinemática são semelhantes mesmo com o passar do tempo. A literatura aponta a complexidade matemática para os alunos do ensino médio ao se trabalhar com este conteúdo. Constatamos, também, que para esse conteúdo, um tempo considerável do ano letivo deve ser destino. Como resultados, observamos a que as dificuldades de superar no ensino de cinemática se mantém mesmo com elaborações de propostas para enfrentá-las, apontando para a necessidade de uma maior preparação dos alunos no que se refere ao estudo de funções e interpretação gráfica, bem como de uma elaboração de aulas mais adequada, com a utilização destes produtos pedagógicos. | pt_BR |
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